Výkonnostní marketing pro eshopy

Eshop marketing od A - Z

Nejobsáhlejší průvodce marketingem pro eshopaře, který pomáhá zvyšovat tržby a budovat milionové eshopy.

Dozvíte se vše, co potřebujete vědět o propagaci e-shopu, od Analýzy klíčových slov až po Závěřečné vyhodnocení SEO aktivit.

Ukážeme si, jak zvýšit tržby eshopu, jak správně nacenit produkty nebo který dopravce zvýší počet objednávek. 

Pokud tedy chcete získat více objednávek (a zákazníků) z eshopu, tohoto průvodce si zamilujete.

Proč je propagace e-shopu tak důležitá?

Podívejme se rychle na některé zajímavé statistiky...

  • Pyšníme se největším počtem e-shopů v Evropě. Máme již více než 44 194
    e-shopů
     (Česká e-commerce)
  • 50 % uživatelů internetu starších 15 let objedná zboží on-line alespoň 10x ročně. (APEK)
  • 37,5 % návštěvnosti e-shopů pochází z vyhledávačů (SEMrush)

S těmito informacemi se ponořme do online strategií, které v tomto roce opravdu fungují a přinesou vás největší užitek.

Co se dozvíte?

  1. Jak vybrat nejúčinnější online strategii pro váš e-shop?
  2. Jak efektivně nastavit marketingové cíle a KPI?
  3. Jak správně nastavit nejkonverznější kampaně na Google Ads, Skliku i Facebooku
  4. Nejčastější chyby, které řeším, když se začnu starat o marketing e-shopu.
  5. Zjistíte, odkud nejčastěji chodí vaši zákazníci na váš e-shop.
  6. Jak vytěžit z PPC kampaní opravdové maximum?
  7. Seznam nejpoužívanějších aplikací a nástrojů nejen pro online marketing.
  8. Nejúspěšnější frameworky pro e-shopy. 
  9. Dělení marketingu a specialistů, abyste věděli na koho se s jakým problémem obrátit.
  10. Marketingové strategie a analýzy STDC, AIDA, 4P, SWOT.
  11. Jak vytvořit vlastní marketingovou strategii pro váš e-shop?

Obsah

Kapitola 3

Analýza e-shop marketingu

Kapitola 1:

Co to je marketingová strategie?

Marketingová strategie je základem každého úspěšného eshopu. Jedná se o efektivní způsob rozložení investic pro dosažení stanovených cílů. 

Proč?

Protože díky strategii víte na čem máte pracovat a děláte to, co vás vede k vašemu stanovému cíli. 

Například bez kompletní strategie není možné správně optimalizovat eshop. Zkoušíte honit několik zajíců a žádného nechytnete.

Věřte tomu nebo ne, ale bez marketingové strategieš nebudou mít vaše kampaně sinergický efekt a nebudou se doplňovat.

Když komunikujete na všech kanálech konzistentní poselství, zákazníci začnou nakupovat. 

Strategie e-shopu

Pojďme se nyní podívat, jakou strategii zvolit pro váš e-shop.

Jak zvolit nejefektivnější strategii pro váš e-shop?

Abychom si mohli na tuto otázku odpovědět, potřebujeme si říci, co je naším cílem. Odpovězte si: "Co je cílem mého e-shopu?"

  1. Je to růst e-shopu?
  2. Zvýšení obratu e-shopu?
  3. Udržení aktuální pozice?
  4. Zvýšení povědomí o e-shopu?
  5. Zvýšení návštěvnosti e-shopu?
  6. Zvýšení počtu objednávek?
  7. Nebo má váš e-shop za cíl podpořit kamennou prodejnu?

Když se nad tím zamyslíte zjistíte, že pro každý cíl bude potřeba udělat jiné kroky, abyste jej dosáhli. 

To znamená, že je třeba se zabývat vizí vašeho e-shopu a určení správného cíle.

Zde je přesně postup:

Jak stanovit vizi e-shopu? - Stanovení KPI a cílů

Založili jste si e-shop, který chcete efektivně rozvíjet i do budoucna. Proto si pojďme stanovit vizi a cíle, kam se chcete dostat v konkrétním časovém horizontu.

Jaký je mezi nimi rozdíl?

Vize vás neustále nutí posouvat se kupředu. Cíle slouží k tomu, abyste věděli, že jdete správnou cestou. Můžete je změřit a díky tomu poznáte, že naplňujete vaši vizi.

Příklad vize: Jasnou vizí Kávy Kroměříž je zaměření na pražení té nejlepší výběrové kávy. Vysokou kvalitu si udržet a neustále se zdokonalovat. Praženou kávu nabízet zákazníkům na e-shopu, v nové pražírně a také na pobočkách po české republice. A to vše za přijatelnou cenu za kterou si zákazník vychutná  svůj oblíbený šálek kávy.

Od úplného začátku se snažíme o to, abychom poskytovali lidem opravdu kvalitní kávu. K tomu je třeba nakupovat kávová zrna od těch nejlepších pěstitelů ze světa. Většina lidí si kupuje kávu do zásoby a postupně její chuť upadá, ale my chceme, aby jejich káva byla vždy čerstvá a kvalitní.

