SEO pro e-shopy

Ultimátní SEO návod od A - Z

Nejobsáhlejší průvodce e-commerce SEO zdarma v roce 2019, který mi pomohl vybudovat 3 e-shopy s obratem přes 1 milion Kč.

Dozvíte se vše, co potřebujete vědět o optimalizaci stránek pro elektronického obchody, od Analýzy klíčových slov až po Závěřečné vyhodnocení SEO aktivit.

Ukážeme si, jak optimalizovat e-shop z hlediska technického SEO, které povede ke zvýšení návštěvnostiobjednávek z vyhledáváčů.

Pokud tedy chcete získat více návštěvnosti
(a zákazníků) z vyhledávání, tohoto průvodce si zamilujete.

Proč je SEO tak důležité pro e-shopy? 

Podívejme se rychle na některé zajímavé statistiky...

  • 44 % lidí začíná své nákupy vyhledáváním na Googlu (nChannel)
  • 37,5 % návštěvnosti e-shopů pochází z vyhledávačů (SEMrush)
  • 23,6 % objednávek elektronického obchodu je přímo vázáno na organickou návštěvnost. (Business Insider)

S tmito informacemi se ponořme do SEO strategií, které v tomto roce 2019 fungují.

Co se dozvíte?

  1. Jak na SEO (optimalizaci pro vyhledávače) pro e-shopy, krok za krokem.
  2. Triky a hacky, jak získat lepší pozice než konkurence, když prodáváte stejný produkt.
  3. Největší SEO chyby, které dělají čeští e-shopaři.
  4. Jak optimalizovat produktovou stránku, aby vás vyhledávače indexovali a lidé nakupovali.
  5. Jak díky SEO zvýšit zisky e-shopu o 107 % během jednoho roku.
  6. Pokročilé SEO strategie pro rok 2019, díky kterým získáte více platících návštěvníků a zvýší se vám konverzní poměr.
  7. Kolik času takové SEO pro e-shop s 10 000 položek zabere?
  8. Jak dělat linkbuilding, který se vám vyplatí?
web-design
Kapitola 7
Seo mýty
Kapitola 8

Nemáte čas číst celý SEO návod právě teď?

Bez obav. Dovolte mi, abych vám poslal kopii e-mailem, abyste si ji mohli kdykoliv přečíst.
Dejte mi vědět, kam Vám ho mám poslat (investice 5 sekund).

Kapitola 1:

Analýza klíčových slov pro e-shop

Analýza klíčových slov (frází) ja základem každého dobrého e-shopu. 

Proč?

Vzhledem k tomu, analýza klíčových slov je základem pro všechny ostatní SEO aktivity, které děláte na svém e-shopu.

(Například bez klíčovky není možné správně optimalizovat stránky produktů a kategorií na vašem e-shopu).

Věřte tomu nebo ne, ale váš seznam klíčových slov ovlivňuje také vaše technické SEO. Vaše architektura eshopu a adresy URL musí brát v úvahu výstupy z analýzy.

Analýza klíčových slov excel

Jak můžete vidět, analýza klíčových slov je VELMI důležitý úkol pro úspěch vašeho elektronického obchodu.

A teď už k věci, jak najít klíčová slova s potenciálem nákupu, která vaši zákazníci hledají… a jak vybrat ta nejlepší klíčová slova pro vaše stránky e-shopu?

Jak najít klíčová slova pro kategorie e-shopu?

Většina SEO specialistů se zaměřuje na „informační klíčová slova“.

Jedná se o klíčová slova, která lidé zadávají do vyhledávačů, aby objevili užitečný obsah „jak na to“.

(Např. „Jak správně nalít kávu?“)

Zatímco informační klíčová slova mají své místo na blogu, většina klíčových slov vašich stránek bude přizpůsobena vyhledávání produktů.

(Jako např. „stříbrné hodinky Weide“)

To znamená, že je třeba se zabývat analýzou klíčových slov s ohledem na klíčová slova zaměřená na produkt.

Zde je přesně postup:

Heureka - Návrh klíčových slov 

Ano, Heureka pravděpodobně zatím není váš přímý konkurent. Je to však největší internetový obchod, který dělá z Heureky zlatý důl pro produktová klíčová slova.

Zde je návod, jak se získat z Heureky analýzu klíčových slov:

Za prvé, přejděte na Heureka.cz a zadejte klíčové slovo, které popisuje jeden z vašich produktů.

Když to uděláte, Heureka zobrazí seznam návrhů (frází) kolem tohoto klíčového slova.

Klíčová slova Heureky bývají velmi cílené (také známé jako long-tail klíčová slova). Nejen, že long-tail klíčová slova mají tendenci konvertovat lépe než kratší, ale obvykle jsou také méně konkurenční.

Zkopírujte si fráze a opakujte pro všechny nejdůležitější produkty na vašem e-shopu.

Profi tip: Heureka ukazuje název kategorie pod, který klíčové slovo spadá. Díky tomu lze použít tato klíčová slova jako název vaší stránky kategorie.

(V tomto případě jsou to "zavinovačky" - máte takto nazvanou vaši kategorii nebo ji nazýváte jinak? Třeba jen "peřinky"?)

Google Ads - Plánovač klíčových slov

Nástroj pro návrh klíčových slov Google Ads je šikovný nástroj pro klíčová slova, který zjistí návrhy ve vyhledávání Google.

Chcete-li jej použít, stačí do nástroje zadat klíčové slovo:

A výsledkem budou desítky návrhů klíčových slov.

Ano, tento nástroj umožňuje najít long-tailová klíčová slova výrazně rychleji než Heureka. Ale podle mých zkušeností vám Heureka dá nápady na vhodná klíčová slova pro rozšíření zde.

Chcete-li mít v seznamu klíčových slov pořádek, můžete si uložit nejlepší klíčová slova do plánu, který využijete při tvorbě PPC kampaní.

Přidání klíčových slov do plánu

Protože plánovač klíčových slov nedává příliš mnoho unikátních klíčových slov, podíváme se na další kroky, jak váš seznam rozšířit.

Doporučuji používat Google ke zjištění hledanosti a konverznímu potenciálu. 

Amazon, Alza + vaše konkurence

Jako někdo, kdo je konzultuje a vytváří desítky e-shopů, vám mohu říci, že drtivá většina majitelů elektronických obchodů optimalizuje stránky kategorií kolem náhodných klíčových slov.

Jistě, zamysleli se nad tím, co by jejich zákazníci mohli použít k nalezení produktů v této kategorii. Ale klíčová slova, která používají, bývají, řekněme… méně než ideální.

To je obrovská chyba. Zatímco stránky kategorií nemusí konvertovat tak dobře jako stránky produktu, tak stále generují návštěvnost. Takže dává smysl trávit čas hledáním vhodných klíčových slov pro vaše stránky kategorií.

A nejlepší způsob, jak to udělat?

Podívejte se na kategorie, které vaši konkurenti již používají.

Pokud soutěžíte s Amazonem, Alzou, Mallem, umístěte ukazatel myši nad tlačítko „Vše“ v horní části domovské stránky. To bude seznam hlavních kategorií.

Jak najít kategorie pro svůj e-shop

Ty jsou pro vaše stránky pravděpodobně příliš široké. Takže klikněte na libovolnou kategorii, abyste odhalili podkategorie tohoto oddělení:

Subkategorie Amazonu

Teď už jsou docela konkrétní.

Můžete také narazit na seznam všech podkategorií Amazonu.

Zobrazí se vám všechna oddělení (a podkategorie) služby Amazon na jedné stránce.

Amazon všechny kategorie

Nyní je čas přidat do seznamu další klíčová slova zaměřená na kategorie, která odpovídají tomu, co prodáváte.

Řekněme například, že vaše stránky prodávají zdravé krmivo pro psy.

Přejdete do kategorie „Domácí zvířata“:

Poté klikněte na „psi“.

Pak vyberte ze seznamu „jídlo“:

A Amazon vám ukáže klíčová slova, která používají k popisu kategorií psů souvisejících s krmivy pro psy v postranním panelu:

To vše jsou SKVĚLÁ klíčová slova, které byste měli zvážit použít na vašich stránkách e-commerce kategorie.

Profi tip: Pokud je vaše kategorie nějakým způsobem jedinečná, nezapomeňte do tohoto klíčového slova zahrnout tuto jedinečnost. Můžete například změnit klíčové slovo Amazon „suché krmivo pro psy“ na „zdravé krmivo pro psy“ nebo „syrové krmivo pro psy“. Tato klíčová slova budou méně konkurenceschopná a cílenější než široké verze těchto výrazů.

Amazon je skvělý zdroj pro hledání klíčových slov pro kategorie stránek, která zákazníci hledají každý den. Není to však jediný zdroj, kterým se můžete inspirovat. Stačí se podívat na ostatní hráče na trhu. (Alzu, Mall, Kasu atd.)

Proto také doporučuji, podívat se na klíčová slova, která vaše konkurence používá k popisu svých kategorií.

Jak ale zjistit, který popis kategorie je nejlepší?

Stačí se podívat na to, který z konkurentů se zobrazuje na předních pozicích. Skvělý zdroj názvů může být i PPC reklama.

Reklama na hodinky

Wikipedia

Wikipedia je jedním z nejlepších míst k nalezení klíčových slov pro stránky produktu a kategorie.

Zde je důvod, proč využít Wikipedii k analýze klíčových slov:

Stejně jako u stránek kategorie na stránkách konkurentů elektronického obchodu organizuje Wikipedie věci podle klíčových slov a kategorií.

Jinými slovy: Už pro vás udělali tvrdou práci!

Podívejme se například, jak můžete použít Wikipedii pro analýzu klíčových slov pro e-shop.

Nejprve zadejte klíčové slovo, které popisuje produkt nebo kategorii, kterou vaše stránky prodávají:

Wikipedia - kamera

Potom prohledejte Wikipedii pro slova a fráze, které mají smysl pro produkty, které máte na svých stránkách:

Wikipedia fotoaparát

Díky tomu najdete i synonyma, která lidé používají k pojmenování vašeho produktu a měla by se objevit na vašem e-shopu.

Nebo také rozdělení pro filtraci produktů, ale o té až za chvíli.

Rozdělení e-shopu podle kategorií

Varování! Wikipedia je obsahová platforma, tedy její rozdělení kategorií nemusí odpovídat reálnému vyhledávání uživatelů. Pro kontrolu se vždy podívejte na to, jak to mají ostatní velké e-shopy.

Po vyčerpání návrhů klíčových slov Wikipedie je čas přejít na jeden z mých oblíbených nástrojů pro výzkum klíčových slov: Ubersuggest.

Ubersuggest

Strategie, které jsem doposud načrtl, by vám měly pomoci získat dobrý seznam nápadů na klíčová slova, která použijeme v analýze.

Ale Ubersuggest je trochu jiný. Ubersuggest nevytváří primárně nové návrhy klíčových slov založené na klíčových slovech. Místo toho vám ukáže klíčová slova, pro která již vaše konkurence je vidět.

Podívejme se, jak můžete tento nástroj použít k nalezení nových klíčových slov pro váš e-shop. 

Nejprve zadejte název domény do vyhledávacího pole:

Ubersuggest vložení klíčového slova

Klikněte na "SEARCH" a sledujte kouzlo :)

Doména prodeti.cz má téměř 8500 klíčových slov, které mohu použít při klasifikační analýze klíčových slov a vytáhnout z nich relevantní fráze pro svůj byznys.

