Jak jsem objevil ̶A̶m̶e̶r̶i̶k̶u̶ ShopCamp

Po Barcampech v Plzni, Budějovicích a Brně proběhla další významná oborová akce – třetí ročník ShopCampu. Ten pořádají Shoptet a ShopSys. Protože mi předchozí ročníky unikly, těšil jsem se na tento. A celý den strávený na ČVUT v Praze stál za to. Přináším ohlédnutí a poznámky z přednášek a workshopu linkbuildingu.

Před zahájením jsme sešli s Milošem Hamsou u ČVUT a jako první nás zaujalo množství lidí. Dlouhý had lidí u registrace prozrazoval značnou účast i pár minut stání :-). Na druhou stranu toto pořadatelé měli dobře vyřešené a úvodní čekání vykompenzovali dárky včetně originálního diáře s kompletním programem. Co bylo dál?

Tomáš Braverman – E-commerce trendy roku 2016

Po krátkém uvítání a ohlédnutí za předchozími ročníky přišla úvodní přednáška. CEO Heuréky představil aktuální trendy a další informace z nejen českého trhu.

  • AKtuální počet e-shopů u nás je cca 37 000. Nejvyšší počet byl roce 2014, od té doby postupně klesá.
  • 5 největších e-shopů ovládá třetinu trhu. Další třetinu 1 000 e-shopů.
  • Tahounem je tradičně elektronika, nicméně proto už příliš neroste a je hodně konkurenční.
  • Naproti tomu rostou prodeje v oblasti erotického zboží (25 %), oblečení (28 %), hobby (25 %) a lékárny / doplňky výživy (25 %).
  • Další příležitostí jsou potraviny on-line.
  • Dlouhodobé trendy jsou jasné – mobilní nakupování, velká data, rychlé platby (včetně zapamatování karty) a „socky“.
  • Mobilní nakupování – nákupní rozhodnutí často začíná na mobilu, na desktopu proběhne až nákup. Čím více na východ, tím je mobilní přívětivost důležitější, protože mobil může být hlavním nástrojem pro přístup na internet.
  • Velká data – personalizace, prezentace nejprodávanějšího, možnost definování si, co chci odebírat (Alza a Rohlík.cz)
  • Dalším trendem je větší propojení on-line a off-line světa – důvěryhodnost, možnost osahat si produkt.

Václav Kos – Vylepšete si vztah se zákazníky pomocí mobilní aplikace

Přiznám se, že mě jako SEO člověka appky příliš nezajímají a už jsem se zvedal na přechod do druhého sálu o PPC kampaních pro vánoce, když mě zaujal začátek přednášky Václava Kosa. A nakonec z toho byla hezká případovka a zajímavé informace.

  • Nejvyšší část zisků je méně jak od 10 % zákazníků = věrní zákazníci vytváří 80 – 90 % zisku a jsou ideální cílovkou pro appky (které jinak nejsou příliš populární).
  • Aplikace maximálně usnadnují nákupní proces – rychlejší než obyčejný nákup v e-shopu, různé možnosti nastavení atd.
  • Aplikace  má zpravidla lepší konverzní poměr než web.
  • Po instalaci aplikace ji Google zobrazuje v SERPu
  • Notifikace může být podobná e-mail marketingu – vysoký konverzní poměr oproti jiným kanálům.
  • Případovka byla pro e-shop Metalshop, náklady 57 000 Kč, zisk 1 600 000 Kč. Jelikož vývoj běžné aplikace je finančně náročný běh na dlouhou trať, může vás levnější řešení zaujmout.

Matez Jindra – 10 tipů, jak může e-shop budovat značku

Praktická přednáška s konkrétními příklady toho, jak budovat brand e-shopu.

