Vlastní magazín je skvělý nástroj pro linkbuilding a budování brandu. Oproti blogu je více obecný a většinou tolik nepropaguje osobnost autora. V popředí je téma. Díky průběžně publikovanému obsahu může provozovatel magazínu reagovat na trendy, publikovat atraktivní články a budovat komunitu okolo webu. Na druhou stranu má provoz magazínu i řadu nevýhod.
Snem každého obchodníka je mít aktualizovaný a zajímavý web, který si získal přízeň velkého množství zákazníků (několik takových příkladů si ukážeme). Cesta k takovému webu je ale zdlouhavá. Málokdo dojde do cíle. V lepším případě provozovatel skončí s projektem, na který občas zavítají návštěvníci hledající longtailové pojmy.
Provoz úspěšného magazínu zkrátka ovlivňuje mnoho faktorů. Nejde jen o to, jak kvalitní příspěvky publikujete nebo jak často přicházíte s novým obsahem. Mezi některé další prvky patří celkové zaměření, spolupráce s autoritami, zajištění autorů nebo rozpočet.
Jako hlavní výhodu můžeme obecně zmínit získání pozornosti a zájmu zákazníků. Existuje sice mnoho různých oborů i různých cílových skupin, ale základní účel je vždy stejný.
Další nezanedbatelnou předností je branding – propagace značky a v ideálním případě její spojení s konkrétními produkty v myslích zákazníků. Pro magazín se v tomto ohledu nabízí mnoho efektivních postupů – návody, recenze, reporty z akcí… Pěknou ukázkou jsou Muži v Česku.
Dalším způsobem využití aktualizovaných stránek je dokládání vlastní odbornosti. Z vlastní zkušenosti vím, že se jedná o efektivní postup především v B2B sektoru. Konrétní ukázkou je nedávno koupený a předělaný magazín PageRank.cz.
Co se týče pozic ve vyhledávačích, magazín může zlepšit výsledky jak na hlavní výrazy z vašeho oboru, tak především na ty longtailové. Ve většině oborů tvoří nejkonkurenčnější slova a fráze menšinový podíl z hlediska všech hledaných výrazů. Méně vyhledávané pojmy tak představují obrovský prostor – je snadnější na ně optimalizovat, tvořit obsah a získat cílené návštěvníky. Další výhodou je obecně vyšší konverzní poměr u komerčních frází. Když už někdo hledá konkrétní pojem (zboží, službu), má zpravidla zájem o koupi. Stejně tak lze ale cílit i na první pohled méně prodejní témata.
Běžně se magazín používá jako podpora e-shopu. Jedná se o vhodnou cestu, už z toho důvodu, že provozovatel může představovat zajímavý obsah zákazníkům a fanouškům na sociálních sítích. Kromě odkazů je web vhodný také na získávání kontaktů, pořádání soutěží apod.
Ačkoli se bavíme o využití magazínu pro linkbuilding, další možností je výdělek. Ten může být i u magazínu, jehož hlavním účelem je podpora hlavního komerčního projektu. Nabízí se přímý prodej reklamního prostoru, ale i recenze produktů, pozvání na akce z oboru a jiné možnosti. Zde je však třeba být obezřetný, abyste svou aktivitou neodradili čtenáře.
Provoz magazínu je také skvělým prostředkem k získávání nových zkušeností. Budete mít lepší přehled o vašem oboru. Budete lépe komunikovat a získáte zpětnou vazbu. Naučíte se spravovat web jak po technické, tak obsahové stránce.
Mezi tři základní nevýhody patří:
Před ostrým spuštěním webu je ideální mít vytvořenou dlouhodobou obsahovou strategii. Je pravdou, že mnoho magazínů vzniklo spíše z nadšení a bez předchozí přípravy a po čase se staly úspěšnými. Také tvorba příspěvků je někdy velmi snadnou záležitostí. Na druhou stranu vám obsahová strategie umožní lépe nasměrovat web a profilovat se.
Obsahová strategie se nevěnuje pouze příspěvkům nebo četnosti publikace. Jsou v ní zahrnuty další faktory, mezi které patří cílová skupina, průzkum stávající konkurence, formy obsahu, trendy, ale i rozmístění prvků na stránkách. Je spíše podkladem pro koncept vytváření webu. Je důležité od začátku vědět, pro koho píšete a za jakým účelem. Je rozdíl mezi tvorbou článků pro odborný magazín z B2B sektoru a magazín, který funguje jako podpora e-shopu, v němž nakupují převážně teenageři.
Vedle tvorby příspěvků souvisí s provozem stránek i jiné nutné činnosti – úprava šablon, měření návštěvnosti, vyhodnocování výsledků.
Základní propagaci představuje SEO, sociální sítě a jednotlivé metody obsahového marketingu včetně získávání kontaktů a zasílání newsletterů. Souhrn tipů nejen pro linkbuildingu najdete na webu adamsherk.com.
Neexistuje univerzální návod. Každý případ je unikátní. Přesto se můžete opřít o určité záchytné body, které jsou vždy společné.
Jednoznačně doporučuji více se věnovat přípravné fázi. V ideálním případě kontaktujte odborníka, který vám sestaví obsahovou strategii a prozkoumá konkurenci. Poraďte se s ním o základních věcech – zda mít magazín na současném webu, nebo nové doméně; který redakční systém zvolit apod.
Co se týče autorů, přešlapům se vyhnete, když hned od začátku zvolíte někoho ověřeného. Oslovte aktivního a známého bloggera z vašeho oboru (zde je výhoda v tom, že vás bude sám doporučovat „u sebe“) nebo solidního copywritera a tvůrce obsahu (Martin Šauer, Jan Ambrož, Martin Tomčík). I kdyby vás odmítli, můžete se zeptat, koho by vám doporučili.
Během provozování webu se zaměřte na zpětnou vazbu. Nechte si zkritizovat stránky i příspěvky a všechny další důležité faktory (včetně plánů do budoucna).
Zajímavou alternativou jsou obecnější a zábavné stránky typu Kreativní reklama, které na první pohled nepodporují jiný cílový projekt. Můžete je provozovat vy sami, nebo jich využít k propagaci. V obou případech opět záleží na tom, jak budete postupovat. Starší příspěvek s ukázkou podle mě nepřílíš vhodné cesty najdete na Lupě. Je diskutabilní, zda se vyplatí ztratit důvěru uživatelů pouze pro zvýšení návštěvnosti nebo získání dat pro remarketing.
Musím říct, že Jiří je mladý, ale co umí a dokáže je opravdu hodně. Můžeme ho doporučit. https://www.hgm.cz/
Hezký den Milane, děkuji.
Věřím, že vám návody a Skype konzultace pomohly 🙂