Opakujte tento proces a stahujte si všechna klíčová slova. Za chvíli s nimi budeme pracovat.

Marketing miner

Nyní již máme velkou řádku klíčových slov, ale můžeme jich mít ještě více :) Stačí, když za každé klíčové slovo vložíme mezeru a znak z abecedy.

Ukažme si to na příkladu klíčového slova "dětské hodinky".

Když k němu přidáme první písmeno abecedy vznikne nám "dětské hodinky a", dále zvolíme písmeno b. Vznikne nám další řádek v tabulce "dětské hodinky b" atd...

Docela velký seznam dat že? Teď ta data nalejeme do Marketing Mineru a zvolíme tyto minery: Našeptávače (dle vašeho zvážení), Návrhy z reklamních systémů a Related Search.

Analýza klíčových slov v Marketing mineru

Klikněte na "ZÍSKAT DATA" a běžte si uvařit kafe, protože byste měli mít přes tisíce různých slov a zpracování dalších dat potrvá :)

Stažení dat pro analýzu klíčových slov

Výstupem je seznam všech klíčových slov a frází, které si nyní stáhneme do PC a budeme s nimi dále pracovat. Očistěte je o nerelevantní dotazy a označte si slova s nulovou hledaností. 

Proč označovat slova s nulovou hledaností, když je nikdo nehledá?

Možná, že je nikdo zatím nehledá, ale pokud jsou relevantní k vašemu byznysu, je dobré si je zařadit do kategorie na později.

Jak vybrat správná klíčová slova pro e-shop?

Nyní, když máte v ruce seznam potenciálních klíčových slov, pravděpodobně vás zajímá:

Která klíčová slova mám vybrat?

Odpověď? Použijte tento 4-krokový kontrolní seznam k identifikaci nejlepších klíčových slov pro vaše stránky e-shopu.


#1 Objem vyhledávání (hledanost)

Toto je (zdaleka) nejdůležitější metrika při hodnocení hledaného výrazu.

Ovšem, my hledanost ještě neznáme. Už jsme se s ní setkali u plánovače klíčových slov, ale tam jsme ji nezkoumali. 

Jak získat reálnou hledanost klíčového slova?

Použijeme opět Marketing Miner, do kterého vložíme náš rozšířený dataset a zvolíme miner "Hledanost a CPC".

Hledanost a CPC - Marketing Miner

Výstupem je opět seznam klíčových slov a frází, které jsou doplněny o měsíční hledanost na Googlu i Skliku, cenu za proklik a typ hledanosti.

Hledanost klíčového slova

Pro Tip: Některá klíčová slova mají obrovské sezónní výkyvy. V prosinci budete zřejmě hledat více „ošklivých vánočních svetrů“ než v červnu. Ale existuje spousta nesezónních klíčových slov, která mají výkyvy nahoru a dolů po celý rok.

Například klíčové slovo „hodinky“ získá v únoru, březnu a dubnu o 30 % méně hledání než je průměr ostatních měsíců. Když dokážete předpovídat chování zákazníků, můžete jim připravit akce šité na míru.

Proč? Kdo ví. Je však důležité si uvědomit, že tyto výkyvy mohou mít přímý dopad na váš obrat.

Chcete-li rychle zjistit, jak se objem vyhledávání v průběhu roku mění, zadejte klíčové slovo do KWFinder. A ukáže vám šikovný graf s měsíčními informacemi o objemu vyhledávání.


#2 Přizpůsobení klíčových slov

Tohle je důležité. Řekněme, že najdete klíčové slovo, které získá spoustu vyhledávání.

Musí to být váš vítěz?

Ne tak úplně.

Je to proto, že klíčové slovo nemusí být dokonale přizpůsobené tomu, co vaše stránky prodávají.

Pokud klíčové slovo, které vyberete, má dokonce o něco větší hledanost než to, co máte na svém e-shopu, lidé, kteří hledají tento výraz, nebudou konvertovat.

Předtím, než přejdete do dalších dvou fází tohoto procesu, zkontrolujte, zda klíčové slovo, které zvažujete použít, vyhovuje vašemu e-shopu.

Řekněme například, že vaše stránky prodávají "matcha čaj v sáčcích". A narazíte na klíčové slovo jako „matcha prášek“.

Matcha prášek

I když neprodáváte prášek ze zeleného čaje (pouze čajové sáčky), můžete vytvořit kolem tohoto dotazu stránku kategorie… a převést tyto návštěvníky na to, co vaše stránky skutečně prodávají.

Ale je to trochu složitější. To je důvod, proč doporučuji rozšířování do dalších kategorií produktů PO VYČERPÁNÍ klíčových slov, která vaši cíloví zákazníci hledají.

Přestože klíčové slovo může mít méně vyhledávání, doporučuji vybrat klíčové slovo, které je mnohem více zacíleno na vaši firmu, například „matcha čaj koupit“.

Matcha čaj koupit

Samotná hledanost matcha čaj koupit je pouze 10 lidí měsíčně, ale další synonyma mají také hledanost a když vše sečtete, zjistíte, že se vyplatí začít právě zde.

Protože se jedná o vysoce konverzní klíčová slova, která vám zaplatí vaši práci dříve než obecnější klíčová slova s vyšší hledaností.


#3 Obchodní potenciál 

Jste na 1. pozici na klíčové slovo s velkým objemem? Úžasné.

1. pozice pro klíčové slovo s velkým objemem, když lidé hledají pneumatiky? Méně úžasné.

Takže než se rozhodnete pro správné klíčové slovo, vezměte si chvilku, abyste zjistili, zda jsou lidé, kteří používají toto klíčové slovo…

Jsou to lidé, kteří nakupují nebo jen prohlížejí produkty? V jaké fázi prodejní cesty zákazníka se nacházejí?

Naštěstí je to super-snadné udělat pomocí Google plánovač klíčových slov.

Nejprve se podívejte na "konkurenčnost"  klíčového slova.

Konkurenčnost klíčového slova

„Konkurence“ odráží, kolik lidí na dané klíčové slovo v Googlu inzeruje. Obecně platí, že pokud se na klíčové slovo zobrazuje spousta webů, je to zlatý důl. To je důvod, proč, pokud jde o SEO pro e-shopy, doporučuji držet se "střední" a "vysoké" konkurenčnosti klíčových slov.

Také se chcete podívat na „Nabídka pro horní část stránky“.

Nabídka pro horní část stránky je to, kolik lidí má tendenci utrácet za jedno kliknutí v reklamách Google. A pokud jde o velikost potenciálu konverze, čím vyšší je navrhovaná nabídka, tím lépe.

Klíčová slova s vysokými nabídkami jsou také ve vyhledávání Google konkurenceschopnější. To se však týká další části.

Prozkoumejte nabídku nabídky pro horní část stránky pro klíčová slova ve vašem seznamu.

Cena za proklik na Googlu

A všimněte si, jak klíčová slova a fráze naznačují, že je zákazník připraven koupit!

Možná vás zarazilo 3 748 Kč za jeden proklik u klíčového slova jako je "čaj se zázvorem".

Proč tomu tak je?

Google plánovač klíčových slov je jen nástroj a data nejsou nikdy 100%. Použijte svůj selský rozum k tomu, abyste odhalili, že je tu něco špatně a pak chyby v datech ignorujte. 

Klíčové slovo "zázvor čaj" má cenu za poklik 44,73 Kč. Z toho lze usoudit, že podobné slovo "čaj se zázvorem" nemůže mít o cca 84x větší cenu. Dvakrát možná, ale 84x ne.


#4 Konkurence 

Konečně je na čase zjistit, jak těžké bude se dostat na první stránku Googlu.

Zde je postup:

SEMrush “Keyword Difficulty”.

Tato metrika vám dává představu o tom, jak konkurenční je dané klíčové slovo.

Obtížnost klíčového slova ve službě SEMrush můžete najít zadáním klíčového slova do vyhledávacího pole…

Semrush vyhledávání klíčového slova

…klikněte na “Keyword Difficulty” vlevém sloupci...

SEMrush KW difficulty

A pak se podívejte na sloupeček “Difficulty %”.

Jak zjistit konkurenčnost klíčového slova

Cílení na klíčová slova a optimalizace stránek

Zde naleznete informace o tom, zda stránky ve vyhledávání jsou optimalizovány na dané klíčové slovo.

Proč je toto důležité?

Pokud jsou stránky v první desítce pouze pro dané klíčové slovo částečně optimalizované můžete je někdy sesadit s vysoce cílenou stránkou.

Například:

Pokud hledáte „bambusové prkénko s rukojetí“, zjistíte, že některé z těchto výsledků nejsou v tomto konkrétním termínu optimalizovány:

Bambusová prkénka

Jinými slovy: většina lidí, kteří hledají toto klíčové slovo, pravděpodobně přemýšlí: „Kde se dá koupit?“.

Pokud tedy optimalizujete jednu ze stránek kategorie e-shopu okolo klíčového slova „bambusová prkénko s rukojetí“, budete mít dobrý start na to zobrazit se v prvních 10 výsledcích vyhledávání.

Profi tip: Přesné cílení na klíčová slova není tak důležité jako kdysi (díky Google Hummingbird). Optimalizujete-li však svou stránku kolem klíčového slova super-specificky, získáte výhodu nad stránkami, které nejsou dokonale optimalizovány.

Nyní, když máte analýzu klíčových slov a seznam relevantních klíčových slov, která mají hledanost, dobrou konkurenčnost, a je pravděpodobné, že se lidé nakoupí, je čas nastavit a optimalizovat architekturu (strukturu) e-shopu.

Kapitola 2:

Architektura stránek e-shopu

Architektura stránek nebo také struktura e-shopu - je důležitým SEO faktorem pro celkový úspěch.

Pro stránky elektronického obchodu je to však dvojnásobně důležité. Je to proto, že průměrné e-shopy mají obvykle podstatně více stránek, než je průměrný blog.

S mnoha stránkami vzniká problém správné hierarchie stránek, aby architektura stránek usnadnila uživatelům a vyhledávačům najít všechny vaše stránky.

Návrh architektury e-shopu

Dvě „zlatá pravidla“ architektury e-shopu

Při vytváření struktury webu elektronického obchodu je třeba mít na paměti dvě důležitá pravidla:

Zlaté pravidlo # 1: Udržujte věci jednoduché a škálovatelné.
Zlaté pravidlo # 2: Udržujte každou stránku tři (nebo méně) kliknutí z domovské stránky.

Více informací o těchto dvou pravidlech už za minutu.

Ale nejdřív se podívejme na příklad, jak může špatná architektura stránek poškodit vaše SEO...

Příklad: Jak NEnavrhovat architekturu stránek

Zde je příklad architektury stránek, které porušují dvě zlatá pravidla:

Špatných návrch architektury e-shopu

Co je na obrázku špatně?

Zaprvé, není to jednoduché. Je těžké porozumět logice návrhu struktury.

Zadruhé není to škálovatelné. Pokaždé, když budete chtít přidat novou kategorii, musíte reorganizovat stávající kategorie a podkategorie, aby se v tom uživatel vyznal.

Také je to příliš hluboká struktra.

