Výkonnostní marketing pro eshopy

Eshop marketing od A - Z

Nejobsáhlejší průvodce marketingem pro eshopaře, který pomáhá zvyšovat tržby a budovat milionové eshopy.

Dozvíte se vše, co potřebujete vědět o propagaci eshopu, od Analýzy klíčových slov až po Závěřečné vyhodnocení SEO aktivit.

Ukážeme si, jak zvýšit tržby eshopu, jak správně nacenit produkty nebo který dopravce zvýší počet objednávek. 

Pokud tedy chcete získat více objednávek (a zákazníků) z eshopu, tohoto průvodce si zamilujete.

Proč je propagace e-shopu tak důležitá?

Podívejme se rychle na některé zajímavé statistiky...

  • Pyšníme se největším počtem eshopů v Evropě. Máme již více než 44 194
    eshopů
     (Česká e-commerce)
  • 50 % uživatelů internetu starších 15 let objedná zboží on-line alespoň 10x ročně. (APEK)
  • 37,5 % návštěvnosti e-shopů pochází z vyhledávačů (SEMrush)

S těmito informacemi se ponořme do online strategií, které v tomto roce opravdu fungují a přinesou vás největší užitek.

Co se dozvíte?

  1. Jak vybrat nejúčinnější online strategii pro váš e-shop?
  2. Jak efektivně nastavit marketingové cíle a KPI?
  3. Jak správně nastavit nejkonverznější kampaně na Google Ads, Skliku i Facebooku
  4. Nejčastější chyby, které řeším, když se začnu starat o marketing eshopu.
  5. Zjistíte, odkud nejčastěji chodí vaši zákazníci na váš eshop.
  6. Jak vytěžit z PPC kampaní opravdové maximum?
  7. Seznam nejpoužívanějších aplikací a nástrojů nejen pro online marketing.
  8. Nejúspěšnější frameworky pro eshopy. 
  9. Dělení marketingu a specialistů, abyste věděli na koho se s jakým problémem obrátit.
  10. Marketingové strategie a analýzy STDC, AIDA, 4P, SWOT.
  11. Jak vytvořit vlastní marketingovou strategii pro váš e-shop?
  12. Jak využít AI při tvorbě výkonnostních emailů?

Kapitola 1:

Co to je marketingová strategie?

Marketingová strategie je základem každého úspěšného eshopu. Jedná se o efektivní způsob rozložení investic pro dosažení stanovených cílů. 

Proč?

Protože díky strategii víte na čem máte pracovat a děláte to, co vás vede k vašemu stanovému cíli. 

Například bez kompletní strategie není možné správně optimalizovat eshop. Zkoušíte honit několik zajíců a žádného nechytnete.

Věřte tomu nebo ne, ale bez marketingové strategieš nebudou mít vaše kampaně sinergický efekt a nebudou se doplňovat.

Když komunikujete na všech kanálech konzistentní poselství, zákazníci začnou nakupovat. 

Strategie e-shopu

Pojďme se nyní podívat, jakou strategii zvolit pro váš e-shop.

Jak zvolit nejefektivnější strategii pro váš e-shop?

Abychom si mohli na tuto otázku odpovědět, potřebujeme si říci, co je naším cílem. Odpovězte si: "Co je cílem mého e-shopu?"

  1. Je to růst e-shopu?
  2. Zvýšení obratu e-shopu?
  3. Udržení aktuální pozice?
  4. Zvýšení povědomí o e-shopu?
  5. Zvýšení návštěvnosti e-shopu?
  6. Zvýšení počtu objednávek?
  7. Nebo má váš e-shop za cíl podpořit kamennou prodejnu?

Když se nad tím zamyslíte zjistíte, že pro každý cíl bude potřeba udělat jiné kroky, abyste jej dosáhli. 

To znamená, že je třeba se zabývat vizí vašeho e-shopu a určení správného cíle.

Zde je přesně postup:

Jak stanovit vizi eshopu? - Stanovení KPI a cílů

Založili jste si e-shop, který chcete efektivně rozvíjet i do budoucna. Proto si pojďme stanovit vizi a cíle, kam se chcete dostat v konkrétním časovém horizontu.

Jaký je mezi nimi rozdíl?

Vize vás neustále nutí posouvat se kupředu. Cíle slouží k tomu, abyste věděli, že jdete správnou cestou. Můžete je změřit a díky tomu poznáte, že naplňujete vaši vizi.

Příklad vize: Jasnou vizí Kávy Kroměříž je zaměření na pražení té nejlepší výběrové kávy. Vysokou kvalitu si udržet a neustále se zdokonalovat. Praženou kávu nabízet zákazníkům na e-shopu, v nové pražírně a také na pobočkách po české republice. A to vše za přijatelnou cenu za kterou si zákazník vychutná  svůj oblíbený šálek kávy.