Dobře to je pěkná vize, ale co teď s tím?

Abychom tuto vizi dokázali naplnit. Je potřeba si stanovit konkrétní cíle.

Hlavním cílem bude samozřejmě zvýšení obratu, ale s tím i zlepšení procesů a minimalizace času, který musí Káva Kroměříž věnovat provozu e-shopu (protože se raději se věnují tomu čemu opravdu rozumí - pražení kávy).

Hlavním cílem to nekončí. Pojďme o krok dál a stanovme si dílčí cíle, které jsou spojeny s marketingem e-shopu a uživatelskou přívětivostí.

Jako např:

  • Zvýšení konverzního poměru e-shopu,
  • Zvýšení průměrné hodnoty objednávky,
  • Zvýšení počtu kávového předplatného,
  • Odstranění technických problémů,
  • Zvýšení povědomí o značce.

Začíná se nám to pěkně rozrůstat. Já pro utřídění myšlenek používám nejčastěji myšlenkovou mapu v podobě SWOT analýzy e-shopu.

Díky tomu vím, jaké jsou silné stránky e-shopu a co nám pomůže růst rychleji. Také znám slabiny nebo silné stránky konkurence a vím, kde musíme zabrat. Příležitosti to jsou služby, které zákazníci očekávájí a my je zatím nenabízíme. Hrozby co nám může dělat problém a snížit poptávku.

SWOT analýza pomůže definovat, na čem můžeme při naplňování vize stavět a co nás může naopak poškodit.


#1 Co to jsou KPI pro e-shop

Ukazatele výkonnosti nebo klíčové metriky (KPI z anglického Key performance indicator) slouží pro měření výkonnosti e-shopu.

Klíčové ukazatele by měly přímo ovlivňovat úspěšnost vize, proto se nyní podíváme na pár základních ukatelů výkonnosti e-shopu.

Z pohledu financí:

  • Obrat,
  • Tržby,
  • Zisk,
  • Počet prodaných produktů, 
  • Průměrná hodnota objednávky.

Z pohledu návštěvníků / zákazníků:

  • Počet registrovaných návštěvníků do newsletteru,
  • Celkový počet zákazníků,
  • Procento vracejících se zákazníků,
  • Počet 

Z pohledu procesů: 

  • Doba dodání produktů zákazníkovuPočet prodaných produktů
  • Počet recenzí na portálech (Heureka, Zboží, Google)

Z pohledu firmy: 

  • Počet prodejců v pobočkách
  • Podíl žen ve firmě

A mnoho dalších. Určitě vás napadne spousta věcí, které byste mohli měřit a měli vliv na naplnění vaší vize.

Buďme ale konkrétní.


#2 SMARTER cíle marketing e-shopu

Tuto techniku jistě znáte. Metoda SMARTE říká, že každý cíl má být:

S – specific: specifický, konkrétní,
M – measurable: měřitelný,
A – achievable, acceptable, attainable: dosažitelný,
R – realistic, relevant: realistický,
T – timely, trackable, time-bound: časově ohraničený,
– evaluated: vyhodnocený, hodnocený.

Nyní se tedy vraťme k tomu, co jsme si stanovili jako hlavní cíl. Zvýšení obratu e-shopu. Jak by takový SMARTE cíl mohl vypadat?

SMART cíl pro e-shop: Zvýšení obratu e-shopu o 50 % za 6 měsíců práce při zachování 5% PNO na PPC kampaně.

KPI pro e-shop: Tržby, Průměrná hodnota objednávky, Počet objednávek, Konverzní poměr.

Nyní tedy víme, že máme abiciózní cíl, kterého potřebujeme nějakým způsobem dosáhnout. Stanovili jsme si KPI, které nám budou ukazovat zda daného cíle dosahujeme nebo nikoliv.

Nyní již přichází na řadu slibovaná marketingová strategie e-shopu.

Pink & white lovebrand

Nastavení firemní značky od poslání ke každodenní práci

Vybudovat silnou firemní značku chce kvalitní strategii. S tímto vám skvěle pomůže workshop od Love Brandu, který sdílí konkrténí dokukumenty na svých stránkách.

Tímto procesem provádím své klienty od základu během třídenního školení, abychom si ujasnili opravdu základy. Bohužel se mi ještě nikdy nestalo, že by za mnou přišel klient a měl vše potřebné zpracované a měl jasno.

Díky tomuto workshopu získáte jasnou představu o tom na co vše je potřeba myslet, abyste se odlišili od konkurence a začali vás milovat!

Set akčních kroků, který vás povede krok za krokem a už od pondělí na na ní začnete systematicky pracovat. Sdílím zde prezentaci k nahlédnutí 🙂

Co dělat, když na takové věci nemám čas?

Chápu, že věnovat se tři dny intenzivnímu budování vaší značky může na první pohled znít šíleně. Kde na to mám brát čas?