Většina odkazů, která vede na e-shopy, vede přímo na jejich hlavní stránku.

A když máte příliš hlubokou architekturu e-shopu, tak autorita se zředí dříve než dosáhne vaší produktové nebo kategorické stránky.

Ředění autority stránky

V tomto příkladu trvá šest kliknutí k dosažení první stránky produktu.

(Chceme, aby všechny produktové stránky byly tři nebo méně kliknutí z domovské stránky.)

Profi tip: Pokud vaše stránky mají špatné nastavení, nezačněte je automaticky měnit podle tohoto návodu, do té doby, než změny prokonzultujete s odborníkem na SEO a vývojářem.

Ujistěte se, že staré stránky se přesměrují na nové a to včetně produktů.

Ideální struktura url je www.eshop.cz/nazev-produktu.

Příklad: SEO + Uživatelsky přátelské architektury
e-shopu

Nyní, když jste viděli příklad, jak NEdělat věci, je na čase podívat se na příklad dobře optimalizované architektury webu elektronického obchodu.

Struktura e-shopu

Nejen, že je to skvělé pro SEO, ale uživatelé budou milovat taky. To je proto, že jednoduchá, plochá architektura usnadňuje prohlížečům vyhledávat produkty, které chtějí.

Podívejme se na příklad ze života e-shopu se skvělou architekturou: Alza.cz/pet.

Hlavní stránka webu alza.cz

Řekněme, že na Alze chcete najít "keramickou misku pro kočky". 

Na hlavní stránce, kliknete na "Pet"

Alza - návrh struktury eshopu

Potom na "Pro kočky".

Keramické misky pro kočky

A jsme na výpisu keramických misek pro kočky.

Keramické misky pro kočky na tři kliknutí.

Během tří kliknutí jsmee našli to, co chceme.

A protože Alza používá strukturu plochých stránek, Google bude plně indexovat všechny její stránky.

Kapitola 3:

On-page SEO pro e-shopy

Nyní, když máte nastavenou architekturu webu, je čas optimalizovat vaše kategorie a produktové stránky. Pro většinu webových stránek eshopů tyto dva typy stránek vytvářejí 99 % prodejů.

To dává smysl, pokud se zamyslíte nad tím, když někdo hledá „červené Nike běžecké velikost 8“. Takový člověk je mnohem blíže k nákupu než někdo, kdo hledá jen „boty online“.

Zde naleznete informace o tom, jak optimalizovat klíčová slova na stránkách produktů a kategorií.

On-page SEO

„Perfektně optimalizovaná“ stránka e-shopu

Podívejme se na příklad „dokonale optimalizované“ stránky webu elektronického obchodu.

Dokonale optimalizovaná produktová stránka eshopu.

Pojďme se podívat hlouběji na každý z těchto prvků:

Titulek stránky: Přidejte modifikátory jako je "Koupit" a "Levné", abyste získali více zákaníků

Vy (zřejmě) chcete použít klíčové slovo v názvu stránky.

Ale to není všechno. Přidáním „modifikátorů“ do titulku stránky vám může zobrazit se na méně hledané dotazy (long-tail).

Řekněme například, že vaším cílovým klíčovým slovem jsou: „sluchátka s potlačením šumu“.

Namísto toho, abyste si udělali titulek: „Sluchátka s potlačením šumu Beats, chcete přidat slovo nebo dvě, které by lidé mohli použít při hledání „sluchátek pro potlačení šumu“.

Návod: Zde jsou některé běžné výrazy, které lidé používají při vyhledávání produktů na Googlu:

  • Levný,
  • Srovnání,
  • Nejlepší,
  • Online,
  • Doprava zdarma.

Takže váš titulek by mohl být něco takového: „Nejlepší levná sluchátka na potlačení šumu s dopravou zdarma".

Titulek stránky: Použijte "click magnet" slova jako "sleva X %" nebo "Nejlevněší" pro zvýšení CTR

Google pravděpodobně používá organickou míru prokliku jako hodnotící signál. A i když by to nedělal, má smysl optimalizovat titulek pro CTR.

Je to proto, že: vyšší CTR = více kliknutí = více prodejů.

Naštěstí existuje několik slov a frází, které magneticky přesouvají kurzor osoby na váš výsledek. Říkám jim "Click Magnet Words".

Návod: Zde jsou některé z nejlepších slov Click Magnet pro stránky elektronického obchodu a kategorie stránek:

  • X % sleva („sleva 25 % “),
  • Záruka, Garance,
  • Nejnižší cena,
  • Doprava zdarma,
  • Doprava do 24 hodin,
  • Výprodej.

Takže váš titulek by mohl být něco takového: „Pomalé vařiče: Výprodej - sleva 75 % na každou objednávku".

A když tyto slova doplníte do meta popisku stránky, získáte najednou více kliknutí, které povedou k více zákazníkům.

Popisek stránky: Zahrňte fráze jako "doprava ZDARMA" a "Vše ve slevě" pro maximalizaci CTR

Popisek webu je důležitou součástí On-Page SEO.

I když tomu tak ještě není, vaš popisek je pro míru prokliku VELMI důležitý. 

"Click magnet" slova platí také pro popisek e-shopu. 

Jediný rozdíl je v tom, že tagu meta description máte více prostoru pro zahrnutí delších vět.

Návod: Zde je několik příkladů frází, které můžete použít do popisku stránky, abyste získali více kliknutí:

  • Získejte nejlepší ceny dne ____.
  • Máme X% slevu na ____.
    Všechny naše ____  jsou v akci právě teď.
  • Získejte ZDARMA poštovné na všechny ____ pouze dnes.
  • Klikněte zde pro zobrazení všech našich exkluzivních nabídek na _____.
  • Velký výběr ____  s garancí nejnižší ceny.

Zde je příklad, jak by mohla značka s popisem optimalizovaná pro prokliky vypadat: „Získejte absolutně nejlepší ceny na krmivo pro psy pouze dnes. Získejte poštovné zdarma na všechny objednávky. Klikněte zde pro zobrazení všech našich exkluzivních nabídek.".

Produktová stránka a kategorie: Zahrňte alespoň 1000+ slov a použijte 3-5x klíčové slovo

Optimalizace stránek produktů a kategorií je jednou z nejtěžších částí SEO pro e-shopy. Ano, chcete mítt vysoce kvalitní obsah. Na rozdíl od blogu však musíte mít na paměti také míru konverze.

Zde jsou tři nejdůležitější On-Page SEO taktiky, které doporučuji eshopařům:


#1 Napište 1000+ slov popisek produktu

Graf počtu slov a umístění na Googlu

(A ano, tato zjištění platí pro ecommerce sektor).

Faktem je, že: Google chce pochopit, o čem je vaše stránka. A čím více obsahu poskytnete, tím lépe může Google svou práci vykonat. Hloubkový obsah produktové stránky navíc pomáhá zákazníkům pochopit, co chtějí koupit. Je zde také přínos pro uživatele.

Nalejme si čistého vína:

Pro mnoho z nás je nemožné napsat 1000 slov pro každou produktovou stránku. Pokud tomu tak je, doporučuji psát dlouhé, důkladné popisy produktů pro top 10-50 nejdůležitějších stránek produktů a kategorií.

Například tato stránka produktu Amazon pro mixer KitchenAid se může pochlubit 2109 slovy…

Amazon Kitchen aid

… A to ani nepočítáme recenze v dolní části stránky (které přidávají dalších +500 slov).


#2 Uveďte 3-5x klíčové slovo

Až budete psát podrobný popis produktu, je čas se ujistit, že jste ve svém obsahu použili vaše cílené klíčové slovo 3-5 krát.

To nemá nic společného s hustotou klíčových slov. Stačí jen zahrnout klíčové slovo několikrát, aby Google pochopil o čem je celá vaše stránka.

Pokud bylo například vaším cílovým klíčovým slovem „Xiaomi Mi Sports Watch Basic", měli byste se ujistit, že máte v popisu produktu alespoň třikrát tuto přesnou frázi:

Mall Xiaomi Sport Watch

Profi tip: Google dává o něco větší váhu klíčovým slovům, která se zobrazují v horní části webové stránky. Ujistěte se tedy, že jedno z vašich umístění klíčových slov je v horní části stránky (například v prvních 100 slovech vašeho popisu produktu nebo kategorie).

Náhled článku

#3 LSI klíčová slova

Latentní sémantické indexování (LSI keywords) jsou slova a fráze, které jsou úzce svázány s hlavním klíčovým slovem.

Řekněme například, že jste optimalizovali stránku e-shopu kolem klíčového slova „pomalé sporáky“. Podmínky úzce související s tímto klíčovým slovem zahrnují:

  • Časovač
  • Tlakový hrnec
  • Manuál
  • Recepty
  • Dušené
  • Polévka
  • Programovatelné
  • Nerezová ocel

Podívejte se, jak to funguje.

Zde je návod, jak najít (a používat) klíčová slova LSI specificky pro e-commerce SEO.

Latentní sémantické indexování (LSI keywords) jsou slova a fráze, které jsou úzce svázány s hlavním klíčovým slovem.

Řekněme například, že jste optimalizovali stránku e-shopu kolem klíčového slova „pomalý vařič“. Podmínky úzce související s tímto klíčovým slovem zahrnují:

  • Časovač
  • Tlakový hrnec
  • Manuál
  • Recepty
  • Dušené
  • Polévka
  • Programovatelné
  • Nerezová ocel

Podívejte se, jak to funguje?

Zde je návod, jak najít (a používat) klíčová slova LSI specificky pro e-commerce SEO.

Krok #1: Oční test na Amazonu

Nejprve přejděte na Amazon a vyhledejte klíčové slovo.

Pak se podívejte na výrazy, které se na stránce kategorie zobrazují vícekrát…

…nebo na produktové stránce daného klíčového slova.

Profi tip: Pokud máte konkurenta, který je na lepší pozici než vy, udělejte stejný test na jeho stránkách.

Krok #2: Google Plánovač klíčových slov

Nyní zadejte vaše klíčové slovo do Plánovače klíčových slov.

Potom se podívejte na slova, která vám Google navrhuje:

Návrh klíčových slov pro pomalý hrnec

Krok #3: Přidejte tato slova do vašeho obsahu

Konečně přidejte LSI klíčová slova tam, kde to bude dávat smysl.

URL: Používejte krátké url s klíčovým slovem

Backlinko analýza 1 milionu výsledků vyhledávání Google zjistila jasnou souvislost mezi délkou a pozicemi.

Konkrétně jsme zjistili, že krátké adresy URL mají na první stránce Google vyšší pozici než dlouhé adresy URL.

Graf délky url a pozice

Protože provozujete e-shop, budou vaše URL adresy pravděpodobně delší.

Vaše adresa URL bude obsahovat adresu produktu a podkategorie. Například: https://eshop.cz/kategorie/podkategorie/produkt

To však neznamená, že chcete, aby se vaše URL adresy natáhly na více než 50 znaků. Je to proto, že dlouhé adresy URL Google nemá rád a sníží dopad klíčových slov ve vaší adrese URL.

Zde je příklad zbytečně dlouhé adresy URL stránky produktu elektronického obchodu:

SEO microsoftu

(Nejen, že je tato URL je extra dlouhá, ale obsahuje zbytečně ID položky, „productID.300190600“).

