Často se setkávám s dotazy, zdali se SEO vyplatí pro ten který web, nebo je lepší investovat prostředky například do PPC. Je pravdou, že zkoušet prorazit ve vyhledávačích s malým rozpočtem na oblast půjček není zrovna ideální volba. Naproti tomu základy SEO se hodí pro každý web.
Před časem jsem narazil na skvělý článek od Davida Hořavy. David v něm popisuje zajímavý obsah jako univerzální cestu k přilákání návštěvníků. V tom s ním bez výhrad souhlasím. Na druhou stranu autor tak trochu považuje SEO za něco, čemu se po vytvoření kvalitního obsahu není potřeba příliš věnovat. Pokusím se mu v tomto názoru oponovat :-).
Předtím, než je možné porovnat roli optimalizace pro hledající uživatele vedle kvalitního obsahu, je potřeba vědět, co SEO vůbec je. Každý ho totiž vnímá jinak (1 ,2). Osobně SEO beru jako souhrn praktik, jejichž cílem je zlepšení webu, návratnost investice a získání kvalitní návštěvnosti. Jde tedy o opak honby za pozicemi.
SEO zvyšuje obchodní výkonnost webu díky tomu, že nabídne uživatelům to, co hledají. Důležitou součástí je vhodná architektura stránek a uživatelská přívětivost, která usnadňuje hledání obsahu a používání webu. Mezi další základní faktory patří například alternativní popisky obrázků či ohled na nevidomé uživatele.
Při propagaci webu vždy záleží na zdravém rozumu. Dobrý konzultant klienta upozorní, pokud se mu bude zdát, že se investice do SEO nemusí vrátit. Někdy je skutečně lepší investovat prostředky jinam. Přesto je základní pohled z hlediska SEO velkým přínosem.
Předpokládejme, že máme na webu kvalitní obsah, který sám získává pozornost. Proč ho ale dále nepodpořit? Nepřívětivé stránky odrazují návštěvníky a snižují účinnost obsahu.
Už základní SEO audit dokáže odhalit množství chyb, jejichž náprava zpříjemní uživatelům pobyt na stránkách, zvýší konverzní poměr nebo napomůže získat další návštěvníky (alternativní popisky obrázků = návštěvnost z Google Images). Podrobná SEO analýza zase umožní udělat si dobrou představu nejen o stavu webu, ale i konkurenci a daném oboru.
Ať už SEO vnímáme holisticky nebo spíše jako technickou záležitost, jeho základní aplikace se vždy vyplatí. Odstraníte díky tomu běžné chyby. U připravovaného projektu zjistíte, o co mají návštěvníci zájem, u obsahově kvalitního webu podpoříte svou práci. Win-win.
Jaký máte názor na souvislost tvorby obsahu a optimalizace pro hledající uživatele? Vyplatí se podle vás pouze jeden přístup, nebo kombinace obou?