Originální způsob linkbuildingu č. 25: Vlastní magazín

Vlastní magazín je skvělý nástroj pro linkbuilding a budování brandu. Oproti blogu je více obecný a většinou tolik nepropaguje osobnost autora. V popředí je téma. Díky průběžně publikovanému obsahu může provozovatel magazínu reagovat na trendy, publikovat atraktivní články a budovat komunitu okolo webu. Na druhou stranu má provoz magazínu i řadu nevýhod.

Proč (ne)provozovat vlastní magazín?

Snem každého obchodníka je mít aktualizovaný a zajímavý web, který si získal přízeň velkého množství zákazníků (několik takových příkladů si ukážeme). Cesta k takovému webu je ale zdlouhavá. Málokdo dojde do cíle. V lepším případě provozovatel skončí s projektem, na který občas zavítají návštěvníci hledající longtailové pojmy.

Provoz úspěšného magazínu zkrátka ovlivňuje mnoho faktorů. Nejde jen o to, jak kvalitní příspěvky publikujete nebo jak často přicházíte s novým obsahem. Mezi některé další prvky patří celkové zaměření, spolupráce s autoritami, zajištění autorů nebo rozpočet.

Výhody vlastního magazínu

Jako hlavní výhodu můžeme obecně zmínit získání pozornosti a zájmu zákazníků. Existuje sice mnoho různých oborů i různých cílových skupin, ale základní účel je vždy stejný.

Další nezanedbatelnou předností je branding – propagace značky a v ideálním případě její spojení s konkrétními produkty v myslích zákazníků. Pro magazín se v tomto ohledu nabízí mnoho efektivních postupů – návody, recenze, reporty z akcí… Pěknou ukázkou jsou Muži v Česku.

Dalším způsobem využití aktualizovaných stránek je dokládání vlastní odbornosti. Z vlastní zkušenosti vím, že se jedná o efektivní postup především v B2B sektoru. Konrétní ukázkou je nedávno koupený a předělaný magazín PageRank.cz.

Co se týče pozic ve vyhledávačích, magazín může zlepšit výsledky jak na hlavní výrazy z vašeho oboru, tak především na ty longtailové. Ve většině oborů tvoří nejkonkurenčnější slova a fráze menšinový podíl z hlediska všech hledaných výrazů. Méně vyhledávané pojmy tak představují obrovský prostor – je snadnější na ně optimalizovat, tvořit obsah a získat cílené návštěvníky. Další výhodou je obecně vyšší konverzní poměr u komerčních frází. Když už někdo hledá konkrétní pojem (zboží, službu), má zpravidla zájem o koupi. Stejně tak lze ale cílit i na první pohled méně prodejní témata.

Běžně se magazín používá jako podpora e-shopu. Jedná se o vhodnou cestu, už z toho důvodu, že provozovatel může představovat zajímavý obsah zákazníkům a fanouškům na sociálních sítích. Kromě odkazů je web vhodný také na získávání kontaktů, pořádání soutěží apod.

Ačkoli se bavíme o využití magazínu pro linkbuilding, další možností je výdělek. Ten může být i u magazínu, jehož hlavním účelem je podpora hlavního komerčního projektu. Nabízí se přímý prodej reklamního prostoru, ale i recenze produktů, pozvání na akce z oboru a jiné možnosti. Zde je však třeba být obezřetný, abyste svou aktivitou neodradili čtenáře.

Provoz magazínu je také skvělým prostředkem k získávání nových zkušeností. Budete mít lepší přehled o vašem oboru. Budete lépe komunikovat a získáte zpětnou vazbu. Naučíte se spravovat web jak po technické, tak obsahové stránce.

Nevýhody vlastního magazínu

Mezi tři základní nevýhody patří:

  • nutnost vytvoření dlouhodobé strategie;
  • nutnost vyčlenit zdroje a kapacity na provoz, tvorbu obsahu a propagaci;
  • nutnost průběžně se webu věnovat, reagovat na kritiku a další věci.

Před ostrým spuštěním webu je ideální mít vytvořenou dlouhodobou obsahovou strategii. Je pravdou, že mnoho magazínů vzniklo spíše z nadšení a bez předchozí přípravy a po čase se staly úspěšnými. Také tvorba příspěvků je někdy velmi snadnou záležitostí. Na druhou stranu vám obsahová strategie umožní lépe nasměrovat web a profilovat se.

Obsahová strategie se nevěnuje pouze příspěvkům nebo četnosti publikace. Jsou v ní zahrnuty další faktory, mezi které patří cílová skupina, průzkum stávající konkurence, formy obsahu, trendy, ale i rozmístění prvků na stránkách. Je spíše podkladem pro koncept vytváření webu. Je důležité od začátku vědět, pro koho píšete a za jakým účelem. Je rozdíl mezi tvorbou článků pro odborný magazín z B2B sektoru a magazín, který funguje jako podpora e-shopu, v němž nakupují převážně teenageři.

Vedle tvorby příspěvků souvisí s provozem stránek i jiné nutné činnosti – úprava šablon, měření návštěvnosti, vyhodnocování výsledků.

Základní propagaci představuje SEO, sociální sítě a jednotlivé metody obsahového marketingu včetně získávání kontaktů a zasílání newsletterů. Souhrn tipů nejen pro linkbuildingu najdete na webu adamsherk.com.

Jak spustit vlastní magazín?

Neexistuje univerzální návod. Každý případ je unikátní. Přesto se můžete opřít o určité záchytné body, které jsou vždy společné.

Jednoznačně doporučuji více se věnovat přípravné fázi. V ideálním případě kontaktujte odborníka, který vám sestaví obsahovou strategii a prozkoumá konkurenci. Poraďte se s ním o základních věcech – zda mít magazín na současném webu, nebo nové doméně; který redakční systém zvolit apod.

Co se týče autorů, přešlapům se vyhnete, když hned od začátku zvolíte někoho ověřeného. Oslovte aktivního a známého bloggera z vašeho oboru (zde je výhoda v tom, že vás bude sám doporučovat „u sebe“) nebo solidního copywritera a tvůrce obsahu (Martin ŠauerJan AmbrožMartin Tomčík). I kdyby vás odmítli, můžete se zeptat, koho by vám doporučili.

Během provozování webu se zaměřte na zpětnou vazbu. Nechte si zkritizovat stránky i příspěvky a všechny další důležité faktory (včetně plánů do budoucna).

Zajímavou alternativou jsou obecnější a zábavné stránky typu Kreativní reklama, které na první pohled nepodporují jiný cílový projekt. Můžete je provozovat vy sami, nebo jich využít k propagaci. V obou případech opět záleží na tom, jak budete postupovat. Starší příspěvek s ukázkou podle mě nepřílíš vhodné cesty najdete na Lupě. Je diskutabilní, zda se vyplatí ztratit důvěru uživatelů pouze pro zvýšení návštěvnosti nebo získání dat pro remarketing.

Nejnovější aktualizace:

Jiří Franěk
Jsem mladý marketingový nadšenec. Tvořím ziskové strategie s důrazem na SEO & PPC. Miluji výzvy a nové projekty, které posouvám o kus dopředu. Čelíte před nějakou výzvou? Napište mi, pomůžu vám.
Komentáře
  1. Milan napsal:

    Musím říct, že Jiří je mladý, ale co umí a dokáže je opravdu hodně. Můžeme ho doporučit. https://www.hgm.cz/

  2. Jiří Franěk napsal:

    Hezký den Milane, děkuji.
    Věřím, že vám návody a Skype konzultace pomohly 🙂

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů