Po Barcampech v Plzni, Budějovicích a Brně proběhla další významná oborová akce – třetí ročník ShopCampu. Ten pořádají Shoptet a ShopSys. Protože mi předchozí ročníky unikly, těšil jsem se na tento. A celý den strávený na ČVUT v Praze stál za to. Přináším ohlédnutí a poznámky z přednášek a workshopu linkbuildingu.
Před zahájením jsme sešli s Milošem Hamsou u ČVUT a jako první nás zaujalo množství lidí. Dlouhý had lidí u registrace prozrazoval značnou účast i pár minut stání :-). Na druhou stranu toto pořadatelé měli dobře vyřešené a úvodní čekání vykompenzovali dárky včetně originálního diáře s kompletním programem. Co bylo dál?
Po krátkém uvítání a ohlédnutí za předchozími ročníky přišla úvodní přednáška. CEO Heuréky představil aktuální trendy a další informace z nejen českého trhu.
- AKtuální počet e-shopů u nás je cca 37 000. Nejvyšší počet byl roce 2014, od té doby postupně klesá.
- 5 největších e-shopů ovládá třetinu trhu. Další třetinu 1 000 e-shopů.
- Tahounem je tradičně elektronika, nicméně proto už příliš neroste a je hodně konkurenční.
- Naproti tomu rostou prodeje v oblasti erotického zboží (25 %), oblečení (28 %), hobby (25 %) a lékárny / doplňky výživy (25 %).
- Další příležitostí jsou potraviny on-line.
- Dlouhodobé trendy jsou jasné – mobilní nakupování, velká data, rychlé platby (včetně zapamatování karty) a „socky“.
- Mobilní nakupování – nákupní rozhodnutí často začíná na mobilu, na desktopu proběhne až nákup. Čím více na východ, tím je mobilní přívětivost důležitější, protože mobil může být hlavním nástrojem pro přístup na internet.
- Velká data – personalizace, prezentace nejprodávanějšího, možnost definování si, co chci odebírat (Alza a Rohlík.cz)
- Dalším trendem je větší propojení on-line a off-line světa – důvěryhodnost, možnost osahat si produkt.
Václav Kos – Vylepšete si vztah se zákazníky pomocí mobilní aplikace
Přiznám se, že mě jako SEO člověka appky příliš nezajímají a už jsem se zvedal na přechod do druhého sálu o PPC kampaních pro vánoce, když mě zaujal začátek přednášky Václava Kosa. A nakonec z toho byla hezká případovka a zajímavé informace.
- Nejvyšší část zisků je méně jak od 10 % zákazníků = věrní zákazníci vytváří 80 – 90 % zisku a jsou ideální cílovkou pro appky (které jinak nejsou příliš populární).
- Aplikace maximálně usnadnují nákupní proces – rychlejší než obyčejný nákup v e-shopu, různé možnosti nastavení atd.
- Aplikace má zpravidla lepší konverzní poměr než web.
- Po instalaci aplikace ji Google zobrazuje v SERPu
- Notifikace může být podobná e-mail marketingu – vysoký konverzní poměr oproti jiným kanálům.
- Případovka byla pro e-shop Metalshop, náklady 57 000 Kč, zisk 1 600 000 Kč. Jelikož vývoj běžné aplikace je finančně náročný běh na dlouhou trať, může vás levnější řešení zaujmout.
Matez Jindra – 10 tipů, jak může e-shop budovat značku
Praktická přednáška s konkrétními příklady toho, jak budovat brand e-shopu.
- Název a vizuál – pokud máte „debilní“ název, investujte do dobře zapamatovatelného vizuálu. Možností je také maskot. Příkladem je „Liška“ stavební spořitelny. Udělejte si tabulku konkurence, která bude obsahot název, logo, barvy, maskota.
- Poslání značky – osvědčený způsob, jak prodat. Udělejte z nákupu zážitek a spojte e-shop s nějakým poselstvím. Příkladem je Econea – e-shop pro každodenní hrdiny.
- Naslouchejte zákazníkům – a dejte jim najevo, že jsou důležití. Zeptejte se veřejně, například na Facebooku. Samozřejmě, není to pro každého.
- Jednotný styl komunikace – nejde jen o vizuál, ale i o konzistentní tón komunikace spojený s emocemi, zábavou nebo nadhledem a profesionálním vystupováním. Příkladem je Zoot, který skvěle oslovuje svou cílovku.
- Ukažte lidskou tvář – dokažte, že za e-shopem stojí skuteční lidé. Přidejte fotky, jména nebo zmínky o tom, kterých akcí jste se zúčastnili. A raději se vyhněte fotkám z fotobank.
- Buďte i off-line – větší propojení off-line a on-line světa jsme už zmínili. Off-line působení může znamenat účast na akcích nebo jejich pořádání, inzerce v tištěných médiích a další kampaně.
- Dárky a pozornosti zdarma – základem jsou předměty v běžných odesílkách, dále dárky pro věrné zákazníky atd.
- Dejte něco i těm, kteří nenakoupí – přes 90 % návštěvníků e-shopu nenakoupí. Ale mohou tak učinit později. Získejte na ně kontakt nebo je jinak oslovte, jinak o ně zbytečně přijdete. Příkladem je zajímavý obsah zdarma.
- Spojte se s trendem a komunitou – tvorba komunity je běh na dlouhou trať, ale na trendy je zpravidla jednodušší reagovat. Najděte místa, kde se schází vaše cílovka a dejte jí to, co ji právě zajímá. Příkladem komunity i reagování na trendy je Ronnie.cz – na první pohled nepovedený web z pohledu SEO a UX, který ale těží z obrovské komunity.