Když už mluvíme o používání SEO-friendly URL, také chcete, aby vaše URL obsahovala důležitá klíčová slova.

U stránek kategorie uveďte 1-2 klíčová slova této kategorie:

https://eshop.cz/kuchynske-doplnky

Postupujte podle stejného postupu pro podkategorie. Pouze tentokrát bude podkategorie následovat za kategorií v adrese URL:

https://eshop.cz/kuchynske-doplnky/pomaly-hrnec

Pro stránky produktu pak uveďte pouze cílové klíčové slovo pro daný produkt oddělené pomlčkami („-“).

https://eshop.cz/kuchynske-doplnky/pomaly-hrnec/varic-eta-6

Profi tip: Některé e-shopy nepoužívají ve svých adresách URL kategorie a podkategorie. Například místo https://eshop.cz/kuchynske-doplnky/pomaly-hrnec/varic-eta-6 bude vaše adresa URL prostě: https://eshop.cz/varic-eta-6. Díky tomu jsou vaše adresy URL kratší a klíčové slovo hustší.

Nemusím to nutně doporučovat každému, ale pokud začínáte, zvolte si kratší url, nezradí vás to v budoucnu.

Interní odkazy: prolinkování stránek s vysokou prioritou

Jednou z příjemných věcí v oblasti SEO pro e-shopy je, že interní prolinkování provádí téměř automaticky. Je to proto, že navigace na vašem webu obvykle vytváří spoustu přirozených interních odkazů:

Interní prolinkování eshopu

To znamená, že strategické interní prolinkování e-shopu je určitě osvědčeným SEO postupem. Takže byste na tím měli strávit nějaký čas.

Konkrétně chcete interně propojit autoritativní stránky s vysoce prioritními stránkami produktů a kategorií.

Řekněme například, že jste právě publikovali blogový příspěvek, který vygeneroval mnoho zpětných odkazů.

A také máte stránku s produktem, která se v Googlu řadí na 5. místo pro „repasované notebooky.

Chcete tedy přidat odkaz na achnorn text bohatý na klíčová slova z tohoto příspěvku na produktovou stránku.

Kapitola 4:

Technické SEO pro e-shopy

Ať už jste začali dělat SEO pro váš e-shop nebo chcete získat větší odborné znalosti v konkrétním technickém SEO tématu, tato kapitola je rozhodně pro vás.

Ukážeme si technické požadavky na kvalitní SEO e-shopu. Naučíte se, jak se vyhnout případným problémům a také to, jak získat lepší pozice než vaše konkurence jen za 10 minut.

SEO

Link juice a přístupnost obsahu

Obecně s interními odkazy chceme propojit jednu stránku s druhou, abychom Googlu pomohli objevit obsah, a zároveň vytvoříme hierarchii, která odráží, které stránky jsou důležitější než ostatní. Tyto stránky si mezi sebou předávají "link juice".

Link juice vyjadřuje hodnotu, kterou si webové stránky předávají přes odkazy (například v rámci linkbuildingové strategie). 

V ideálním případě by veškerý obsah měl být přístupný maximálně 3 až 4 kliknutí od domovské stránky. Čím blíže je vaše adresa URL připojena k domovské stránce, tím důležitější by měla být ve vaší vnitřní hierarchii.

Nebo naopak: pokud to vyžaduje - například - 10 kliknutí k dosažení určitého obsahu, nemusí to být tak důležité, že?

Jednou z hlavních věcí, které mohou významně pomoci s interním propojením a zejména správným kotevním textem, je drobečková navigace. Drobečková navigace v podstatě odráží navigační cestu od místa, kde se nacházíte v doméně. Měli byste použít příslušné značky, abyste se ujistili, že Google může vaši drobečkovou naviagci správně zobrazit.

Dalším důležitým aspektem je správa souboru robots.txt. Ujistěte se, že vaše důležité stránky nejsou blokovány v souboru robots.txt.

Soubor najdete na stránce www.vášweb.cz/robots.txt, pokud jej tam nenajdete, pravděpodobně nemáte soubor vytvořený.

Jedním z nejjednodušších tipů pro interní propojení je nalezení osamocených stránek - jedná se v podstatě o stránky, které již nejsou interně propojeny. Byli však v určitém okamžiku nebo získávají provoz kvůli jiným faktorům. Pokud tyto osamocené stránky najdete, můžete jako výchozí bod použít například Google Search Console nebo Google Analytics, a poté je v podstatě implementovat a znovu propojit z ostatních stránek.

Optimalizace crawl budgetu

Jedním z nejdůležitějších a nejkomplexnějších aspektů SEO je to, jak správně řídit crawlery (roboty, kteří prochází váš web) a jak se vypořádat s tím, co nazýváme crawl budget. Proč je toto důležité?

Hlavním důvodem je to, že procházení je velmi drahé. Například jedno z nejnovějších datových center, které Google postavil v Nizozemsku, stálo zhruba 770 milionů amerických dolarů.

Google potřebuje použít crawl budget. Postředky musí být využívány efektivně. Zdroje jsou poskytovány v jednotkách „výpočetního času datového centra“ na doménu - takže cílem optimalizace procházení rozpočtu je v pomoci Googlu dosáhnout více s méně.

Například rozpočet na procházení ovlivňují různé faktory:

  • věk domény (tj. starší, lepší),
  • odkazový profil, který odráží autoritu a důvěryhodnost domény. Čím silnější je celkový profil, tím větší rozpočet můžete získat,
  •  velikost domény (v množství adres URL),
  •  také čerstvost obsahu (například množství nového obsahu).

Pro nejlepší procházení je důležitá dostupnost.

  1. Omezte procházení zbytečných stránek v robots.txt a nastavte odkazy na atribut rel=“nofollow“ u všech odkazů, směřujících na nehodnotné stránky.
  2. Odstraňte zbytečné stránky ze souboru sitemap.xml.
  3. Používejte tag lastmod v souboru sitemap.xml s aktuální informací o změně stránky.
  4. Odstranit zřetězené přesměrování (redirect chain).

Měli byste se ujistit, že všechny odkazy jsou skutečně čitelné a že používáte správné stavové kódy HTTP.

Jak na to?

Vyexportujte si ze sitemapy (www.vasweb.cz/sitemap.xml) všechny vaše url e-shopu a vložte je zde: https://httpstatus.io.

Pokud budete mít všude status 200 vyhráli jste, nemusíte nic řešit a následující text můžete přeskočit.

Objevili jste chyby? Jak je máte řešit?

Status - 404

Stránka neexistuje.

1) Můžete odstranit takovou stránku ze sitemapy.
2) Obnovit původní obsah na stránce.

Jak ale zjistíte, co bylo na vaší stránce, když už k ní nemáte přístup?

Pro obnovení obsahu stránky použijte Waybackmachine.

Vložte URL a hledejte poslední snímek vaší stránky. Našli ste?

Máte vyhráno!

Nyní již jen vytvořte stránku podle předlohy a máte splněno.

Status 301 nebo 302

Přesměrování. 301 = trvalé přesměrování. Jednoduše řečeno, dané url již nikdy existovat nebude a proto je přesměrována skrze 301 redirect. Pokud stránka má nemá být přesměrována, zrušte přesměrování.

302 = dočasné přesměrování. Znamená, že obsah je dočasně přestěhován a původní url bude někdy v budoucnu k dispozici.

Pokud vidíte např 301, 301, 301, 200. Máte další problém (redirect chain).

Najděte původní stránku a tu rovnou přesměrujte na požadovanou stránku.

Dalším bodem je to, že zdroje musí fungovat hospodárně a efektivně, to znamená, že si chcete být jisti, že Google jedná s vaší serverovou infrastrukturou nejlepším možným způsobem.

A konečně jde o hospodárné využívání serverové infrastruktury; Pokud Google prohledává spoustu a irelevantní věci ve vaší doméně, stojí to v podstatě peníze.

Dobrým výchozím bodem je použití Google Search Console.

Přejděte na statistiku procházení na kartě - poskytuje informace o tom, kolik stránek se denně prochází - můžete tyto informace použít jako základní linii a sledovat trend.

Mějte na paměti: V závislosti na velikosti domény se může dopad lišit. Pokud je doména relativně malá, řekněme, že má 100 nebo 1 000 URL, její dopad je zjevně méně významný než v případě domény se 100 000 nebo více URL.

Nakonec se ujistěte, že víte, jaký druh obsahu existuje ve vaší doméně, a rozhodněte se, zda chcete, aby byl indexován. Pokud tomu tak není, existují různé typy směrnic a pravidel, které můžete použít, abyste se ujistili, že obsah neprolézají ani neindexují. Jen pokračujte v této kapitole.

Zabezpečení e-shopu (HTTPS)

V srpnu roku 2014 Google oznámil, že zabezpečený protokol HTTPS bude jeden z hodnotících faktorů pro vaši pozici ve výsledích vyhledávání.

Následně e-shopy začaly migrovat na tento zabezpečený protokol. Ten, kdo tak neudělal, nemůže zprovoznit např. ani Google nákupy 

Od října 2017 začal Google varovat návštěvníky e-shopů, kteří nemají zabezpečený web.

To mnoho návštěvníků odradí a na e-shop raději nepůjdou, aby nechytili nějaký virus.

HTTPS je nyní standardem.

Na přechod by se zkrátka nemělo čekat déle, než je nezbytné. Pokud budete řešit přechod na HTTPS, doporučujeme dodržet následující body:

  1. Ujistěte se, že každý prvek e-shopu používá HTTPS (java script, css, obrázky).
  2. Přesměrujte všechny HTTP stránky přes 301 nové (identické) HTTPS stránky.
  3. Vyhněte se použití relativních URL ve zdrojovém kódu stránky (např. /clanek-na-blogu). Používejte absolutní URL (https://www.vas-eshop.cz/clanek-na-blogu).
  4. Před přechodem zkontrolujte, že se na webu nenachází žádná HTTP stránka například pomocí nástrojů Screaming Frog SEO Spider Tool, nebo Xenu’s Link Sleuth.
  5. Upravte URL XML feedů a RSS kanálů.
  6. Založte si Search Consoli na HTTPS verzi, ale tu starou ještě nemažte.
  7. Odešlete novou sitemap.xml do nástroje Google Search Console a Seznam Webmaster tools.
  8. Aktualizujte soubor robots.txt.
  9. Zkontroluje, zda Google Analytics je stejný, který používáte na HTTPS verzi. Změňte v Google Analytics nastaveních URL adresu webu z HTTP na HTTPS.
  10. Aktualizujte svůj odkazový profil v externích zdrojích – profily na sociálních sítích, katalogy firem, PPC reklamy, bannerová reklama, PR články apod.

Rich Snippets - strukturovaná data

Jedná se o strukturované úryvky, které se začaly v SERPu Google zobrazovat v roce 2012.

Jde o rozšíření založené na formátu strukturovaných dat podle Schema.org

Nejpoužívanější Rich Snippets pro:

  • produkty,
  • recenze,
  • články,
  • události,
  • recepty,
  • kurzy.

Předpokladem jsou indexované stránky, které obsahují strukturovaná data. Ani tak, však nemusí Google Rich Snippets zobrazit.

Jak dostat e-shop do rozšířených výsledků vyhledávání?