Od úplného začátku se snažíme o to, abychom poskytovali lidem opravdu kvalitní kávu. K tomu je třeba nakupovat kávová zrna od těch nejlepších pěstitelů ze světa. Většina lidí si kupuje kávu do zásoby a postupně její chuť upadá, ale my chceme, aby jejich káva byla vždy čerstvá a kvalitní.

Dobře to je pěkná vize, ale co teď s tím?

Abychom tuto vizi dokázali naplnit. Je potřeba si stanovit konkrétní cíle.

Hlavním cílem bude samozřejmě zvýšení obratu, ale s tím i zlepšení procesů a minimalizace času, který musí Káva Kroměříž věnovat provozu e-shopu (protože se raději se věnují tomu čemu opravdu rozumí - pražení kávy).

Hlavním cílem to nekončí. Pojďme o krok dál a stanovme si dílčí cíle, které jsou spojeny s marketingem e-shopu a uživatelskou přívětivostí.

Jako např:

  • Zvýšení konverzního poměru e-shopu,
  • Zvýšení průměrné hodnoty objednávky,
  • Zvýšení počtu kávového předplatného,
  • Odstranění technických problémů,
  • Zvýšení povědomí o značce.

Začíná se nám to pěkně rozrůstat. Já pro utřídění myšlenek používám nejčastěji myšlenkovou mapu v podobě SWOT analýzy e-shopu.

Díky tomu vím, jaké jsou silné stránky e-shopu a co nám pomůže růst rychleji. Také znám slabiny nebo silné stránky konkurence a vím, kde musíme zabrat. Příležitosti to jsou služby, které zákazníci očekávájí a my je zatím nenabízíme. Hrozby co nám může dělat problém a snížit poptávku.

SWOT analýza pomůže definovat, na čem můžeme při naplňování vize stavět a co nás může naopak poškodit.


#1 Co to jsou KPI pro e-shop

Ukazatele výkonnosti nebo klíčové metriky (KPI z anglického Key performance indicator) slouží pro měření výkonnosti e-shopu.

Klíčové ukazatele by měly přímo ovlivňovat úspěšnost vize, proto se nyní podíváme na pár základních ukatelů výkonnosti e-shopu.

Z pohledu financí:

  • Obrat,
  • Tržby,
  • Zisk,
  • Počet prodaných produktů, 
  • Průměrná hodnota objednávky.

Z pohledu návštěvníků / zákazníků:

  • Počet registrovaných návštěvníků do newsletteru,
  • Celkový počet zákazníků,
  • Procento vracejících se zákazníků,
  • Počet 

Z pohledu procesů: 

  • Doba dodání produktů zákazníkovuPočet prodaných produktů
  • Počet recenzí na portálech (Heureka, Zboží, Google)

Z pohledu firmy: 

  • Počet prodejců v pobočkách
  • Podíl žen ve firmě

A mnoho dalších. Určitě vás napadne spousta věcí, které byste mohli měřit a měli vliv na naplnění vaší vize.

Buďme ale konkrétní.


#2 SMARTER cíle marketing eshopu

Tuto techniku jistě znáte. Metoda SMARTE říká, že každý cíl má být:

S – specific: specifický, konkrétní,
M – measurable: měřitelný,
A – achievable, acceptable, attainable: dosažitelný,
R – realistic, relevant: realistický,
T – timely, trackable, time-bound: časově ohraničený,
– evaluated: vyhodnocený, hodnocený.

Nyní se tedy vraťme k tomu, co jsme si stanovili jako hlavní cíl. Zvýšení obratu e-shopu. Jak by takový SMARTE cíl mohl vypadat?

SMARTE cíl pro e-shop: Zvýšení obratu e-shopu o 50 % za 6 měsíců práce při zachování 5% PNO na PPC kampaně.

KPI pro e-shop: Tržby, Průměrná hodnota objednávky, Počet objednávek, Konverzní poměr.

Nyní tedy víme, že máme abiciózní cíl, kterého potřebujeme nějakým způsobem dosáhnout. Stanovili jsme si KPI, které nám budou ukazovat zda daného cíle dosahujeme nebo nikoliv.

Nyní již přichází na řadu slibovaná marketingová strategie eshopu.

Pink & white lovebrand

Nastavení firemní značky od poslání ke každodenní práci

Vybudovat silnou firemní značku chce kvalitní strategii. S tímto vám skvěle pomůže workshop od Love Brandu, který sdílí konkrténí dokukumenty na svých stránkách.