- Šuškanda – dejte lidem podnět ke sdílení. Může se jednat o zmíněné dárky, ale i virální kampaň nebo obyčejnou vstřícnost. Vzpomínáte si na dinosaura?
Doporučuji rozhovor na Tyinternety.cz: 10 tipů, jak si může (nejenom) e-shop vybudovat svou značku.
Pavel Ungr – Jak SE Odnaučit spoustět weby bez SEO kontroly
SEO faktorů je celá řada. Pavel vybral ty, na které se často zapomíná při spuštění nebo revizi e-shopu (a které jsou nejdůležitější).
* Nástroje k jednotlivým úkonům najdete v prezentaci.
- Nikdy neměňte URL (jen pokud jsou opravdu špatná nebo generována dynamicky)
- Při změně URL přesměrujte 301
- Nebojte se používat automatizovaně generované texty, v nichž se mění keywordy. Všeho ale s mírou.
- Pozor na duplicity – zvlášť u filtrů a stránkování
- Optimalizace obrázků – nejen atribut alt, ale i OpenGraph protocol / strukturovaná data nebo obrázková sitemap.
- Stránkování – indexujeme jen 1. stránku, zbytek noindex, nofollow + použití rel=next/prev
- Robots.txt – nezapomenout na odstranění zákazu přístupu robotům po nahození vývojové verze, zakázat vše, co vyhledávače nezajímá, uvést adresy sitemap
- Sitemapa – ideálně dle typu (produkty, kategorie, filtry), využívat frekvenci a prioritu, pouze „čistá URL“ – bez 30* a 40* a kanonizace
- Přechod na https – přesměrování 1:1, Co si pohlídat při přechodu na HTTPS?
- Responzivní verze webu – dobře zobrazena na všechn zařízeních, bez duplicit, rychlá – příprava na AMP (Praktický průvodce nejčastějšími chybami při návrhu mobilního a responzivního webu)
- Rychlost stránek – ideálně do 2 sekund
- Stránka 404 – měla by obsahovat informaci o možném vzniku chyby a vést jinam
- Definujte silné stránky – vodí hodně lidí, mají dobré pozice a víc odkazů – opatrně při změnách!
- Testujte stránky se zakázaným JavaScriptem – návštěvníci i vyhledávače by se měly dostat k základnímu obsahu
Pro mě třešnička na Shopcamp dortu. Těšil jsem se, že Zdeněk odhalí poznatky ze své linkbuilderské dílny, které bych využil pro klienty i do nového SEO školení. A zadařilo se. Začátek workshopu sice provázely problémy s technikou na ČVUT (zde je má hlavní výtka k jinak pohodové akci), ale i přes pozdější start se účastníci dozvěděli hodně užitečných informací.
Workshop byl věnován návrhu strategie linkbuildingu:
- Cíle a cílovka – naprostý základ. V linkbuildingu nejde jen o odkazy, ale třeba o navázání strategických partnerství. Je potřeba si určit co chceme a jak oslovíme cílové skupiny.
- Setřídění aktiv – sumarizace všeho, co se dá při získání odkazů využít. Může se jednat o kontakty, neprodejné zboží (dá se darovat charitě), partnerské projekty…
- Web – zhodnocení současného stavu webu. Při půlprocentním konverzním poměru se často vyplatí vylepšit konverzní prvky a dosáhnout 1%konverzního poměru a zdvojnásobit počet objednávek než vše investovat do propagace…
- Konkurenti – neocenitelný zdroj dat. Z pohledu SEO definujte hlavní konkurenty, již mají dobré pozice na hlavní výrazy z analýzy klíčových slov
- Příležitosti – stejně jako u konkurentů definujte weby úspěšné ve vyhledávačích a popřemýšlejte, jak z nich získat odkazy.
- Taktiky – dle setříděných informací vyberte vhodné taktiky pro získání odkazů
- Frekvence – zvolte odpovídající termíny a opakovaní jednotlivých metod
- Podpora akvizic – mail na vlastní doméně, vyčlenění a dostatečné informování týmu o novinkách
Pro setřídění vstupních informací Zdeněk ukázal linkbuildingový dotazník.
Používané nástroje:
- SEMOR a Collabim – základní pomocníci pro identifikaci konkurentů v SEO a odhalení odkazových příležitostí
- Serpo – další pomocník pro rychlou identifikaci konkurentů a příležitostí
- Ahrefs – základní nástroj linkbuildera. Má funkce jako upozornění na nové odkazy konkurentů nebo Link Intersect Report
- Simple SERP Scraper – jednoduchý nástroj zdarma, který prochází výsledky vyhledávání na zadané dotazy (včetně operátorů)
Jan Kvasnička – Inovace a novinky na českých i zahraničních e-shopech
Za mě jednoznačně nejzábavnější přednáška s konkrétními ukázkami trendů i failů (ano, řeč je o e-shopu Ikey). Protože šlo o přehled novinek z vybraných e-shopů, doporučuji prolítnout prezentaci a počkat si na video.
- Jednou měsíčně projděte weby konkurentů a oborových lídrů
- Dynamické vyhledávání – web se mění podle zadaných keywordů
- Opuštěný košík – „pronásledování“ zákazníka, nabízení slev atd.
- Prezentace produktu na těle
- Vytváření vlastního produktu na míru z jednotlivých dílů
- Nenuťte uživatele přemýšlet!
Jan Kalianko – #UX a #CRO chyby e-shopů
Podobně jako u předchozí přednášky doporučuji počkat si na video a prezentaci, protože byla věnována konkrétním ukázkám (tentokrát chyb). Samozřejmě nechyběly informace o uživatelském výzkumu, A/B testování a definování problémů.
Reference – články jinde