Dejte Googlu co nejvíce informací a kontextu k vašemu e-shopu. Na zobrazení e-shopu v rozšířených výsledcích mají vliv následující faktory:

  1. Založení profilu na Google Moje Firma.
  2. Založení stránky profilu firmy na Wikipeida (pokud to dává smysl).
  3. Strukturovaná data podle Schema.org.
  4. Registrace v katalozích, které už mají strukturovaná data používají: katalogy, oborové katalogy, katalogy událostí apod.

Strukturovaná data Product

Slouží k popisu produktu. Nejčastější vlastností je název a typ produktu, jeho cena, dostupnost nebo jeho hodnocení od uživatelů. Příklad zápisu pro Product:

<script type='application/ld+json'>
{
"@context": "http://www.schema.org",
"@type": "product",
"brand": "Eshophodinek",
"logo": "https://www.eshophodinek.cz/logo.jpg",
"name": "Stříbrné hodinky WEIDE 5205",
"category": "Pánské hodinky",
"image": "http://www.eshophodinek.cz/img/weide-5205.jpg" class="open_lightbox",
"description": " Společenské hodinky WEIDE 5205 ve stříbrné barvě jednoduše nepřehlédnete.",
"aggregateRating": {
    "@type": "aggregateRating",
    "ratingValue": "4.9",
    "reviewCount": "173" }
}
</script>

Strukturovaná data Article

Podobně jako NewsArticle nebo BlogPosting označuje články. Největší výhodou je použití AggregateRating pro výpis hvězdičkového hodnocení ve výsledcích vyhledávání.

Jaký je mezi nimi rozdíl?

Article je vhodný pro obsahové weby – dlouhé odborné články, rozebírající konkrétní téma.

NewsArticle je určený pro články na zpravodajských portálech. Bude vám nápomocný pro zobrazení v kartách “Hlavní události”.

BlogPosting je pro kratší články na různá témata.

Profi tip: Jestliže chcete hlavně získat hodnocení článku (hvězdičky ve vyhledávání), vyberte si Article a ostatní formáty neřešte :) 

<script type="application/ld+json">
{
"@context": "http://schema.org",
"@type": "Article",
"headline": "Nejoblíbenější sportovní hodinky na léto",
"description": "Doba chytrých hodinek je tu s námi již pár let a přesto mnoho lidí ještě žádné nemá. Proč? Chytré / Smart hodinky jsou opravdovým skvostem mezi hodinkami. ",
"datePublished": "2019-02-05",
"dateModified": "2019-03-08",
"image" : {
"@type": "ImageObject",
"url": "https://eshophodinek.cz/img/nej-sportovni-hodinky-na-leto.jpg"},
"author": {
"@type": "Person",
"name": "Jiří Franěk"},
"publisher": {
"@type": "Organization",
"name": "Eshophodinek.cz",
"logo": {
"@type": "ImageObject",
"url": "https://eshophodinek.cz/logo.png",
"width": "200",
"height": "100"}},
"mainEntityOfPage": {
"@type": "WebPage",
"@id": "https://www.eshophodinek.cz/blog/nejlepsi-chytre-hodinky/"},
"aggregateRating": {
"@type": "AggregateRating",
"ratingValue": "5",
"reviewCount": "27",
"bestRating": "5",
"worstRating": "1"}
}
</script>

Strukturovaná data Aggregate rating

Hvězdičkové hodnocení musí být vždy přiřazeno k rodičovskému elementu (Product, Article). Na e-shopu mějte hodnocení vypisované hodnotami 1-5 (klasické hodnocení) nebo 1-100 (procenty). Od toho se zvolte hodnota v atributu “bestRating”.

Další možností, jak propsat hvězdičky do výsledků vyhledávání je Rating, který se často používá u “recenzních článků”.

Místo průměrného hodnocení uživatelů, jde zde pouze názor autora článku. Zažitým pravidlem je použití hodnoty 1-10.

Příklad zdrojového kódu JSON-LD pro AggregateRating:

"aggregateRating": {
"@type": "AggregateRating",
"bestRating": "5",
"ratingCount": "24",
"ratingValue": "4.8"
},

Kapitola 5:

Obsahový marketing pro e-shop

Jak dělat obsahový marketing, který vám pomůže získat pozornost zákazníků a zvýšit pozice ve výsledcích vyhledávání?

Proč dělat obsahový marketing pro e-shop?

  1. Velká konkurenční výhoda
  2. Zdroj zákazníků
  3. Více relevantní návštěvnosti
  4. Jste pro zákazníka odborníkem

Odhlaíme si stoletý způsob, jak zaujmout vaše zákazníky, aby dočetli celý váš blog / newsletter, aniž byste je začali nudit.

Jak s obsahovým marketingem pro e-shop začít?

Obsahový marketing pro e-shop

Stanovte si cíle

Před stanovením cílů je dobré vědět, jaký přínos může mít správný obsahový marketing. 

Obsahový marketing je vhodný pro:

  • zvýšení počtu zákazníků a obratu,
  • zvýšení povědomí o značce a produktu,
  • budování e-mailové databáze,
  • zkvalitnění vztahu se zákazníky,
  • vytvoření komunity, která vás bude sama doporučovat.

Jak tedy stanovit roční, čtvrtletní a měsíční cíle obsahového marketingu?

1. Určení hlavního cíle

Určení hlavního cíle je vodítko pro plán akvitit, které splní váš cíl.

  • maximalizovat obrat,
  • zvýšit počet poptávek / objednávek,
  • zvýšit povědomí o značce,
  • snížit náklad na poptávku,
  • zvýšit povědomí o novém produktu.

2. Konkretizace hlavního cíle

Konkrétní cíl si zapíšete např. do Google sheetu, abyste jej měli neustále po ruce.

  • zvýšit konverzního poměru blogového článku na 5 %,
  • růst obratu YoY o 20 % díky blogu,
  • zvýšit dobu čtení blogového článku na 3 minuty,
  • zvýšit průměrnou hodnotu objednávky na 3 000 Kč maximalizací prodejů dražších produktů,
  • zvýšit konverzní poměr registrace do newsletteru na 30 %.

3. Rozpad cíle na měsíční aktivity

Jak by to mohlo vypadat na příkladu pro e-shop s oblečením

Hlavní cíl: Splnit stanovený obrat při daných PNO a 100 % čerpání nákladů, které máme na propagaci článků na blogu ve všech zemích.

CZ - Cíl je obrat při PNO 5 % při rozpočtu 50 000 Kč.
SK - Obrat při PNO 8 % při rozpočtu 30 000 Kč.
EU - Obrat při PNO 10 % při rozpočtu 100 000 Kč.

Profi tip: Jak dopočítat očekávaný obrat při zadaném PNO (podíl nákladů na obratu) a stanoveném rozpočtu?

Vzoreček jasně vyplývá z názvu zkratky PNO = Náklady / Obrat. (Náklady = Rozpočet)

Vypočítejme si příklad CZ - Cíl - obrat při PNO 5 % a rozpočtu 50 000 Kč.

Obrat = Rozpočet / PNO,
Obrat = 50 000 / 5 %,
Obrat = 1 000 000 Kč.

To jste nečekali, že z investice 50 tisíc lze vygenerovat obrat milion korun, že?

Nyní si tento cíl rozpadneme na měsíční aktivity, které povedou k naplnění cíle.

1. Týden

  • Připravit plán aktivit na kompletní propagaci obsahu e-shopu dle stanoveného cíle.
  • Reklamy - nasazení nové komunikace pro propagaci blogových článků -> zvýšení kvality reklam sníží cenu za klik a zvýší pokrytí na TOP konveruní fráze.
  • Doprava zdarma - příprava a vložení FB příspěvků na zeď -> marketingová akce, která pomůže konverznímu poměru.
  • Vyloučit nerelevantní vyhledávací dotazy -> ušetříme kredit, který budeme investovat efektivněji do relevantních dotazů, přivedeme více návštěvníků na blog.
  • Doplnit do článků výzvu k akci.

2. Týden

  • Vytvoření a nasazení Exit pop-up okna -> motivovace lidi ke stáhnutí e-booku s daným řešením problému.
  • Spuštění smart-kampaně ve smartemailingu na lidi, kteří si stáhli e-booku -> vrátit lidi na náš blog / konkrétní produkt.
  • Poslat newsletter s akcí na dopravu zdarma. 
  • Za 2 dny poslat newsletter s novým nadpisem na lidi, kteří jej neotevřeli / neproklikli na e-shop.

3. Týden

  • Vytvoření infografiky + propagace skrze FB reklamu, obsahovou síť -> zacílení na podobné lidi, kteří již četli náš blog a nakoupili náš produkt.
  • Optimalizace PPC kampaní a vyhodnocení stávajících výsledků -> kolik nám zbývá rozpočtu a jaký obrat jsme vygenerovali?
  • Napsat článek na často kladené otázky ohledně našich TOP produktů -> pomoci lidem dokončit své rozhodnutí a nakoupit.
  • Vytvořit reklamy na propagaci F.A.Q. a zacílit na lidi, kteří čeltli ostatní články, ale tento ještě ne a nenakoupili za posledních 30 dní.

4. Týden

  • Kontrolovat výsledky a rozpočty -> zda čerpáme a plníme stanovené PNO z blogových článků.
  • Natočit video recenzi na nejprodávanější produkt -> zobrazit produkt při běžném používání.
  • Napsat nový článek pro další měsíc na základě analýzy klíčových slov a zájmu lidí dle statistik na FB -> s jakými tématy lidé nejvíce interagují (sdílí, komentují, likují)
  • Vyhodnotit propagaci, testy a poslat report klientovi s tipy na další měsíc -> otázky, zda plánují něco, co bychom mohli v marketingu použít, nový produkt, sleva, zajímavost.

4. Jaké jsou limity pro dosažení cíle? (DŮLEŽITÉ)

Další kroky se dějí zároveň s krokem 3 během plánování a příprav.

Jaké máme omezující podmínky pro naplnění cíle?

  • Rozpočet,
  • Čas,
  • Maximální cenu za objednávku,
  • Počet produktů skladem / v akci.

Potřebujeme vědět konkurenční výhody e-shopu i konkurence.

  1. Musíme zkontrolovat jestli je správně nasazena analytika.
  2. Musíme zkontrolovat jestli sbíráme daná publika.
  3. Musíme zkontrolovat jestli se měří hlavní konverze správně včetně hodnoty bez dopravy a DPH.

5. Kde a jak dosažení cíle změříme?

  • V Google Analytics -> Vlastní přehled.
  • V dashboardu, který máme vytvořené pro firmu v Data studiu.
  • Potřebuju vytvořit nějaký dashboard pro efektivní sledování výkonu?
  • Potřebuju doplnit stávající dashboard o něco? (Soft / Hard konverze / Události atd.)

6. Co chceme vyzkoušet / otestovat a kdy to vyhodnotíme?

  • Která sdělení fungují v reklamách nejlépe na propagaci článku X.
  • Jaké bannery přináší největší návštěvnost na blog?
  • Jestli změnou názvu blogového článku "x" se zvýší míra prokliku na tento článek z organického vyhledávání na tyto relevantní klíčová slova.
  • Chceme otestovat propagaci dražších produktů v blogu a vliv na hodnotu objednávky.
  • Sdílí lidé více infografiku nebo samotný článek?
  • Pomůže přidání bonusu / upsellu do e-booku zvýšit zájem nakoupit?

