Linkbuilding je založen na tom, jak vás vnímají druzí. Ukažme si, jak díky správným skutkům získáte nejen dobrý pocit, ale i zpětné odkazy.
Charita, sponzoring nebo „jen“ obyčejné konání dobrých skutků se vyplácí. Pokud by někdo chtěl přistupovat k těmto činnostem čistě pragmaticky, může je považovat například za poskytnutí obsahu zdarma nebo publikaci návodů – tedy marketingové aktivity, které dlouhodobě vylepšují brand a přivádí zákazníky.
Vyberte si takového partnera, se kterým si budete oboustranně prospěšní. Většinou je to takový, který působí ve vaší oblasti (existují ale výjimky – slevový server může podporovat zdravotně postiženého atd.).
Na výběr jsou nejčastěji:
Často se lze setkat s tím, že obchodník věnuje část zisku na konkrétní účel. E-shop s potřebami pro chovatele může sponzorovat nebo jinak spolupracovat s útulkem či jinou dobročinnou organizací. Zákazníci pak mají větší motivaci u takového obchodníka nakupovat.
Partnerství ale může mít mnoho dalších podob například včetně tvorby společného magazínu nebo využívání společného seznamu e-mailových kontaktů.
Obvykle se dá vydat jednou ze dvou cest:
Zmínili jsme darování procent ze zisku. Dalším způsobem je přímé darování předem zvolené částky k podpoře vašeho partnera.
Stejně dobře funguje darování produktů, poukazů nebo třeba pronájmu prostorů k realizování akce.
Specifickou možností je realizace služeb. Zde je výhodou to, že pokud jste odborník na danou oblast, můžete udělat dobrou věc i získat nové zkušenosti.
Pokud se například zabýváte marketingem, vyzkoušejte ověřené postupy a převeďte je do praxe. Z vlastní zkušenosti vím, že některé věci jsou stejné jako v komerčním sektoru, ale u některých se musí postupovat jinak, aniž by to člověk předem čekal.
Na českém internetu navíc existují projekty jako Um sem um tam, do kterých se v případě zájmu dá zaregistrovat. Pomohou vám vylepšit brand i najít nové výzvy.
Pokud spolupráce není už z principu jednorázovou záležitostí, pokračujte v ní. Ale i když se jedná o „jednorázovku“, hledejte další subjekty, kterým můžete pomoci. S větší praxí přicházejí lepší výsledky.
Před, během i po vykonání činnosti či darování přemýšlejte, jak efektivně prezentovat své sdělení. Někdy stačí zmínka na webu a zpětný odkaz. Nebo pozitivní hodnocení a reference v systému Um sem um tam. A jindy je vhodné spuštění společné marketingové akce zaměřené na prodej produktů. Možností je spousta.
Zmínka od vašeho partnera je skvělou referencí, která vám může pomoci získat důvěru ostatních i nové zakázky. Nenavazujte ale spolupráci jen proto, abyste získali zmínky od obdarovaného subjektu a dávali příspěvky na svou Facebook stránku. Prospěch musí být na všech stranách.
Dávejte si také pozor na to, čím přispějete. Nekvalitní produkt, podřadné služby nebo nevhodně zacílená značka mohou způsobit více škody než užitku.
Slevomat sází na klasický model a sponzoruje dobročinnou organizaci.
Internetový obchod Best for Dogs.cz různými způsoby podporuje projekt Pes v nouzi.
Pravidelná setkání psavců a markeťáků pod značkou OVACOPI jsou založena nejen na nadšení organizátorů a zakladatelky, ale i podpory partnerů.