Advertorialy neboli placené články představují ověřenou a možná až obyčejnou metodu marketingu na internetu. Nejspíš právě proto jsou někdy odsunovány na druhou kolej. Svou roli má i nelichotivá pověst „propagačních článků“, které jsou publikovány na zbytečných webech. Na druhou stranu skutečně kvalitní placený článek je skvělým a osvědčeným způsobem, jak oslovit čtenáře a zároveň i získat kvalitní zpětné odkazy.
Poznámka: určitě jste si všimli, že používám výraz „placený článek“ místo obvyklého označení „PR“. Je tomu tak proto, že jedním ze znaků PR je dlouhodobost. Jde o postupně budované vztahy s veřejností. Většina advertorialů toto nesplňuje.
Protože zabijete ne dvě, ale více much jednou ranou. I když odkazy budou s atributem nofollow (to záleží na vás), budete díky kvalitním článkům propagovat značku a těžit z kocitací a dalších výhod. A překvapivě – oslovíte čtenáře.
Zajímavým a tematickým příspěvkem zaujmete potenciální zákazníky – kteří často přehlíží běžná reklamní sdělení.
Na úvod rozeberu jednu ošemetnou otázku, na kterou neexistuje jednoznačná odpověď.
U „klasických“ placených článků je doporučeno přidávat nofollow linky – nicméně v praxi se používá přístup „někdy ano, někdy ne“. Také se lze často setkat s tím, že provozovatel webu uveřejní článek, který může, ale nemusí být zaplacený – buď vznikl spontánně, nebo se jedná o dobře zamaskovaný záměr. A co když někdo bude propagovat vlastní projekty formou vzájemného doporučení? Mají být odkazy s Rel nofollow? Zde neexistuje univerzální odpověď. Vše se liší případ od případu a je na linkbuilderovi, jak se rozhodne.
Google považuje „rozsáhlé marketingové kampaně pomocí článků na internetu“ za techniky, u nichž bychom měli používat nofollow odkazy. Kde je ale ta správná míra „rozsáhlosti kampaně“? A co má dělat obchodník, který připravuje obsah pro články, ale v životě neslyšel o nějakém atributu nofollow?
Když vysoká škola osloví média a uveřejní příspěvky s dofollow odkazy mířícími na nový projekt studentů, je to také nevhodné? V této oblasti vládne zmatek, oficiální vyjádření vyhledávače pokulhávají a málokdo jim věří. Faktem také je, že mnoho webmasterů používá Rel nofollow nevhodně.
@psavec To záleží:-) Většinou bez no-follow, ale někdy i s:-)
— Pavel Cody Ungr (@necodymiconer) September 25, 2013
@psavec Zatím bez no follow. To si nechávám pro bannery a nápadně koupené odkazy
— Martin Tomčík (@martintomcik) September 25, 2013
@psavec bez atributu
— Miloslav Hamsa (@miloslavhamsa) September 25, 2013
I když jsou odkazy s rel=“nofollow“, neznamená to, že jsou z hlediska linkbuildingu bezcenné. Svůj význam mají a Google je bere v úvahu. Kdyby to nedělal, byl by sám proti sobě – už z toho důvodu, že zmatení webmasteři často opatří tímto atributem i „legální odkazy“. Posledním argumentem budiž to, že nofollow linky dotváří odkazový profil.
Pokud vyhlédnutý web denně navštíví 10 000 lidí, nepředpokládejte hned, že si vaše sdělení přečtou tisíce návštěvníků. V praxi výsledky bývají velmi překvapivé, a někdy vedou až k rozčarování inzerentů. Posuďte sami – jak přistupujete k reklamním článkům na vašich oblíbených webech? Někdy si takový příspěvek s chutí přečteme, protože nás skutečně zaujme. Ale jindy ho úplně ignorujeme.
I když se vám podaří oslovit větší počet lidí, není jisté, že provedou požadovanou akci. Vysoká návštěvnost obecně vede jen k vyšší ceně za článek. Předtím, než vynaložíte peníze, zvažte všechny důležité faktory.
Otázka (ne)používání noffolow linků má i pozitiva – v rámci linkbuildingu bychom měli vybírat takové cílové weby a publikovat takové články, které mají význam a skutečně osloví cílovou skupinu – účelem není pouhé získání backlinků. Duplicitní obsah zveřejněný na všemožných „PR webech“ nemá smysl.
Uveřejnění oslavných ód na vlastní firmu nestačí. Kvalitní článek zohledňuje cílovou skupinu. Copywriter by měl při tvorbě advertorialu myslet od začátku do konce na čtenáře daného média. Čím upoutat jeho pozornost? Jaký zvolit styl? Jak zakomponovat výzvu k akci? To jsou některé ze základních otázek.
Osobně preferuji rozdělení na oficiální placené články a skryté příspěvky. Označení u advertorialů totiž není jednotné. Určité znaky placeného příspěvku má i recenze od bloggera, článek o spuštění nového projektu zveřejněný na partnerském webu nebo i hostovský příspěvek.
Oficiální placený článek si na nic nehraje. I když nemusí být označen jako reklamní sdělení, záměr je většinou jasný. To ale neznamená, že by se mělo jednat o obecný text nebo tiskovou zprávu – článek má budovat vztahy, řešit problémy, nabídnout čtenářům alternativu k současným možnostem. Příkladem jsou partneři blogu na Cuketce.
Skrytý článek je naopak obtížně rozeznatelný od běžného obsahu. Staví na užitečnosti, kontroverzi nebo jiné vlastnosti, která jej dělá pro čtenáře atraktivní. Často obsahuje názory nebo rozhovory s odborníky a další bonusový obsah. Příklad raději nebudu uvádět :-).
(Ne)označení příspěvku jako komerčního sdělení nemá příliš vliv na celkovou úspěšnost. Záleží spíše na důvěryhodnosti média, na kterém je publikován. Jsou ale výjimky potvrzující pravidlo – na blogu influencera může být lepší recenze produktu nebo skrytý příspěvek.
Oba druhy článků mají své výhody. Naprostým základem je cílení na čtenáře konkrétního média a motivace k akci – pokud tento předpoklad není splněn, je i skrytý placený článek pouhým sdělením informací.
Pokud jsou placené články správně napsány, respektují styl média i cílovou skupinu a obsahují účinnou výzvu k akci, jde o vhodný způsob propagace.
Používáte placené články? Vybíráte si cílové médium, nebo preferujete styl „čím více, tím lépe“? Používáte Rel nofollow? Napište komentář.