Většina komerčních webů u nás má jedno společné – najdete na nich pouze sortiment produktů. Tím jejich celková nabídka končí. Žádná přidaná hodnota, nic užitečného pro návštěvníky. Přitom existuje jednoduchý způsob, jak se odlišit od konkurence a zároveň přilákat odkazy – poskytování kvalitního, užitečného nebo zajímavého obsahu.
Budujte kvalitní obsah – to je omílané a hodně obecné doporučení. Co si pod tím představit? V první řadě jde o vytvoření uživatelsky příjemného webu, který nebude obsahovat chyby. Následujícím stupněm je samotná práce na kvalitním obsahu. Tedy na něčem, co vás odliší od konkurence a bude pro návštěvníky natolik lákavé, že na to budou sami odkazovat.
Jde o univerzální způsob, jak prorazit. Jednou z hlavních předností jsou samozřejmě získané odkazy, které samovolně vytvoří uživatelé. Vhodný obsah zvýší kvalitní návštěvnost – zavítají k vám cílení návštěvníci.
Ačkoli to zní jednoduše, většina webů se cestou účinného obsahového marketingu nevydává. Pokud se na něj příliš nezaměřuje ani vaše konkurence, máte skvělou šanci, jak se dostat před ní. Podívejme se, jak na to.
Pokud máte podobnou nabídku jako X dalších, zkuste se vcítit do zákazníka a odpovědět na otázku, proč by měl nakoupit právě u vás. Musíte se něčím odlišit. Lidé nenakupují jen podle ceny. Motivací k akci, ať už jde o nákup nebo doporučení na sociální síti, mohou být dobré rady, použití vhodné aplikace nebo třeba dobrý pocit.
Prodáváte věci, které jsou na první pohled obyčejné? Představte je originálním způsobem, jako to udělali provozovatelé microsite Will It Blend?. Ti do mixérů dali iPhone. Kdyby mixovali zeleninu a ovoce, neodlišili by se od ostatních nudných reklam. Místo toho zvolili elektroniku a získali pozornost i odkazy.
Přejděme k českým e-shopům. Megapixel.cz není obyčejný obchod. Pro zákazníky připravil odbornou poradnu, aplikaci i blog. Na návštěvníka čeká množství bonusového obsahu, který jinde nenajde a který ho přesvědčí k nákupu.
Nedávno jsem narazil na aplikaci QR Platba. Ta je mi jako běžnému uživateli užitečná, šetří můj čas a navíc se jedná o zajímavou novinku. Pokud budu spokojený, dám o webu vědět dále.
V tomto článku zmiňuji „kvalitní obsah“. Jde ale o hodně obecný pojem. Aby obsah přilákal odkazy, nemusí být kvalitní v pravém slova smyslu – stačí se podívat na weby jako blesk.cz. „Kvalita“ zde představuje způsob, jak pobavit návštěvníky. Stejně funguje kontroverznost a příspěvky, které mají šokovat apod.
Jak zmínil Marek Prokop, většina lidí si pod označením obsah představí text. Je ale spousta možností, jak vytvořit něco zajímavého – video, infografika, slidy. Viz zmíněné Will It Blend?.
Pokud se vrátíme k e-shopům, vedle rad k nákupu se nabízejí aplikace, jež pomohou vybrat produkt. Například příznivci auto-moto mohou využít nástroj pro výběr alu kol. To je ale jen další z mnoha možností. Pro každý web se hodí něco jiného.
Cest k vytvoření kvalitního obsahu je hodně. Důležité je zvolit tu pravou.
Předtím, než se pustíte do tvorby, je primární vybrat ten nejlepší způsob, který přinese maximální efekt.
V případě, že víte, co by u vás návštěvníky nejvíce zaujalo, máte vyhráno. Začněte tvořit obsah. Jestliže si nejste tak jistí, proveďte nejdřív analýzu klíčových slov a návštěvnosti.
Pokud zákazníci hledají řešení problémů, uvítají návody typu „Jak posílit imunitu“ nebo „10 způsobů, jak…“.
Jindy zase pomůže aplikace. Anebo přilákejte návštěvníky a odkazy díky soutěži, charitativní akci nebo novince, o níž informujete jako první. Volba je na vás a na druhu vašeho webu.
Měřte dosažené výsledky a měňte podle nich strategii budování contentu.
– Odkazy přilákáte jedině tehdy, budete-li tvořit obsah pro návštěvníky. Vyhněte se honbě za backlinky za každou cenu. Pracujte postupně.
– Když už pracujete na linkbaitingových prvcích webu, dbejte na to, abyste v jiných oblastech nesklouzli do průměrnosti, jaká je typická pro většinu projektů. Jedná se především o přeoptimalizovanost stránek a nekvalitní linkbuilding do začátku (automatická registrace do katalogů apod.). Více v článku Terazky mám SEO.
– Uzpůsobte „kvalitní obsah“ typu vašeho webu. Pokud provozujete partnerský magazín, uveřejňujte zajímavé rozhovory a přinášejte novinky. Pokud máte e-shop, poraďte budoucím zákazníkům s výběrem produktu.
– Umožněte uživatelům snadné sdílení přes sociální sítě. Ty mají stále větší význam. Zvažte větší propojení pomocí aplikací.