  1. Název a vizuál – pokud máte „debilní“ název, investujte do dobře zapamatovatelného vizuálu. Možností je také maskot. Příkladem je „Liška“ stavební spořitelny. Udělejte si tabulku konkurence, která bude obsahot název, logo, barvy, maskota.
  2. Poslání značky – osvědčený způsob, jak prodat. Udělejte z nákupu zážitek a spojte e-shop s nějakým poselstvím. Příkladem je Econea – e-shop pro každodenní hrdiny.
  3. Naslouchejte zákazníkům – a dejte jim najevo, že jsou důležití. Zeptejte se veřejně, například na Facebooku. Samozřejmě, není to pro každého.
  4. Jednotný styl komunikace – nejde jen o vizuál, ale i o konzistentní tón komunikace spojený s emocemi, zábavou nebo nadhledem a profesionálním vystupováním. Příkladem je Zoot, který skvěle oslovuje svou cílovku.
  5. Ukažte lidskou tvář – dokažte, že za e-shopem stojí skuteční lidé. Přidejte fotky, jména nebo zmínky o tom, kterých akcí jste se zúčastnili. A raději se vyhněte fotkám z fotobank.
  6. Buďte i off-line – větší propojení off-line a on-line světa jsme už zmínili. Off-line působení může znamenat účast na akcích nebo jejich pořádání, inzerce v tištěných médiích a další kampaně.
  7. Dárky a pozornosti zdarma – základem jsou předměty v běžných odesílkách, dále dárky pro věrné zákazníky atd.
  8. Dejte něco i těm, kteří nenakoupí – přes 90 % návštěvníků e-shopu nenakoupí. Ale mohou tak učinit později. Získejte na ně kontakt nebo je jinak oslovte, jinak o ně zbytečně přijdete. Příkladem je zajímavý obsah zdarma.
  9. Spojte se s trendem a komunitou – tvorba komunity je běh na dlouhou trať, ale na trendy je zpravidla jednodušší reagovat. Najděte místa, kde se schází vaše cílovka a dejte jí to, co ji právě zajímá. Příkladem komunity i reagování na trendy je Ronnie.cz – na první pohled nepovedený web z pohledu SEO a UX, který ale těží z obrovské komunity.
  10. Šuškanda – dejte lidem podnět ke sdílení. Může se jednat o zmíněné dárky, ale i virální kampaň nebo obyčejnou vstřícnost. Vzpomínáte si na dinosaura?

Doporučuji rozhovor na Tyinternety.cz: 10 tipů, jak si může (nejenom) e-shop vybudovat svou značku.

Pavel Ungr – Jak SE Odnaučit spoustět weby bez SEO kontroly

SEO faktorů je celá řada. Pavel vybral ty, na které se často zapomíná při spuštění nebo revizi e-shopu (a které jsou nejdůležitější).

* Nástroje k jednotlivým úkonům najdete v prezentaci.

  • Nikdy neměňte URL (jen pokud jsou opravdu špatná nebo generována dynamicky)
  • Při změně URL přesměrujte 301
  • Nebojte se používat automatizovaně generované texty, v nichž se mění keywordy. Všeho ale s mírou.
  • Pozor na duplicity – zvlášť u filtrů a stránkování
  • Optimalizace obrázků – nejen atribut alt, ale i OpenGraph protocol / strukturovaná data nebo obrázková sitemap.
  • Stránkování – indexujeme jen 1. stránku, zbytek noindex, nofollow + použití rel=next/prev
  • Robots.txt – nezapomenout na odstranění zákazu přístupu robotům po nahození vývojové verze, zakázat vše, co vyhledávače nezajímá, uvést adresy sitemap
  • Sitemapa – ideálně dle typu (produkty, kategorie, filtry), využívat frekvenci a prioritu, pouze „čistá URL“ – bez 30* a 40* a kanonizace
  • Přechod na https – přesměrování 1:1, Co si pohlídat při přechodu na HTTPS?
  • Responzivní verze webu – dobře zobrazena na všechn zařízeních, bez duplicit, rychlá – příprava na AMP (Praktický průvodce nejčastějšími chybami při návrhu mobilního a responzivního webu)
  • Rychlost stránek – ideálně do 2 sekund
  • Stránka 404 – měla by obsahovat informaci o možném vzniku chyby a vést jinam
  • Definujte silné stránky – vodí hodně lidí, mají dobré pozice a víc odkazů – opatrně při změnách!
  • Testujte stránky se zakázaným JavaScriptem – návštěvníci i vyhledávače by se měly dostat k základnímu obsahu

