Jaký je ideální průběh linkbuildingu? Jde o nákup „pozornosti návštěvníků“ a zasílání tabulek se získanými odkazy, nebo o tvorbu kvalitního obsahu a budování partnerství? Pokusím se odpovědět v tomto článku.
Honza Kvasnička skvěle vystihl častý a nepříliš vhodný přístup klientů, který je založen na volbě nejjednodušších řešení, až tvrdohlavosti. S něčím podobným se setkávám při poptávkách propagace webu.
Hra se změnila. Pro úspěch ve vyhledávačích dnes nestačí jednou za rok nakoupit odkazy a zaregistrovat do nových katalogů. Naopak je potřeba komplexní přístup včetně budování partnerství a atraktivního obsahu. Linkbuilder by měl být informován o novinkách ve firmě a spolupracovat s dalšími členy týmu. Problém je vysvětlit to klientům – kteří si zase nemohou být jistí tím, zda svěřit takové informace někomu neznámému.
Google nedávno změnil doporučení pro majitele webů: část „získávejte kvalitní zpětné odkazy“ se změnila na „vytvářejte kvalitní stránky, které budou uživatelé používat a sdílet.“ Co to znamená pro linkbuildera? Především to, že by měl získávat takové odkazy, které budou skutečným doporučením odjinud.
Nejspíš to znáte. Většina poptávek propagace začíná ve stylu „Mám zájem o linkbuilding pro web XY, nabízím cenu 10 Kč za jeden link pro následující klíčová slova. Chci jednou týdně zaslat tabulku s vytvořenými odkazy …“. Když se pak snažím klientům vysvětlit, že tento postup není ideální, ti ve většině případů odejdou tam, kde jim nabídnou jednodušší přístup.
Jak z toho ven? Řešení existuje, je to ale běh na dlouhou trať. Postupně jsem získal klienty, kteří vidí výsledky práce a naše spolupráce je založena na měsíčním budgetu. Zasílání reportů s vytvořenými linky není potřeba.
Když komunikuji s klientem, který má skutečný zájem o dlouhodobé výsledky, jako první mu předložím seznam základních otázek a snažím se ověřit odpovědi. Roli samozřejmě hrají i další faktory.
Mezi hlavní kritéria patří:
Jde tedy o jiný směr, než je tomu u „klasického linkbuildingu“. A ne vždy se také setká s pochopením. Z pozice klienta to ale chápu – zaplatíte webdesignovce tučnou částku za vytvoření webu, pak ale zjistíte, že ty pozice ve vyhledávačích nenaskakují samy. A že existuje nějaké SEO, a k tomu ještě jakýsi linkbuilding. Do toho musíte řešit běžné věci okolo svého podnikání. Člověk pak raději ušetří čas a dá si rychle udělané instantní kafe než déle připravovanou poctivou kávu.
Máte zkušenosti s podobným přístupem? Jak řešíte zakázky, které se už na začátku takto „zadrhnou“? Máte osvědčený postup?