Tyto hypotézy si zapíšeme do Google tabulek s datem, kdy je vyhodnotíme a výsledky přidáme do reportu klientovi s komentářem, co to znamená pro jeho byznys.

Ideální zákazník - Persona

Uvědomte si, že vaše produkty nejsou pro každého. Pokud si to stále myslíte, přestaňte číst tento článek. Není pro vás.

Proč byste si měli vymodelovat svého ideálního zákazníka?

Díky správně navržené personě dokážete:

  • Vytvářet kvalitní obsah na míru pro konkrétního člověka.
  • Zvolit vhodná slova, kterým porozumí.
  • Zjistíte, jakým tónem se zákazníky komunikovat, aby u vás nakupovali opakovaně.
  • Propagovat váš e-shop s nižšími náklady než vaše konkurence.
  • Zachytit zákazníka na internetu, když bude hledat, co ho zajímá a chce si koupit.

Profi tip: Jeden klient si chtěl zaplatit inzerci v brněnských šalinách v hodnotě 250 000 Kč. Když jsme si odhalili ideálního zákazníka, zjistili jsme, že MHD nejezdí.

Klient by vyhodil čtvrt milionu korun do propagace, která by možná zvýšila povědomí o jeho značce, ale u nesprávných lidí.

Místo toho, jsme rozpočet investovali do propagace na Linkedinu, kde se jeho ideální zákazník vyskytoval.

Pokud to nyní nevíte, nebo si nejste na 100 % jisti. Ukážeme si, jak to rychle zjistit.

1. Analýza stávajcících zákazníků

Podívejte se do vašeho CRM systému a hledejte společné rysy. Z těchto rysů potom vytvořte kategorie do kterých budete zařazovat další lidi.

Společným rysem může být to, že se jedná z 90 % o ženy ve věku 40 - 60 let. Kategorie tedy bude pohlaví, věk.

V Google analytics se můžete podívat na jejich zájmy.

Jsou to milovnice knih a románů nebo sledují fotbal?

Nemáte žádná data?

1. Nastavte si měření.
2. Zavolejte stávajícím zákazníkůma zeptejte jich.

Pozor! Nedělejte z toho výslech, ale můžete začít třeba s tím, jak jsou spokojeni s nákupem na vašem e-shopu. 

Popřemýšlejte, jak je vhodně oslovit, aby měli chuť vám sami říci po čem touží.

Kapitola 6:

Linkbuilding pro e-shopy

V 6. kapitole ultimátního SEO průvodce pro začátečníky budeme hovořit o vytváření odkazů - jednom z nejdůležitějších aspektů optimalizace pro vyhledávače. Naučme se, jak si můžete vytvořit kvalitní odkazový profil tím, že na e-shopu uděláte něco navíc.

Vytváření odkazů je proces získávání odkazů z jiných webů. Z technického hlediska jsou zpětné odkazy hypertextové odkazy, které slouží jako navigace mezi weby. Odkazy procházejí vyhledávače, které jim umožňují indexovat obsah webu.

Získejte díky linkbuildingu lepší pozice ve vyhledávačích. Pojďme na to!

Linkbuilding innovation

Vliv „RankBrainu na vaše pozice

Vyhledávače používají odkazy k prozkoumání nových webů a nastavení celkového pořadí webových stránek v SERPu. Jinými slovy zkoumají nový obsah a určují autoritu webové stránky na základě předané hodnoty z externích zdrojů.

To znamená, že odkazový profil e-shopu je jedním z nejdůležitějších faktorů hodnocení pozice.

Když Google v 90. letech představil PageRank, byl počet zpětných odkazů použit jako důležitá metrika celkového hodnocení. Čím více odkazů jste získali, tím lepší bylo vaše hodnocení.

Vzhledem k tomu, že by to mohlo být snadno zneužito, několik aktualizací algoritmů Google se zaměřilo na penalizaci neetických technik vytváření odkazů.

Dnes se vytváření odkazů již netýká počtu zpětných odkazů, ale hlavně kvality a relevance.

Jaké odkazy je třeba získat?

Obecně lze říci, že existují dva typy zpětných odkazů:

Zpětné odkazy Do-Follow předávají oprávnění odkazující stránky na odkazovanou stránku. Tato autorita se také často nazývá „link juice“.

Zpětné odkazy No-Follow nepřidělují na odkazovaný web žádné body. Neprovádějí oprávnění kvůli značce HTML rel = "nofollow", která říká vyhledávačům, aby ji nepočítal.

Autorita stránky

Kvalitu odkazu určuje také celostátní autorita domény.

Obecně lze říci, že odkaz z webu, jako je wikipedie.com, bude mít mnohem větší dopad než odkaz od blogera bez jména a historie.

I když tyto odkazy je těžké získat, stojí za námahu.

Využijme opět Ahrefs. Do nástroje zadejte libovolnou adresu URL z webu a podívejte se na „DomainRating“ na webu.

Můžete použít Moz a jeho metriku “Domain Authority”

Relevance stránky

Pokud jde o odkazy, nezáleží jen na autoritě webu.

Záleží však také na relevantnosti tohoto webu.

Řekněme například, že provozujete e-shop s hodinkami.

A získáte zpětný odkaz z autoritativního webu... o autech. Bude se tento odkaz počítat?

Podle rozhovoru od bývalého pracovníka Googlu to tak není.

Citace: Podle tohoto inženýra z Google:

„… Získání odkazu ze stránky s vysokým PageRank bývalo vždy cenné, dnes je to spíše téma webu. Relevance je nový PageRank.“

Zapamatujte si => Chcete získat odkazy z autoritních webů... konkrétně z autoritních webů, které úzce souvisejí s vaším webem.

Například pro eshoo s hodinkami jsou to fashion magazíny nebo konkurenční e-shopy.

Jak zjistit kvalitu zpětných odkazů

Google zvažuje několik aspektů kvality odkazujících webů:

  • Autorita domény.
  • Autorita stránky.
  • Další metriky kvality profilu propojení.

Moz a Majestic mají několik metrik, které nám pomáhají vyhodnotit / přiblížit tyto vlastnosti:

  • Moz Page Authority (PA)
  • Moz Domain Authority (DA)
  • Majestic Trust Flow (TF)
  • Majestic Citation Flow (CF)

Čím vyšší je hodnota, tím vyšší je kvalita zpětného odkazu.

Když se podíváme na Majestic „Trust Flow“ a „Citation Flow“, dostaneme další hodnocení odkazů.

Trust Flow představuje důvěryhodnost dané stránky. 

Citation Flow ukazuje vlivnost stránky. 

Uveďme si to na příkladu. 

Pokud máte na e-shopu převahu Citation Flow naznačuje to, že web je hodně prolinkovaný, ale přitom jeho důvěryhodnost není tak vysoká.

Co s tím? 

Zkontrolujte pozice e-shopu na vybraná klíčová slova. Jděte do Search Console a zobrate si pozice e-shopu.

Pokud budou pozice dobré, tyto Flow metriky vás nemusí trápit.

Pokud na některá klíčová slova budou výsledky slabé, zkontrolujte kvalitu stránek, které se mají na klíčová slova zobrazovat.

Řešte množství a kvalitu odkazů na tyto dané stránky, nikoliv jen celek.

Anchor text

Anchor text je viditelnou součástí hypertextového odkazu, na kterou lze kliknout. (Anchor = text odkazu) Pomáhá robotům i lidem pochopit, o čem je odkazovaná stránka.

Pokud na vás odkazuje více stránek s určitými pojmy používanými v anchor textech, může vám to pomoci zobrazitse na lepších pozicích ve vyhledávačích.

Takže... co potřebuji, je spousta zpětných odkazů s mými klíčovými slovy jako anchor text, že?

Není to tak jednoduché. Nadměrně optimalizovaný text může vést k algoritmické penalizaci společnosti Google. Je lepší nechat odkazy přirozené, než se je snažit uměle vyladit.

Existuje ještě rozdělení odkazů podle toho, jaké slova obsahují. Mezi těmito typy  by měla být rovnováha:

  • Klíčová slova a fráze („SEO pro e-shopy“),
  • Značky („Collabim“),
  • Značkové výrazy („Nejlepší SEO nástroj Collabim“),
  • Obecné odkazy („stránka“),
  • Adresy URL („Collabim.cz“),
  • CTA („klikněte zde, nebo „ přečtěte si více“),
  • Obrázky.

Jak dělat linkbuilding na e-shopu?

  1. Nepřežeňte to s optimalizací!
  2. Vyvarujte se odkazům "klikněte zde".
  3. Buďte přirození, nezkoušejte úmyslně cpát svoji značku všude.
  4. Udržujte anchor textu relevantní pro obsah na webu, kde je umístěn.
  5. Ujistěte se, že je snadné zjistit, o čem je odkazovaný web.
  6. Odkaujte na podstránky místo homepage.
  7. Odlište odkazy od ostatního textu na stránce.

Profi tip: Pokud k existujícímu článku / produktu přidáte nový odkaz, je vhodné přidat alespoň malou část nového obsahu.

Získejte jednoduše zpětné odkazy na váš e-shop

Kdykoli se někdo na internetu v článku / videu zmíní o vaší značce nebo produktu, odkazuje na váš e-shop? Že ne?

Tak to je špatně.

Měl by na vás odkazovat. Ale nestává se to vždy.

Jak zajistit, že na váš e-shop povede odkaz? Nemůžete přece kontrolovat celý internet sami, zda se o vás někdo zmínil nebo ne, že?

Naštěstí tu máme Marketing Miner a jeho monitoring zmínek

Kdykoliv, když se někde na internetu někdo o vás zmíní a neuvede na váš e-shop odkaz, napište mu slušný e-mail.

Jak to dělá např. český linkbuilder Zdeněk Dvořák alias "Linki"?

Citace:

Dobrý den, Jiří,

narazil jsem na Váš článek, kde mimo jiné zmiňujete i Biano. Myslíte, že byste, prosím, k našemu brandu mohl doplnit i odkaz?

S pozdravem 

Zdeněk Dvořák
Head of SEO

Jednoduché, stručné, jasné. 

Vyhověl jsem mu a v blogu jsem přidal odkaz i na Biano :)

Kapitola 7:

UX (User Experience) vs. SEO

UX a SEO jsou dva aspekty digitálního marketingu, které jdou ruku v ruce. V této kapitole se zaměříme na jejich synergii, abychom zjistili, jak můžete zlepšit své pozice na Googlu tím, že na e-shopu uděláte něco navíc.

SEO je především o uživatelské zkušenosti (UX).  Cílem je neustále zlepšovat zkušenosti uživatelů s vaším e-shopem. Díky tomu se pšenice oddělilí od plev a Google poskytne vyhledávačům vysoce kvalitní, důvěryhodné a relevantní výsledky.

Dokonalým příkladem toho, jak důležité je UX pro Google, je RankBrain.

web-design

UX vládne světu!

První a nejdůležitější částí je pochopit, že UX je nekonečný proces zlepšování směrem k zákazníkům. Je to filozofie, kterou by se společnost měla držet a podle toho rozvíjet své webové stránky.