Tímto procesem provádím své klienty od základu během třídenního školení, abychom si ujasnili opravdu základy. Bohužel se mi ještě nikdy nestalo, že by za mnou přišel klient a měl vše potřebné zpracované a měl jasno.

Díky tomuto workshopu získáte jasnou představu o tom na co vše je potřeba myslet, abyste se odlišili od konkurence a začali vás milovat!

Set akčních kroků, který vás povede krok za krokem a už od pondělí na na ní začnete systematicky pracovat. Sdílím zde prezentaci k nahlédnutí 🙂

Co dělat, když na takové věci nemám čas?

Chápu, že věnovat se tři dny intenzivnímu budování vaší značky může na první pohled znít šíleně. Kde na to mám brát čas?

Nezoudejte, bude stačit, když si vyplníte tuto A4 dokument a od ní se odpíchete.

Kapitola 2:

Proč online marketing pro eshopy?

Online marketing je pro eshopaře nejčastějším způsobem jak získat první zákazníky. Propagace eshopu je velmi klíčová znalost.

Protože díky online marketingu můžete rychle vyhodnotit co vám funguje a co ne. Dokážete rychle naplnit své SMART cíle, které jste si stanovili a rozvíjet svůj eshop. 

Nyní se podíváme na nejvýkonnostnější zdroje návštěvnosti eshopů.

Bez těchto kampaní se žádný eshop v dnešní době neobejde. Ukážeme si, jak je správně nastavit i bez drahé agentury a ukážeme si, kde sledovat výsledky.

Teď už pojďme na věc!

Kde začít s inzercí, aby se mi nejvíce vyplatila?

Dobrá otázka, dejme tomu, že je vaším cílem e-shopu zvýšit tržby pomocí PPC reklamy a máte rozpočet na reklamu 50 tisíc. Kam je investovat, aby byla návratnost vaší investice co největší?

Pojďme si udělat základní přehled jak můžete propagovat váš e-shop.

Základní přehled reklamních systémů v ČR: 

  1. Google Ads
  2. Sklik
  3. Facebook + Instagram
  4. TikTok
  5. Bing Ads

Nejpoužívanější české zbožové srovnávače:

  1. Heureka
  2. Zboží
  3. Glami
  4. Favi
  5. Biano
  6. Modio

Samozřejmě, že existuje ještě spousta dalších inzertních systémů, ale nyní chceme růst co nejvíce.

Dobře nyní máme přehled jednotlivých způsobů kde můžeme propagovat naše produkty a zboží, ale ještě jsme si neřekli, že na každé platformě lze mít jiný typ reklam a ta samozřejmě přináší jiné výsledky.

Jaký typ kampaně vybrat pro propagaci eshopu?

Jen v rychlosti si rozdělíme kampaně na produktové, vyhledávací a obsahové. 

Jaký je mezi nimi rozdíl?

Zásadní. Pojďme si říct jaký typ kampaně se hodí právě pro váš e-shop. 


#1 Produktové kampaně

Produktová kampaň je reklamní formát především pro eshopy, který umožňuje propagovat konkrétní položku zboží. Produktové kampaně můžete spustit na Facebooku, Skliku, Google Nákupech nebo třeba i Glami.

Nejjednodušší způsob jak vytvořit produktovou kampaň je pomocí XML feedu od vašeho eshopového dodavatele.

Pokud se to pro váš sortiment hodí, začal bych s Glami, kde můžete inzerovat své produkty zdarma nebo v placeném režimu. Kolik vám to přinese objednávek? Nejspíše moc ne, ale je to zdarma a musíte mít dobře zpracovaný feed, aby vám inzerci schválili.

Takže vás to donutí opravit parametry produktů a o to snáze se vám pak bude inzerovat v dalších systémech.

Praktický tip: Ušetřete na produktových kampaních v Google Ads až 20 % rozpočtu! Zjistěte si více o CSS programu.

Praktický tip: Pokud nemáte XML feed pro váš eshop. Můžete využít nástrojů na tvorbu XML feedů např. Mergado nebo Xemel.


#2 Kampaně ve vyhledávání

Kampaň ve vyhledávací síti je běžné vyhledávání na Googlu či Seznamu. Zobrazují se na vám textové inzeráty, které se vám zobrazí v horní (a často i spodní) části stránky. Pokud je vaším cílem přilákat na své stránky lidi, kteří aktivně hledají konkrétní zboží nebo služby, je tato volba pro vás.

Praktický tip: Pokud můžete nastavte si Google Rating ve vašem Google Merchant Centru. Budou se vám pod reklamou zobrazovat i hodnocení vašich produktů. Což může vést ke zvýšení míry prokliku CTR.


