Na obsahu od uživatelů je postavena Wikipedie a mnoho dalších hodnotných webů. Jedná se také o jednu z nejlepších metod, jak přirozeně získávat zpětné odkazy.
Pokud se vám podaří dosáhnout toho, aby uživatelé sami rozšiřovali vaše stránky, zabijete více jak dvě mouchy jednou ranou. Získáte zdarma tematický obsah, který je přirozeným tahounem pozornosti, ale i zajímavá data nebo databázi kontaktů.
Weby, na kterých je zjevná aktivita uživatelů, jsou lépe hodnocené a mají více příležitostí k dalšímu růstu, hledání partnerů, prodeji reklamního prostoru apod.
Cokoli, co návštěvníci přidají na stránky. Může se jednat o články, video, grafiku, ale i komentáře, příspěvky v diskusním fóru nebo kalendář akcí. U některých webů se jedná o primární část veškerého obsahu (Wikipedie).
Pro každý projekt je vhodné něco jiného (včetně e-shopů – např. recenze zákazníků).
Stejně jako u jiných metod je třeba počítat s jistými „nevýhodami“.
Naprosto primární je pravidelná kontrola uživatelského obsahu. S tím souvisí zavedení určitých pravidel včetně vytváření blacklistů – aby se web nestal rájem spammerů nebo místem, kde je přidáván jiný nevhodný obsah (viz příklad Mozilly, která byla penalizována za aktivitu uživatelů). Zabere to sice čas, ale jedná se o nezbytný krok. Souhrn doporučení najdete v nápovědě Googlu.
Krok č. 1: vytvoření dlouhodobého plánu, bez kterého je veškerá práce jen střílením do prázdna. Zodpovězte základní otázky. Jaký je vhodný uživatelský obsah pro váš web? Máte dostatek času a prostředků? Bude stačit diskusní fórum, nebo umožníte uživatelům nahrávat multimediální soubory? Plán by měl zahrnovat více faktorů, od technického řešení webu po analýzu trhu a konkurence.
Krok č. 2: vytvoření podmínek k tomu, aby návštěvníci mohli přispívat – ať už se jedná o fórum, fotoalba nebo jinou součást stránek.
Krok č. 3: nejobtížnější část spočívá v přesvědčení uživatelů k tomu, aby přidávali obsah. To, že jste vytvořili podmínky pro tvorbu obsahu, návštěvníky nezajímá. Pokud nebudou mít motivaci přispívat, proč by na cizím webu měli ztrácet čas? Nalezení správných motivátorů by mělo být součástí dlouhodobého plánu.
Vedle zmíněné Wikipedie jsou typickou ukázkou uživatelského obsahu sociální sítě nebo významné oborové weby, které ve velkém využívají guest blogging. Abyste mohli těžit z uživatelského obsahu, nemusíte mít zázemí velké společnosti a neomezený rozpočet. Příkladem jsou recenze zákazníků nebo galerie uživatelů.
Máte další tipy k uživatelskému obsahu? Zaujal vás některý projekt nebo sami využíváte příspěvků uživatelů?