Konečně jste spustili ostrou verzi vašich dlouho připravovaných stránek a nyní se chcete zaměřit na propagaci a zpětné odkazy? Podívejte se, čemu se raději vyhnout, abyste se místo vysokých pozic ve vyhledávačích nemuseli vypořádávat s penalizací.
Linkbuilding je dlouhodobá záležitost. Nabízí se přirovnání s kariérou profesionálního sportovce. Úspěchu se nedosáhne přes noc, naopak vyžaduje pravidelnou práci i jistou dávku talentu, který ostatní nemají.
Nedůvěřujte prodejcům zázračných produktů v podobě instantních řešení. Ty možná krátkodobě pomohou vašemu webu, ale ve výsledku mají negativní vliv na odkazový profil. Zaměřte se místo toho na přirozené získávání zpětných odkazů.
Jak poznat nevhodné metody? Zde je sedm linkbuildingových sebevražd:
Zápis do katalogů byl dříve užitečný úkon. Postupně ale změnil charakter. V současné době existuje na českém webu již jen menšina rozcestníků, u nichž má registrace vašich stránek nějaký smysl.
Stávající situace ale nebrání tomu, aby kde kdo nabízel zápis do stovek „katalogů“, které jsou ve skutečnosti linkfarmy. Kromě jejich provozovatelů a jiných registrátorů je nikdo nenavštěvuje. Zákazníky vám nepřivedou. Právě proti takovým webům, určeným pro manipulaci s výsledky vyhledávání, brojí poslední algoritmy.
Linkfarmy vydávající se za katalogy vám „přinesou“ odkazy porušující pravidla linkbuildingu hned v několika bodech:
Řeč je o duplicitním obsahu publikovaném na mnoha webech. Takové články mají menší účinnost než inzerát zveřejněný v inzertním časopise – ten alespoň někdo čte.
Na Seznam má sice „PR taktika“ stále určitý efekt, nicméně tato činnost nepřináší žádnou skutečnou hodnotu, což je jasný signál pro vyhledávače. Linkbuildingové aktivity mají mít přínos pro lidského uživatele.
Další nevýhodou „PR článků“ je to, že stejně jako registrace do katalogových linkfarem svádí majitele webů k tomu, aby se na tyto a další jednoduché činnosti spoléhali jako na hlavní program své linkbuildingové strategie. Pokud bude většina zpětných odkazů z nekvalitních zdrojů, je to stejné, jako kdyby provozovatel přiznal, že jeho web neumí získat linky jinak. O riziku penalizace nemluvě.
Stejně jako u předchozích činností se vše dá udělat dobře, průměrně nebo špatně. Při poslední variantě si u vyhledávačů příliš nepolepšíte.
Při posuzování kvality mikrostránky se zamyslete nad tím, zda:
Pro srovnání se podívejte na web agatha-christie.cz a poté na přesný opak.
Typický výsledek nabídek stylu 10 Kč/link. „Linkbuilder“ naseká odkazy tam, kde mu v tom nikdo nezabrání, vloží URL do tabulky v excelu a vytvoří report. Co na tom, že je jeho aktivita kontraproduktivní. Pro provozovatele zasaženého webu, jeho návštěvníky i vyhledávače budete spammerem vy.
Komentáře a příspěvky v diskusích představují tradiční způsob linkbuildingu. Fungují a jsou užitečné. Musí ale být správně provedeny.
Možná už vás zaujala podobná nabídka. Nejrůznější SEO lišty a další nástroje slibují masivní nárůst odkazů v krátkém čase. Výsledný efekt může být přesně opačný, než o jaký provozovatel stránek usiloval. Používání zakázaných systémů po čase odhalí buď sám vyhledávač, nebo vás ochotně napráská konkurence.
Velmi oblíbené instantní řešení. Neznalý klient zadá adresu svého webu a následně s hrůzou zjistí, že je v červených číslech. Naštěstí je mu rychle nabídnuto řešení od provozovatele automatu.
Žádný analyzátor se nedokáže podívat na váš projekt z lidského hlediska. Takový Google v hodnocení propadá. Nemyslím ale, že by to na něj mělo negativní vliv.
SEO analyzátor může poskytnou užitečné informace, například o technickém nedostatku, který na první pohled není zřejmý. Ale spoléhat čistě na něj je chybou.
Známé přísloví říká, že člověk dostane to, co si zaplatí.
SEO šamani byli a budou vždy. S příchodem portálů mikroprací se jejich „služby“ staly viditelnější. Nabídka tisíců zpětných odkazů za pár dní zní jistě lákavě. Zvlášť když se k tomu přidají informace o tom, že odkazy jsou rozhodujícím faktorem pro umístění v SERPu – skvělý prodejní argument. Cesta ze sandboxu už ale tak snadná není.
Vedle zmínených „SEO“ služeb existují i jiné a horší praktiky, například skrytý text nebo jiný obsah předložený vyhledávači a lidskému návštěvníkovi. Uvedené služby jsou nicméně jako ty nejznámější propagovány jako užitečné pro váš web.
Vše komplikuje fakt, že při správném postupu skutečně mají přínos – registrace do aktivních katalogů má smysl, originální obsah na vhodném webu přivede návštěvníky a i ten SEO analyzátor může poskytnout dobré informace. Na podobném základu pak bohužel staví ti, kdo nabízejí automatickou registraci do stovek katalogů. Vždy záleží na celkovém provedení.
Jak tedy můžete mít jistotu, že se vyhnete penalizaci? Zkuste se na svůj web podívat optikou vyhledávače – je na stránkách originální obsah? Jsou stávající zpětné odkazy hodnotné? Vznikaly přirozeně po delší dobu a přivádějí návštěvníky? Nejedná se o do očí bijící nákup linků?
Nevyhazujte peníze oknem a neriskujte svůj web. Linkbuilding není o zakoupení 1 000 linků z katalogů.
Vnímejte odkazy jako skutečné doporučení odjinud. Abyste ho získali, je potřeba něco udělat.
Najděte si schopného linkbuildera a vyžádejte si od něj základní informace:
Upřednostňujte dlouhodobou spolupráci. Jakmile budete znát průběh propagace, věnujte jí dostatek času.
Dobrý linkbuilder odvede svou práci, která se projeví na obchodních výsledcích webu. Bude vám také zasílat další tipy pro obsahový marketing, zvýšení návštěvnosti a jiná vylepšení.