#3 Kampaně v obsahové síti

Bannerová reklama. Ta se hodí především pro ehopy z hlediska remarketingu, pokud si přejete získat co největší návratnost z vaší investitce. Skvěle doplňuje produktovou kampaň.

Vhodnou RFM analýzou odhalíte jak správně nastavit kampaně v obsahové síti. Kdy spouštět jaké bannery na jaké typy zákazníků, abyste maximalizovali obrat vašich kampaní v obsahové síti.

Nejpřínosnější jsou kampaně dynamického retargetingu

Připravte si XML feed a optimalizujte jej, abyste získali maximum z tohoto zdroje!


#4 Kampaně na zbožových srovnávačích

Zbožáky jsou alfou a omegou většiny eshopařů. Přesto málo kdo zná všechny vychávky, které můžete například na Heurece udělat, abyste získali vlastní koutek značky, dostali se na 1. pozici ve výpisu kategorie s vlastním produktem nebo získali zpětné odkazy z popisku produktu.

Vyzkoušejte Product Ads!

#5 Youtube kampaně

YouTube kampaň označuje sérii organizovaných akcí, které mají za cíl dosáhnout určitých marketingových nebo propagčních cílů pomocí platformy YouTube.

YouTube kampaň může zahrnovat různé aktivity a strategie, včetně tvorby obsahu, placené reklamy, spolupráce s influencery a dalších prvků. Zde jsou některé klíčové prvky YouTube kampaně:

Cíl kampaně: Každá YouTube kampaň by měla mít jasně stanovený cíl. To může zahrnovat zvýšení povědomí o značce, získání nových zákazníků, zvýšení prodeje produktů nebo služeb, nebo podporu určité akce, jako je stahování aplikace nebo registrace na webu.

Cílová skupina: Identifikace a cílení konkrétní cílové skupiny je klíčovým prvkem úspěšné YouTube kampaně. To umožňuje vytvářet obsah, který je relevantní a oslovuje správné publikum.

Obsahová strategie: Tvorba kvalitního obsahu je nezbytným prvkem každé YouTube kampaně. To může zahrnovat tvorbu reklamních videí, tutoriálů, recenzí, nebo jiného obsahu, který oslovuje cílovou skupinu.
Placená reklama: Využívání placených reklamních prostředků, jako jsou in-stream reklamy nebo reklamní bannerové kampaně, pro zvýšení dosahu a viditelnosti.

SEO (Search Engine Optimization): Optimalizace videí pro vyhledávače na YouTube, aby byla zlepšena viditelnost ve výsledcích vyhledávání.
Měření a analýza: Pravidelné sledování výkonu kampaně pomocí analýzy dat, například sledování zhlédnutí, interakcí a konverzí, abyste mohli upravovat strategii podle výsledků.

Praktický tip: Nastavte na Vaše zákazníky remarketing na Youtube - díky tomu zjistíte, co Vaši zákazníci sledují a můžete pak zacíli na tyto kanály, abyste získali další relevantní návštěvnost.

Kapitola 3:

Jak analyzovat marketing eshopu?

Většina eshopařů má více zdrojů návštěvnosti. Jak ale odhalit, který zdroj jim přináší největší tržby? Jaký je z nich zisk? A které produkty se prodávají na jaké platformě lépe?

V této kapitole se podíváme na to, proč začít s analýzou marketingu eshopu a zaměříme se na výkonnost a nákladovost jednotlivých marketingových zdrojů návštěvnosti.

Nastavte si Google Analytics 4
nebo jiný měřící nástroj

Analýza marketingového výkonu eshopu je klíčovým krokem k dosažení úspěchu online podnikání.

Google Analytics 4 (GA4) je nástrojem, který poskytuje důležité informace a statistiky pro posouzení účinnosti marketingových strategií. Zde jsou klíčové kroky k úspěšné analýze marketingu eshopu pomocí GA:

#1 Nastavení událostí a konverzí

Definujte cíle, které chcete dosáhnout, např. nákup, registrace nebo stažení. V GA4 vytvořte konverzní sledování a sledujte, jaké zdroje přinášejí nejvíce konverzí. Do těchto zdrojů pak směřujte svůj rozpočet dokud jej nevytěžíte na maximum!

#2 Segmentace dat

Segmentace dat: Využijte možnosti segmentace v GA k identifikaci klíčových demografických skupin, chování návštěvníků a zdrojů provozu. To umožní lepší cílení marketingových kampaní.

