Na českém webu se začíná prosazovat nový trend nesoucí název Inbound marketing. Někteří odborníci jej dokonce označují za nástupce SEO. Shrnul jsem nejdůležitější informace o tomto pojmu do jednoho článku.
V tom je hlavní rozdíl oproti PPC a klasické reklamě, kde pozornost přichází zvnějšku. Inbound marketing, jinak nazývaný příchozí marketing (přesný český výraz ještě není ustálen), usiluje o přesný opak – stát se doslova magnetem, který přitáhne požadovanou návštěvnost.
Mluví se o něm také jako o neplaceném marketingu – v tom smyslu, že za přivedení návštěvníků neplatíte jinou doplňující formou reklamy. Tvorba příspěvků a další metody příchozího marketingu ale samozřejmě také vyžadují investici – ať už se jedná přímo o peníze za externí realizaci nebo vlastní čas a nápady.
Jak vidíte, je zde obsaženo mnoho různých způsobů, jak generovat zákazníky. Když přijde řeč na Inbound marketing, do popředí se dostane atraktivní obsah, nejde však vždy jen o něj – i zápisy v katalozích jsou součástí marketingového mixu.
Důležitým znakem je obousměrná komunikace a vztah web – návštěvník. Je více cest, jak takového vztahu dosáhnout – nejde totiž jen o atraktivitu webu, ale například i o využití sociálních sítí a správnou distribuci obsahu.
Jestliže platí, že SEO je optimalizace pro vyhledávače a uživatele, kde stěžejní roli hraje kvalitní obsah, Inbound marketing lze současně vnímat jako možného nástupce i jako vedlejší proud. Nezabývá se jen vyhledávači, ale i ostatními zdroji návštěvnosti.
Metody tohoto druhu marketingu využívají provozovatelé webů intuitivně, když vymýšlí strategie, jak zvýšit návštěvnost a vybudovat značku. Obecně se jedná o schopnost vytvořit něco natolik atraktivního, aby to nalákalo návštěvníky – a přimělo je k aktivitě. Následným krokem musí být zhodnocení a vytvoření plánu dalších kroků pro maximalizaci efektivity.
Nejde tedy jen o vytváření obsahu, ale i například o využití potenciálu sociálních sítí, agregátorů a mnoha dalších zdrojů. Inbound marketing je komplexním nástrojem, který v sobě kombinuje obsahový marketing, tvorbu uživatelský přívětivého webu a další oblasti.
I pouhé vložení sociálních ikon na web je metodou Inbound marketingu.
Stejně jako existuje více možností jak získat návštěvníky, rozlišuje se v rámci marketingu nalezitelnosti nejen propagace, ale i efektivní práce s návštěvníky s cílem dovést je k požadované akci – a také následná analýza proběhlých činností.
Opakem je Outbound marketing, jenž aktivně upoutává návštěvníky. Jde o jednosměrnou komunikaci. Typicky se jedná o PPC, reklamní bannery apod.
Důvodů je celá řada. Návštěvníky získáváte z více zdrojů – již se nemusíte soustředit na jeden, který se může časem vyčerpat nebo přestane být efektivní. Hlavní součástí je orientace na web samotný a hodnotný obsah, což je i konkurenční výhodou ve vyhledávačích. V neposlední řadě jde o přirozenější metodu propagace než aktivní upoutávání pozornosti, které stojí více a navíc je často vlezlé.
Nelze opomenout fakt, že marketing nalezitelnosti je na míru určen „malý hráčům“. Ne každý má možnost investovat do drahé reklamy. Když se však identifikují potřeby zákazníka a vhodným způsobem se mu nabídne obsah (recenze, návod k použití…), výsledkem bude konverze a navíc se efektivně zpropaguje web. To má větší efekt na počet návštěv než používání klasické reklamy. O úspoře nákladů není potřeba mluvit.
Přestože se může zdát, že se jedná o zcela neznámou a rozsáhlou oblast, opak je pravdou. Inbound metody se používají už nyní. Při komplexnějším přístupu se však dosáhne lepších výsledků, které mohou v konečném důsledku znamenat převahu nad konkurencí.
Na Hubspotu najdete jednoduchý návod pro efektivní příchozí marketing, jenž vše shrnuje do tří kroků:
Představuje výběr vhodných metod pro získání návštěvníků. Jde o nejdůležitější krok. Pokud nemáte návštěvníky, negenerujete zisky.
Mezi ukázkové metody patří blogování, SEO, sociální média a obsahový marketing.
Získali jste pozornost návštěvníka, nyní ji využijte. Generování návštěvnosti nestačí, je potřeba s ní pracovat.
Mezi hlavní postupy konverzní strategie patří dobře provedené CTA, landing pages, e-mail marketing a automatizace konverzních procesů.
Setřiďte data a poznejte, co by se dalo vylepšit a na co se zaměřit.
Inbound marketing představuje komplexní cestu nejen k účinné propagaci, ale i splnění obchodních cílů webu. Je vhodný pro velké i malé weby, a protože generuje vyšší návštěvnost z více zdrojů, může být alternativou klasické optimalizace pro vyhledávače v odvětví, kde je těžké prorazit.
Zaměření na optimalizaci obsahu, efektivní práci s návštěvníky a tvorbu účinných strategií je také prevencí před dopady posledních algoritmů, které si vzaly na mušku nekvalitní a duplicitní weby. Postupně se mění způsob, jakým návštěvníci konzumují obsah – výhodu budete mít, když jim nabídnete to, co hledají a když přidáte i něco navíc. Odpovědí na vše je právě příchozí marketing.