Provozujete internetový obchod? Chcete zlepšit pozice ve vyhledávačích a mít více spokojených návštěvníků? Podívejte se, zda jste pro svůj e-shop zajistili vše podstatné.
Při své praxi se často setkávám s nedostatky, které shrnuje následující seznam. K jednotlivým bodům už bylo napsáno mnoho a nemá význam je znovu rozebírat – u každého bodu je proto uveden odkaz na vhodný zdroj informací. Seznam berte jako takový checklist pro svůj e-shop. Jednoduše si zkontrolujte, zda máte zajištěny dané faktory.
Specifickou součástí SEO je linkbuilding. V konkurenčních oborech platí, že většina obchodníků je schopná zajistit si optimalizované stránky s rozumným obsahem. Zpětné odkazy pak tvoří hlavní indikátor kvality pro vyhledávače.
Časté chyby a zanedbávané faktory:
- Absence kvalitní strategie, nárazové SEO akce nebo špatný SEO konzultant
- Špatná práce (a komunikace) v týmu
- Zanedbání SEO před spuštěním webu
- Doména – při koupi používané domény zkontrolujte v Nástrojích pro webmastery dřívější penalizace a případně požádejte o nové posouzení
- Kontrola indexace obsahu a řešení penalizací – 1, 2
- Hosting
- Nevhodná interpretace dat nebo úplná absence analýzy klíčových slov
- Nevhodná architektura webu a kategorií
- Interní linkbuilding
- rel=“nofollow“
- Formát URL a nestálost adres (dynamické adresy, změna sortimentu nebo úpravy stránek)
- Filtrování produktů a URL s parametry – pozor na duplicity
- Posouzení domovské stránky – z hlediska SEO i uživatelů
- Vzhled webu a branding
- Neprůchodný web – JavaScript, Flash, Silverlight, Java, rámy stránek
- Titulky stránek – pro kontrolu titulků, popisků a nadpisů se hodí nástroj Screaming Frog
- Meta tag description – automaticky ho zobrazuje Facebook při sdílení vaší stránky!
- Nadpisy H1-H6
- Používání lomítka na konci adres
- Používání URL s malými písmeny – přepisování pomocí Rewrite engine – existují ale výjimky, např. rozlišení kategorie / obsahová stránka
- Vyhledávání na vlastním webu
- Texty na hlavní stránce, kategoriích a obsahových stránkách
- Okopírované popisky produktů
- Další duplicity a kanonizace
- Stavové kódy a přesměrování 301/2
- Obrázky
- Další média, např. video
- Chybová stránka 404
- Vyřazený nebo dočasně nedostupný sortiment – uvést důvody, alternativy, možnost hlídacího psa
- Informace pro roboty – Sitemap(.xml) a robots.txt
- Zakázání přístupu robotům u vhodného obsahu
- Favicon
- Zdrojový kód
- Rychlost načítání stránek
- Použitelnost stránek a pohodlí pro zákazníky
- Analýza kvality obsahu
- (Ne)aktualizace – není vždy potřeba, ale např. u partnerského magazínu je primární
- RSS Autodiscovery u partnerských webů, blogů atd.
- (Ne)využívání prvků sociálních sítí – buďte ale obezřetní
- Testování
- Měření výsledků a návštěvnosti
- Nevhodné metriky – pozice, návštěvnost a další
- Nepoužívání SEO nástrojů a nástrojů pro webmastery – Google, Bing
- Analýzy a sledování konkurence (zpětné odkazy, web, sortiment a další)
- SEO pro mobilní zařízení
- Zpětné odkazy, propagace a linkbuilding *
* Kvalitní linkbuilding je klíčovou součástí SEO. Zároveň optimalizaci přesahuje, neboť vám přivede návštěvníky z více zdrojů než jen z vyhledávačů (blogy, sociální sítě, mikrostránky). Podobný seznam na téma získávání zpětných odkazů připravuji.
Jakou máte zkušenost s optimalizací e-shopu pro vyhledávače? Provedli jste změny a dosáhli dobrých výsledků? Nebo řešíte penalizaci či jinou nepříjemnost? Přečtěte si také komplexní návod jak na SEO od A – Z.