Pokud bychom to chtěli vyjádřit jednoduše, řekli bychom, že UX je všechno. Proto musíme pochopit jeho složitost a vliv na každého uvnitř i vně společnosti. Mluvíme o:

  • Struktuře a navigaci e-shopu,
  • Optimalizaci konverzní cesty,
  • Rychlosti stránek,
  • Odezvě webu,
  • Optimalizaci obsahu,
  • Metadatech a strukturovaných datech,
  • Podpoře zákazníků v reálném čase,
  • Uživatelském zážitku po dokončení nákupu.

Jak měřit UX a SEO?

Od Google Analytics přes specializované přehledy až po interní data je k dispozici celá řada možností.

Způsob #1: Metriky zapojení a chování v Google Analytics

„Míra okamžitého opuštění“, „Počet stránek na relaci“ a „Prům. trvání relace “poskytují základní pohled na interakci uživatele. Tyto metriky jsou téměř v každém přehledu GA, takže je můžete vidět pro různé zdroje návštěvností.

Podrobnější informace jsou k dispozici v kategorii „Chování“. „Tok chování“ vás informuje o tom, jak návštěvníci procházejí různými částmi webu. Pokročilé možnosti umožňují zobrazit přehledy založené na zdrojích provozu, vstupních stránkách, kampaních a dalších.

Přestože je zpráva obvykle založena na malém procentu návštěvníků webových stránek, přináší užitečné rady: Říká vám, kolik uživatelů prošlo nebo odešlo při návštěvě dané sekce.

Způsob #2: Konverzní cesty v Google Analytics

Tento přehled uvádí, jak lidé interagují s objednávkovým procesem na vašem e-shopu. 

Profi tip: Máte vícekrokový košík? V takovém případě nezapomeňte správně nastavit sledování konverzí v konverzní cestě.

Tímto způsobem změříte, kolik lidí prošlo všemi kroky a kolik jich během procesu odpadlo. Je to další velmi užitečná informace pro optimalizaci UX.

Pokud většina uživatelů e-shopu, kteří vejdou do košíku a nevyplní ani první kolonku ve formuláři, víte, že je něco špatně.

Způsob #3: Tepelné mapy (Heatmaps) a nahrávky

Jistě znáte CrazyEgg a jeho heatmaps. Českou alternativou ke CrazzyEggu může být např. Smartlook, který nám poskytne jak měření konverzní cesty stejně jako v Google Analytics, tak i teplotní mapy + nahrávky uživatelů.

Zrychlete načítání stránek e-shopu

Přestože to byl vždy jeden z nejvýznamnějších signálů společnosti Google pro hodnocení, rychlost rychlosti stránky se díky nejnovější aktualizaci rychlosti stala ještě důležitější.

A statistiky mě o tom podporují. Věděli jste například, že jen 1 sekundové zpoždění načítání stránky snižuje zobrazení stránek o 11%?

Zadruhé, špatné doby načítání stránky také poškozují vaše míry konverze a celkový dojem uživatele. Pokud se váš web nenačte do 2 sekund nebo méně, téměř polovina návštěvníků jej opustí. Není divu, že by to ovlivnilo i vaši míru retence.

Jak ale odhalit, co vám spomaluje načítání?

Použijte některý z těchto nástroju:

5 tipů, jak zrychlit váš e-shop


#1 Minimalizujte obrázky

Než nahrajete obrázek k produktu upravte jej na požadovanou velikost pro váš e-shop.

Obrázky od dodavatele většinou nejsou optimalizovány vůbec, proto než je nahrajete na váš e-shop zmenšete je na potřebnou velikost např. 900x900 px.

Pak takto zmenšený obrázek vložte do tinypng.com a stáhněte si daleko menší obrázek.

Takto zmenšený obrázek si správně pojmenujte a nahrajte na váš e-shop. 

#2 Lazy loading

Proč nutit uživatele stahovat ihned po vstupu na váš e-shop všechny obrázky? Zobrazte mu obrázky ve chvíli, kdy k nim doscrolluje. Kouzlo lazy loadingu spočívá v tom, že budete načítat obsah až ve chvíli, kdy se uživatel blíží k jeho viditelnému načtení. 

#3 Javascript a CSS soubory

Scripty a CSS styly sjednotťte a minifikujeme, aby uživatelé stahovali jen to nejdůležitější. Jak máte uložené měřicí kódy od Google Analytics, Google Ads či Skliku? Vše elegantně sjednoťte do jednoho kódu, který budete efektivně spravovat přes Google Tag Manager.

Díky tomu můžete přesně určit, kdy se má jaký měřicí kód spustit a nebude zatěžovat uživatele při načtení e-shopu.

#4 Odezva serveru

Odezva serveru je čas mezi požadavkem prohlížeče na zobrazení stránky a přijetím prvních dat prohlížečem. Tento čas se označuje zkratkou TTFB (z angl. Time To First Byte). Čím kratší je tento čas, tím lépe. Dle Google PageSpeed insights je optimální odezva do 200 ms.

Jak dosáhnout odezvy do 200 ms?

  • Začněte posílat data stránky co nejdříve. 
  • Optimalizujte načítání neměnících se zdrojů použitím cache,
  • Požádejte správce serveru o kompresi  všech souborů,
  • Minimalizujte počet přesměrování,
  • Optimalizujte načítání statických zdrojů stránky (obrázky & CSS),
  • Použijte správné technologie a hardware. 

#5 Zaměřte se na Homepage

Hlavní stránka je často u e-shopů jednou z nejnavštěvovanějších stránek, proto by se měla načítat co nejrychleji.

Můžete zmenšit počet položek, které se zobrazí při prvním načtení?

Vypněte automatické přehrávání videa na pozadí.

Kapitola 8:

SEO mýty a chyby

Zkontrolovali jste si někdy své skóre SEO? Jaký jste měli výsledek? Většina SEO nástrojů, jako je seo servis apod., nedokáže SEO změřit správně. 

Nejčastějí mýty v SEO:

  1. Kolik má být na stránce klíčových slov?
  2. Musíš vyplnit meta tag keywords!
  3. Katalogy jsou mrtvý, SEO je mrtvé...

Také jste už slyšeli některé z těchto otázek? Pojďme si na ně konečně jednou provždy odpovědět.

S odpověďmi mi pomohli odborníci na slovo vzaté John Mueller a Gary Illnes ze společnosti Google.

Seo mýty

SEO je mrtvé...

Největší klišé, které neustále koluje internetem. SEO nemůže umřít! Jakto?

Jednoduše proto, že SEO se nemůžete jen tak zbavit. Pro Google je stále nejdůležitější relevance stránek a pokud se toto nezmění SEO bude žít.

SEO se neustále vyvíjí a s každým dalším algoritmem se stává důležitější mu porozumět do hloubky. Každý, kdo má nějaký web, ví, jak důležitá je organická návštěvnost. 

Návštěvnost vašeho e-shopu mohou navýšit i sociální sítě, ale vyhledávače rozhodně přivedou více lidí.

Všichni totiž nejdříve zadáváme do vyhledávače hledaný výraz a čekáme, jaký výsledek od vyhledávače dostaneme. 

A proto, že je čím dál větší konkurence, efektivní SEO strategie je čím dál důležitější.

Pokud stále nevěříte v SEO, doporučuji navštívit některá školení a nastudovat si případové studie úspěšných e-shopů.

Čím více odkazů tím lépe!

Přemýšleli jste někdy nad tímto výrokem?

Kdyby stačilo mít více odkazů než konkurence, každý by nakupoval odkazy po tisících.

Co ale říkají výsledky vyhledávání?

Na prvních pozicích jsou často domény, které nemají žádné zpětné odkazy! 

Pomocí nástroje Ahrefs zjistíte, které vedou na váš web, zkontrolovat. Zpětné odkazy si můžete zkontrolovat také v Google Search Console.

Profi tip: Získávejte zpětné odkazy pro své e-shopy z autoritativních webů z vaší branže.

Tímto způsobem získáte pár kvalitních dokazů, které vám přinesou více než tucet levných odkazů z no name stránek.

 Hustota klíčových slov je 5,3 %

I dne se pořád setkávám s otázkou: „A kolik klíčových slov máme dát na stránku?“ Odpověď je vždy stejná: „Tak akorát, aby to dávalo smysl." Neexistuje nic jako ideální poměr klíčových slov na stránce neexistuje. John Mueller se k tomuto tématu vyjádřil už v roce 2012.

Při tvorbě obsahu na e-shop vždy myslete hlavně na zákazníky. Obsah mu musí odpovědět na otázky, na které hledá odpověď.

Zamyslete se, jaké otázky má váš zákazník v hlavě před tím, než přijde na váš web a ty mu pak naservírujte na zlatém podnose.

Texty by měly být hlavně přirozené.

Meta tag "keywords"

Je to již deset let, co Google oznámil, že meta keywords nebude brát v potaz a i přesto na některých e-shopech vidím, že mají klíčová slova uvedena v domnění, že jim to pomůže.

Meta tag keywords

Může vám vyplnění toho tagu ublížit a snížit pozice ve vyhledávání?

Neublíží vám, pokud bude tag prázdný nebo vyplněný. Jen s ním ztrácíte čas, který byste mohli věnovat důležitějším věcem.

Máte e-shop, který expanduje do zahraničí?

Pokud máte návštěvnost z vyhledávačů Yandex nebo Baidu, kde se jedná o Rusko a Čínu, tak tam vhodné vyplňování meta keywords zatím dává smysl.

Zabezpečení nepotřebujeme

Určitě jste si již všimli, že některé stránky začínají https:// místo http://. Ty s "s" na konci jsou zabezpečené protokolem SSL (Secure Sockets Layer). Google zavedl od roku 2014 do svého algoritmu zabezpečení webu.

Pokud využíváte starý protokol HTTP, může tím váš e-shop utrpět. Zavést zabezpečení HTTPS se vám rozhodně vyplatí. I jen proto, že Google nákupy bez něj nespustíte.

Dalším problémem může být chybová hláška, že váš e-shop není zabezpečený a tím odradíte vaše zákazníky.

Zabezpečený web

Registrace e-shopu do katalogů

Registrace vašeho e-shopu do katalogů nemůžete brát jako základ linkbuildingu. Vše záleží na tom, do jakého katalogu se chcete registrovat.

Když vám seo konzultant doporučí registraci do 80 katalogů během jednoho týdne, jaký očekáváte výsledek? 

V Česku je jen pár hlavních katalogů, které opravdu firmám pomohou:

  1. Firmy.cz
  2. Najisto.cz
  3. Moje firma Google

Další katalogy, které stojí za zmínku:

Nebo oborové / lokální v místě, kde působíte.

Kapitola 9:

Vlastní SEO strategie

Dnes vám ukážu velmi efektivní strategii SEO pro váš e-shop.

Ve skutečnosti jsem nedávno použil přesně tyto kroky k tomu, abych se umístil na 1. místě v Googlu na vysoce konkurenční slovo jako je „Eshop hodinek“, kdy do té doby tam byly největší konkurenti z branže.

Cílem této kapitoly bude vytvořit si vlastní SEO strategii, kterou aplikujete na váš e-shop a zvýšíte si návštěvnost i tržby.

Tak pojďme na to!

Strategie e-shopu

Vytvořte si seznam témat

Klíčová slova jsou jádrem SEO, ale ve skutečnosti už nejsou vaším prvním krokem k organickému růstu. Prvním krokem je vytvoření seznamu témat, která byste chtěli pokrýt.