Nezoudejte, bude stačit, když si vyplníte tuto A4 dokument a od ní se odpíchete.

Kapitola 2:

Proč online marketing pro e-shopy?

Online marketing je pro e-shopaře nejčastějším způsobem jak získat první zákazníky. 

Protože díky online marketingu můžete rychle vyhodnotit co vám funguje a co ne. Dokážete rychle naplnit své SMART cíle, které jste si stanovili a rozvíjet svůj e-shop. 

Nyní se podíváme na nejvýkonnostnější zdroje návštěvnosti e-shopů.

Bez těchto kampaní se žádný e-shop v dnešní době neobejde. Ukážeme si, jak je správně nastavit i bez drahé agentury a ukážeme si, kde sledovat výsledky.

Teď už pojďme na věc!

Kde začít s inzercí, aby se mi nejvíce vyplatila?

Dobrá otázka, dejme tomu, že je vaším cílem e-shopu zvýšit tržby pomocí PPC reklamy a máte rozpočet na reklamu 50 tisíc. Kam je investovat, aby byla návratnost vaší investice co největší?

Pojďme si udělat základní přehled jak můžete propagovat váš e-shop.

Základní přehled reklamních systémů v ČR: 

  1. Google Ads
  2. Sklik
  3. Facebook + Instagram
  4. TikTok
  5. Bing Ads

Nejpoužívanější české zbožové srovnávače:

  1. Heureka
  2. Zboží
  3. Glami
  4. Favi
  5. Biano

Samozřejmě, že existuje ještě spousta dalších inzertních systémů, ale nyní chceme růst co nejvíce.

Dobře nyní máme přehled jednotlivých způsobů kde můžeme propagovat naše produkty a zboží, ale ještě jsme si neřekli, že na každé platformě lze mít jiný typ reklam a ta samozřejmě přináší jiné výsledky.

Jaký typ kampaně vybrat pro propagaci e-shopu?

Jen v rychlosti si rozdělíme kampaně na produktové, vyhledávací a obsahové. 

Jaký je mezi nimi rozdíl?

Zásadní. Pojďme si říct jaký typ kampaně se hodí právě pro váš e-shop. 


#1 Produktové kampaně

Produktová kampaň je reklamní formát především pro e-shopy, který umožňuje propagovat konkrétní položku zboží. Produktové kampaně můžete spustit na Facebooku, Skliku, Google Nákupech nebo třeba i Glami.

Nejjednodušší způsob jak vytvořit produktovou kampaň je pomocí XML feedu od vašeho e-shopového dodavatele.

Pokud se to pro váš sortiment hodí, začal bych s Glami, kde můžete inzerovat své produkty zdarma nebo v placeném režimu. Kolik vám to přinese objednávek? Nejspíše moc ne, ale je to zdarma a musíte mít dobře zpracovaný feed, aby vám inzerci schválili.

Takže vás to donutí opravit parametry produktů a o to snáze se vám pak bude inzerovat v dalších systémech.

Praktický tip: Pokud nemáte XML feed pro váš e-shop. Můžete využít nástrojů na tvorbu XML feedů např. Mergado nebo Xemel.


#2 Kampaně ve vyhledávání

Kampaň ve vyhledávací síti je běžné vyhledávání na Googlu či Seznamu. Zobrazují se na vám textové inzeráty, které se vám zobrazí v horní (a často i spodní) části stránky. Pokud je vaším cílem přilákat na své stránky lidi, kteří aktivně hledají konkrétní zboží nebo služby, je tato volba pro vás.

Praktický tip: Pokud můžete nastavte si Google Rating ve vašem Google Merchant Centru. Budou se vám pod reklamou zobrazovat i hodnocení vašich produktů. Což může vést ke zvýšení míry prokliku CTR.


#3 Kampaně v obsahové síti

Bannerová reklama. Ta se hodí především pro e-shopy z hlediska remarketingu, pokud si přejete získat co největší návratnost z vaší investitce. Skvěle doplňuje produktovou kampaň. 

Vhodnou RFM analýzou odhalíte jak správně nastavit kampaně v obsahové síti. Kdy spouštět jaké bannery na jaké typy zákazníků, abyste maximalizovali obrat vašich kampaní v obsahové síti.


#4 Kampaně na zbožových srovnávačích

Zbožáky jsou alfou a omegou většiny eshopařů. Přesto málo kdo zná všechny vychávky, které můžete například na Heurece udělat, abyste získali vlastní koutek značky, dostali se na 1. pozici ve výpisu kategorie s vlastním produktem nebo získali zpětné odkazy z popisku produktu.

Kapitola 3:

Jak analyzovat marketing e-shopu?

Většina e-shopařů má více zdrojů návštěvnosti. Jak ale odhalit, který zdroj jim přináší největší tržby? Jaký je z nich zisk? A které produkty se prodávají na jaké platformě lépe?

V této kapitole se podíváme na to, proč začít s analýzou marketingu e-shopu a zaměříme se na výkonnost a nákladovost jednotlivých marketingových zdrojů návštěvnosti.