#3 Analýza zdrojů návštěvnosti

Analýza návštěvni v GA4: Zhodnoťte, odkud přichází vaši zákazníci ne jenom návštěvníci. Zjistěte, které kanály, jako organický nebo placený získávají nejvíce návštěvníků a konverzí.

#4 Vyhodnocení KPI

Vyhodnocení klíčových metrik: Sledujte klíčové metriky, jako jsou míra konverze, průměrná hodnota objednávky, a míra odchodu. Analyzujte trendy a identifikujte období s významnými změnami.

#5 Analýza obsahu

Analýza obsahu: Zjistěte, jaké produkty nebo stránky jsou nejpopulárnější. To vám umožní optimalizovat obsah a zaměřit se na nejúspěšnější části eshopu.

#5 Efektivita kampaní

Správa kampaní: Hodnoťte výkonnost marketingových kampaní. Analyzujte klíčové ukazatele efektivity reklamy (ROAS) a sledujte, jak jsou jednotlivé kampaně úspěšné.
Sledování chování návštěvníků: Analyzujte chování návštěvníků na stránkách. Zjistěte, jak dlouho zůstávají, jaké stránky navštěvují nejčastěji a na kterých opouštějí eshop. To vám pomůže vylepšit uživatelskou zkušenost.

Sledování a analýza těchto klíčových aspektů vám umožní lépe porozumět chování vašich zákazníků a optimalizovat své marketingové úsilí pro dosažení lepších výsledků.

Praktický tip: Pokud můžete, nastavte si propojení s BigQuery a využívejte jej jako datový sklad ze kterého si všechny data vyzobete, přesně jak potřebujete.

Chcete mít přehled o tom, které kampaně jsou nejvýkonější?

Připravím Vám reporting na míru! Napište mi a zvyšme efektivitu Vašich kampaní.


Kapitola 4:

Jak na automatický emailing pomocí AI?

V dnešní době, kdy personalizovaná komunikace a efektivní marketing hrají klíčovou roli ve vytváření zákaznické loajality, stává se umělá inteligence (AI) nepostradatelným nástrojem pro moderní marketéry.

Zaměříme se na jednu konkrétní oblast využití AI - automatizovaný emailing. Od sledování chování uživatelů až po vytváření obsahu na míru, umělá inteligence přináší revoluci ve způsobu, jakým organizace komunikují se svým publikem prostřednictvím e-mailů. Připravte se na pohled do budoucnosti marketingových strategií, který zdokumentuje sílu a efektivitu automatizovaného emailingu s inteligencí.

Automatické vytváření emailů

V dnešní době existují AI nástroje, které Vám dokáží zduplikovat Vaše nejúspěšnější emaily a poslat je v dobu, kdy je největší pravděpodobnost, že zákazníci budou chtít nakoupit.

#1 Samba.ai

Využijte sílu automatizace díky Sambě! Vložíte feed a necháte umělou inteligenci, aby rozpoznala, jaké produkty vložit do newsletteru.

#2 FutureBot.ai

Zkopíruje Vaše nejlepší emaily přesně podle Vaší definice zákazníků. Ultra efektivní nástroj, který umí vytvořit i HTML template, který rovnou můžete posílat!

#3 ChatGPT

Klastickým nástrojem je využití ChatGPT, které je sice dobré pro základní práci a otestování si AI nástrojů, ale musíte znát vhodné prompty, abyste z něj vytáhli něco použitelného.

Kapitola 5:

Jak vyhodnocovat marketing eshopu?

Zajímá Vás z jakého marketingového kanálu Vám chodí nejvíce objednávek? Co se stane, když vypnete Facebook reklamu? Přijdete o zákazníky nebo ne?

Kam investovat více peněz, abyste maximalizovali návratnost? To všechno v této kapitole o vyhodnocování marketingových aktivit eshopu.

Datová analýza a vizualizace dat

Jeden nástroj vládne všem, jeden jim všem káže...

Vyberte si pro vyhodnocení jeden nástroj, který budete považovat, za zdroj vaší pravdy a podle kterého se budete řídit. Každý nástroj si totiž měří data jinak a pokud je budete chtít srovnávat mezi sebou nikdy se nedoberete pravdy.

#1 Growth Dashboard

Nechte si vytvořit od growth hackerů ultímátní dashboard, díky kterému uvidíte všechny zdroje na jednom místě.

#2 Google Analytics 4

Začít s měřením a importem nákladů za všechny marketingové systémy do GA4 zní jako fajn základ. 

#3 Eshop nebo vlastní řešení

Využijte vlastní způsoby měření pomocí záznamu chování vašich uživatelů na eshopu. Poptejte datového inženýra, analytika a programátora ať Vám vytvoří nástroj na míru.