Chcete-li začít, sestavte seznam asi 10 krátkých slov a výrazů spojených s vaším produktem nebo službou. Pomocí Nástroje pro návrh klíčových slov Google zjistíte jejich objem vyhledávání a přijdete s variantami, které mají smysl pro vaši firmu.

Tato klíčová slova jsou prostě příliš konkurenceschopná na to, aby na Googlu dosáhla vysokého hodnocení, pokud právě začínáte optimalizovat svůj web pro vyhledávání.Za minutu se podíváme, jak používat tato témata.

Pomocí měřítka vyhledáváníkonkurence jako měřítka zúžte seznam na 10-15 klíčových slov, která jsou pro vás důležitá a která vaši zákazníci hledají. Poté tento seznam seřaďte podle priority, podle měsíčního objemu vyhledávání a jeho relevance pro vaši firmu.

Pokud se například firma v oblasti plaveckých bazénů pokouší o „bazénů ze skleněných vláken“ - které má hledanost 11 000 vyhledávání za měsíc - toto klíčové slovo může být to, které představuje zastřešující téma, pro které chce vytvořit obsah.

Podnik by pak identifikoval řadu klíčových slov s nižsí hledaností, která se vztahují k tomuto klíčovému slovu a měl by přiměřený měsíční objem vyhledávání.

Pomohl by vypracovat téma o fondech skleněných vláken. V dalších krocích tohoto procesu si o těchto klíčových slovech řekneme více.

Každé z těchto klíčových slov se nazývá „pilíř“ a slouží jako primární podpora pro větší „shluk“ klíčových slov, což nás přivádí k dalšímu kroku...

Na základě těchto témat vytvořte seznam klíčových slov s nižší hledaností.

Seznam klíčových slov s nízkou hledaností

Zde začnete optimalizovat své stránky pro konkrétní klíčová slova. U každého identifikovaného pilíře použijte nástroj pro návrh klíčových slov k identifikaci pěti až deseti klíčových slov s nízkou hledaností, která se hlouběji věnují problematice piláře. 

Například pravidelně vytvářím obsah na téma „SEO“, ale je stále velmi obtížné na Googlu dobře zařadit takové populární téma pouze v této zkratce.

Také riskuji, že budu soutěžit se svým vlastním obsahem tím, že vytvořím více stránek, které všechny cílí na stejné klíčové slovo - a potenciálně na stejnou stránku výsledků vyhledávače (SERP).

Proto také vytvářím obsah pro provádění analýzy klíčových slov, optimalizaci obrázků pro vyhledávače, vytváření strategie SEO a dalších podtémat v rámci SEO.

To umožňuje přilákat lidi, kteří mají různé zájmy a obavy - a nakonec vytvořit více vstupních bodů pro lidi, kteří mají zájem něco koupit.

Použijte podtémata, abyste přišli s nápady na blog nebo s webovými stránkami, které vysvětlují konkrétní koncept v rámci každého většího tématu, které jste určili v kroku 1. Připojte tyto podtémy do svého nástroje pro výzkum klíčových slov a identifikujte klíčová slova s ​​dlouhým ocasem, na nichž bude založen každý blogový příspěvek.

Tyto podtémy společně vytvářejí shluk. Pokud tedy máte 10 pilířových témat, měla by být všechna připravena na podporu jednoho seskupení pěti až 10 podtém.

Tento model SEO se nazývá „tematický klastr“ a moderní algoritmy vyhledávacích modulů závisejí na tom, jak spojit uživatele s hledanými informacemi.

Přemýšlejte o tom tímto způsobem: Čím konkrétnější je váš obsah, tím konkrétnější jsou potřeby publika - a tím je pravděpodobnější, že převedete tuto návštěvnost na potenciální zákazníky. Takto Google najde hodnotu na webech, které prochází.

Za nejlepší odpověď na dotaz se považují stránky, které se vrhají do vzájemného propojení obecného tématu, a budou se ohodnocovat výše.

Založte si blog

Blogování může být neuvěřitelný způsob, jak získat lepší pozice pro váš e-shop na klíčová slova a zapojit uživatele vašeho webu.

Koneckonců, každý blogový příspěvek je nová webová stránka, která vám dává další šanci se umístit ve vyhledávačích. Pokud váš e-shop ještě blog nemá, nastavte jej.

Zde se budete zabývat každou podtémou a ve skutečnosti se začnete zobrazovat na Googlu.

Při psaní každého příspěvku na blogu a vyplňování shluků byste měli udělat tři věci:

Nejprve do své stránky nezahrnujte klíčové slovo více než třikrát nebo čtyřikrát. Google nepovažuje přesné shody klíčových slov tak často, jak tomu bývalo.

Ve skutečnosti může být příliš mnoho výskytů vašeho klíčového slova červenou značkou pro vyhledávače. To může penalizovat váš e-shop a snížit vaše hodnocení.

Za druhé, odkažte na stránku pilíře, kterou jste vytvořili v tomto tématu. Můžete to udělat ve formě značek v systému pro správu obsahu (CMS) nebo jako běžný odkaz v textu článku.

Jakmile publikujete každý příspěvek blogu, odkazujte na něj ze stránky pilíře, který podporuje toto podtéma. Najděte na stránce pilíře bod, který představuje podtéma tohoto blogu, a propojte jej.

Tímto způsobem propojíte jak pilíř, tak shluk, říkáte Googlu, že existuje vztah mezi klíčovým slovem s nízkou hledaností a zastřešujícím tématem, které se snažíte zhodnotit.

Publikujte obsah pravidelně

Ne každý blogový příspěvek, který píšete, musí patřit do tematického klastru. Rovněž je důležité psát o tangenciálních tématech, o které se vaši zákazníci zajímají. Tímto se společnost Google vyzve, aby při přidávání obsahu k hlavním tématům věnovala zvláštní pozornost vašemu e-shopu.

S ohledem na to si vytvořte alespoň jednou týdně odkaz na blog. Pamatujte, že blogujete primárně pro své publikum, nikoli pro vyhledávače. Pište o věcech, o které vaše publikum a / nebo potenciální zájemci zajímají, ujistěte se, že jste případně zahrnuli relevantní klíčová slova, a vaše publikum si pomalu začne všímat a klikat.

Nezapomeňte, že každé téma nebude mít stejný význam, a jak se vaše klastry dostanou ze země, budete muset upřednostnit podle potřeb vaší společnosti.

Vytvořte tedy seznam všech různých webových stránek, které chcete vytvořit, a seřaďte je. Poté vytvořte plán a vytvořte plán útoku, abyste tyto stránky vytvořili.

Udržujte svůj seznam aktualizovaný a upřednostňovaný podle toho, jaké webové stránky vám pomohou nejlépe dosáhnout vašich obchodních cílů.

Vytvořte si plán linkbuildingu

Tématický klastrový model je v letošním roce vaší cestou vpřed v oblasti SEO, ale není to jediný způsob, jak dostat obsah vašich webových stránek do vyšších pozic.

Prvních pět kroků bylo věnováno taktice SEO on-page.

Vytváření odkazů je primárním cílem off-page SEO a je také obrovským faktorem v tom, jak vyhledávače řadí vaše webové stránky.

Věnujte nějaký čas brainstormingu o všech různých způsobech, jak můžete přilákat  odkazy na vaše webové stránky.

Začněte s málem - možná sdílejte své odkazy s dalšími místními podniky výměnou za odkazy na jejich stránky.

Napište několik blogových příspěvků a sdílejte je na Twitteru, Facebooku a LinkedIn. Zvažte spojení s dalšími blogery, kteří vám nabídnou příležitosti pro blogování.

Dalším skvělým způsobem, jak přilákat příchozí odkazy, je použití blogu k publikování článků souvisejících s aktuálními událostmi nebo zprávami.

Tímto způsobem jste se dostali do kontaktu s influencrem nebo jinými blogery ve vašem oboru.

Zkomprimujte všechna média

Toto je malý, ale důležitý krok v procesu SEO. Jak váš blog nebo e-shop roste, budete zde mít nepochybně více obrázků, videí a souvisejících médií. Tyto vizuální prostředky mohou pomoci udržet pozornost vašich návštěvníků, ale je snadné zapomenout, že tyto prostředky jsou stále technicky počítačovými soubory - a počítačové soubory mají velikosti souborů.

Obecně platí, že čím větší je velikost souboru, tím pomaleji se stránka načte. A právě tak se stává, že rychlost stránky je jedním z nejdůležitějších faktorů hodnocení, když vyhledávače rozhodují, kam umístit váš obsah do svého indexu.

Čím je tedy velikost souboru menší, tím rychleji se váš web načte a tím vyšší je i hodnocení na Googlu.

Jak ale zmenšíte velikost souboru, když je vašem počítači?

Pokud například chcete nahrát obrázek do blogového příspěvku, nejprve zkontrolujte jeho velikost souboru. Pokud je to kdekoli na megabajtovém (MB) území, i když jen 1 MB, je vhodné použít nástroj pro kompresi obrázků, aby se velikost souboru před nahráním do vašeho blogu zmenšila. Stránky jako TinyPNG usnadňují komprimaci obrázků ve velkém, zatímco vlastní Squoosh společnosti Google zmenšuje velikost obrazových souborů na mikroskopické úrovně.

V konečném důsledku může udržování souborů v kilobajtech (KB) dostatečně chránit rychlost stránky vašeho e-shopu.

Při kompresi obrázků buďte opatrní a po exportu zpět do počítače zkontrolujte skutečnou velikost souboru. Zatímco některé nástroje nemusí odpovídat velikosti, kterou vám ukazuje, jiné mohou při kompresi kresby obětovat určitou kvalitu obrazu.

Změřte a sledujte úspěch svého obsahu

SEO může vyžadovat spoustu času a úsilí. Existuje mnoho metrik, které můžete sledovat na denní, týdenní nebo měsíční bázi, abyste svůj plán SEO sledovali a měřili svůj úspěch.

Protože metrika, na které vám záleží, je organická návštěvnost, vyhledejte nástroj, který vám umožní sledovat vaše celkové číslo organického provozu i to, jak se vaše stránky řadí pod každé klíčové slovo, které vaše stránky obsahují cílení. SEMrush je skvělý nástroj pro podávání zpráv právě pro tento účel.

Vytvořte si měsíční dashboard pomocí Excelu nebo Google tabulek, abyste mohli sledovat, kolik návštěv na váš web přichází z organického vyhledávání.

Sledování indexovaných stránek, potenciálních zákazníků, návratnosti investic, příchozích odkazů, klíčových slov a skutečného hodnocení, vám může pomoci rozpoznat váš úspěch a také určit oblasti příležitostí.

Nechte váš e-shop vypadat skvěle

Design je nejvíce podceňovanou součástí marketingu e-shopů.

Můžete mít nejlepší obsah, produkty, popisky i výhody, jaké kdy existovaly, ale pokud váš e-shop vypadá takto...

Přišel vám článek užitečný?

Sdílejte jej prosím, aby si lidé začali SEO dělat pořádně a já měl radost z dobré práce :) Děkuji!

Vaše komentáře

  1. Tomáš Vlach napsal:

    Skvělý článek. Musím si jej přečíst několikrát než to zvládnu všechno aplikovat, ale něco takového jsem dlouho hledal. Díky moc!

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů