Účinný obsah je skvělý prostředek pro získání zákazníků i budování důvěry a značky. Dosažené výsledky je ale potřeba nějakým způsobem měřit, abychom věděli, zda se tvorba obsahu a strategií vyplácí. Podívejte se, o které metriky se můžete opřít.
Rozhodující pro posuzování efektivity obsahu je stanovení vhodných KPI. Každý web je v něčem jiný a má jiné cíle. U informační mikrostránky je primární konverzní poměr, u magazínu počet sdílení a viralita příspěvků.
Na první pohled jasná metrika, jež ale paradoxně může být velmi nevhodná. Pokud je skvělý obsah vaším jediným prostředkem pro získání návštěvníků, je vyhodnocování výsledků jednodušší. Často ale návštěvníky přivádí PPC reklama, advertorialy a další zdroje. Důležitým faktorem je také dřívější práce na obsahu.
Návštěvnost tedy berte s rezervou a spíše jako orientační hodnotu. Sledujte především vývoj návštěvnosti v čase, dobu strávenou na webu, bounce rate a nárůst pravidelných návštěvníků.
Dříve byla situace jednodušší, ale i v současné době lze použít vhodné alternativy. Důležitý je počet přímých vstupů na stránku a aktivita návštěvníků, která vám jako provozovateli webu nejspíše neunikne. Viz následující bod.
Publikovali jste kontroverzní článek, okolo něhož je živo? Nebo jste spustili novou aplikaci pro zákazníky a víte, že se stala oblíbenou? Mezi klasické metriky vyjadřující aktivitu uživatelů patří komentáře, zájem influencerů, sdílení na sociálních sítích, zvýšení počtu fanoušků či počet zhlédnutí videa na YouTube. Mezi ukázkové hráče v tomto směru patří web Firstclass.cz.
Vhodný obsah mění návštěvníky na zákazníky. Účinný obsah vám spolu s přívětivým webem zvýší jak návštěvnost, tak konverzní poměr. Jednotlivosti se ale u různých typů webů liší.
Obrovskou výhodou tematického obsahu je jeho využití pro linkbuilding. Na vybraný obsah snadno získáte odkazy, oslovíte jím nové partnery a influencery a zvýšíte kvalitu vašeho webu. Příkladem jsou případové studie nebo rozhovory se známými osobnostmi. Posuzování efektivity tvorby z hlediska linkbuildingu by mělo být samozřejmou součástí dobré obsahové strategie.
Výhodná metrika. Atraktivní obsah přirozeně získává odkazy i bez vašeho přičinění. Kontrolujte získané backlinky pomocí SEO nástrojů.
Zpětné odkazy nejsou jediným prvkem, který ovlivňuje pozice v SERPu. Vyhledávače se snaží posuzovat výsledky z pohledu uživatelů. Velkou roli hraje známost webu, se kterou vám atraktivní obsah pomůže (včetně virálních kampaní). Na druhou stranu je zlepšení pozic často problematickou metrikou, protože zde rozhoduje více faktorů, podobně jako je tomu u zvýšení návštěvnosti.
Používejte služby Google Alerts, mention nebo jiné.
Obsahový marketing je dlouhodobá záležitost. Správná kontinuální tvorba obsahu vám umožní plynule postupovat dopředu. Měli byste získávat další příležitosti k oslovení návštěvníků a budovat jméno – to vám postupně otevře dveře ke spolupráci s jinými významnými hráči.
Je dobré připomenout, že obsah není jen na vašem webu. A že nejde jen o prostý text. Jedná se také o newslettery, profily na sociálních sítích, galerie na službách třetích stran, aplikace ke stažení a mnoho dalšího. I starý obsah můžete efektivně recyklovat a znovu zapojit do hry.
Investujete do obsahového marketingu? Používáte uvedené metriky, nebo jsou pro vás primární jiné?