Zdeněk Dvořák (Linki) – Workshop linkbuildingu

Pro mě třešnička na Shopcamp dortu. Těšil jsem se, že Zdeněk odhalí poznatky ze své linkbuilderské dílny, které bych využil pro klienty i do nového SEO školení. A zadařilo se. Začátek workshopu sice provázely problémy s technikou na ČVUT (zde je má hlavní výtka k jinak pohodové akci), ale i přes pozdější start se účastníci dozvěděli hodně užitečných informací.

Workshop byl věnován návrhu strategie linkbuildingu:
  • Cíle a cílovka – naprostý základ. V linkbuildingu nejde jen o odkazy, ale třeba o navázání strategických partnerství. Je potřeba si určit co chceme a jak oslovíme cílové skupiny.
  • Setřídění aktiv – sumarizace všeho, co se dá při získání odkazů využít. Může se jednat o kontakty, neprodejné zboží (dá se darovat charitě), partnerské projekty…
  • Web – zhodnocení současného stavu webu. Při půlprocentním konverzním poměru se často vyplatí vylepšit konverzní prvky a dosáhnout 1%konverzního poměru a zdvojnásobit počet objednávek než vše investovat do propagace… 
  • Konkurenti – neocenitelný zdroj dat. Z pohledu SEO definujte hlavní konkurenty, již mají dobré pozice na hlavní výrazy z analýzy klíčových slov
  • Příležitosti – stejně jako u konkurentů definujte weby úspěšné ve vyhledávačích a popřemýšlejte, jak z nich získat odkazy.
  • Taktiky – dle setříděných informací vyberte vhodné taktiky pro získání odkazů
  • Frekvence – zvolte odpovídající termíny a opakovaní jednotlivých metod
  • Podpora akvizic – mail na vlastní doméně, vyčlenění a dostatečné informování týmu o novinkách

Pro setřídění vstupních informací Zdeněk ukázal linkbuildingový dotazník.

Používané nástroje:
  • SEMORCollabim – základní pomocníci pro identifikaci konkurentů v SEO a odhalení odkazových příležitostí
  • Serpo – další pomocník pro rychlou identifikaci konkurentů a příležitostí
  • Ahrefs – základní nástroj linkbuildera. Má funkce jako upozornění na nové odkazy konkurentů nebo Link Intersect Report
  • Simple SERP Scraper – jednoduchý nástroj zdarma, který prochází výsledky vyhledávání na zadané dotazy (včetně operátorů)

Jan Kvasnička – Inovace a novinky na českých i zahraničních e-shopech

Za mě jednoznačně nejzábavnější přednáška s konkrétními ukázkami trendů i failů (ano, řeč je o e-shopu Ikey). Protože šlo o přehled novinek z vybraných e-shopů, doporučuji prolítnout prezentaci a počkat si na video.

  • Jednou měsíčně projděte weby konkurentů a oborových lídrů
  • Dynamické vyhledávání – web se mění podle zadaných keywordů
  • Opuštěný košík – „pronásledování“ zákazníka, nabízení slev atd.
  • Prezentace produktu na těle
  • Vytváření vlastního produktu na míru z jednotlivých dílů
  • Nenuťte uživatele přemýšlet!

Jan Kalianko – #UX a #CRO chyby e-shopů

Podobně jako u předchozí přednášky doporučuji počkat si na video a prezentaci, protože byla věnována konkrétním ukázkám (tentokrát chyb). Samozřejmě nechyběly informace o uživatelském výzkumu, A/B testování a definování problémů.

Reference – články jinde

5/5 - (1 vote)
Tagy:
Jiří Franěk
Jsem mladý marketingový nadšenec. Tvořím ziskové strategie s důrazem na SEO & PPC. Miluji výzvy a nové projekty, které posouvám o kus dopředu. Čelíte před nějakou výzvou? Napište mi, pomůžu vám.

Vyhazujete přes 60 % investic do marketingu do koše!

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů