Influenceři neboli ovlivňovatelé jsou lidé, ale i organizace a další subjekty, které mají větší vliv než ostatní. Jejich sdělení osloví více zájemců a zároveň je vnímáno jinak, než je tomu u méně významných autorů a běžných uživatelů. Influenceři představují mocný způsob propagace. Vedle klasických reklamních kampaní s nimi můžete spojit síly i v linkbuildingu.
Máte výborné produkty. Tvoříte kvalitní obsah. Přesto víte, že jste nepřilákali tolik zájemců, kolik by bylo možné. Před vámi je konkurence, jež se s vámi sice nemůže měřit kvalitou, ale i tak je úspěšnější. Pokud se nacházíte v takové situaci, mohou vám ovlivňovatelé pomoci.
Důvod je jednoduchý: dáte o sobě vědět. Internet vám otevírá dveře k získání významných partnerů. Vaše sdělení bude vnímáno jinak, než kdybyste ho propagovali sami. Budete důvěryhodnější (pozor, ale ani to neplatí vždy). Je to podobné, jako když někdo přijde s dobrým nápadem a podnikatelským plánem na startup. Jestliže se stane hvězdou Kickstarteru, nemusí žádostí o investici obtěžovat rodinu a přátele. Bude si moci vybírat.
Sebelepší obsah nebo vysoce kvalitní produkt a skvělé služby jsou samy o sobě k ničemu. Aby byla rovnice kompletní, musí se o vás dozvědět ti správní lidé ve správný čas. Někdy stačí jen minimální aktivita, třeba rozhovor s vlivnou osobností. Jindy je vhodné najít tvář, která zastoupí značku.
Často se setkávám s tím, že vedoucí lidé ve firmě zaslechnou něco o tom, že obsah je král a že existuje jakýsi obsahový marketing. Tak založí firemní blog a investují do tvorby – místo toho, aby měli dlouhodobý plán a přemýšleli nad tím, jak oslovit návštěvníky. Pokud platí, že obsah je král, pak je jeho autor eso. Influenceři umožňuji získat pozornost a oslovit zájemce, kteří by se o značce jinak nikdy nedozvěděli.
Záleží na vaší cílové skupině. Marketingový poradce bude pro dosažení svých podnikatelských cílů hledat někoho jiného než prodejce triček s potiskem. Pečlivě zvolte, s kým spojíte síly.
Pokud sledujete váš obor, nejspíš máte alespoň základní představu o tom, kdo jsou ovlivňovatelé. Obvykle to jsou odborníci, ikony sociálních sítí, autoři publikací. Stejně tak se ale může jednat o organizace. Nebo o lidi, kteří těží čistě z toho, že jsou známí (účastníci soutěží). V každé oblasti je primární něco jiného.
Ovlivňovatel tedy není jen ten, kdo dokáže oslovit větší množství lidí. Samotný dosah sdělení nestačí. I Nicky Tučková dokáže zaujmout. Otázkou je, jak s tím pracovat. Někdy je pouhé získání pozornosti žádoucí, ale ve většině případů chceme něco víc. Pozornost neznamená zájem. Pobavený uživatel Facebooku nevyplní objednávkový formulář ani vás nebude dále propagovat.
Stejně jako se odlišuje hledání té pravé osobnosti nebo skupiny podle oboru, mění se i oblasti působení influencerů. Níže uvedené možnosti berte spíše orientačně.
Najít vhodného partnera vám mohou pomoci aplikace a weby jako Klábosení, Klout, Google+ nebo Follow.cz.Vyčerpávající příspěvek na toto téma najdete také na kissmetrics.com.
Přichází klíčová část, jež ale může být překvapivě jednoduchá. Jak efektivně postupovat? Stačí si uvědomit, že ten, koho se chystáte oslovit, je také člověk. Neberte jej jen jako prostředek komunikace. Buďte slušní. Dívejte se na možnou spolupráci z jeho strany. Odepisujte v termínu. A hlavně si nespleťte jméno.
Za získání pozornosti nemusíte vždy platit. Linkbuilding je také o budování vztahů a pravidelné komunikaci. Dlouhodobé partnerství je cennější než levný ceník inzerce. Pokud chystáte zajímavý projekt, nabídněte ovlivňovateli spolupráci. Bloggerovi zašlete produkty k recenzi. Nezapomeňte na malý dárek navíc. Možností je spousta.
Hostem listopadového setkání pražských Volnonožců bude @DavidGrudl . A jeho pověst. Potkáme se tam? http://t.co/3sZvPwvrPs
— Magdalena Čevelová (@madlacevelova) November 5, 2013
Z vlivu influencerů můžete těžit i nepřímo. Například citací názorů, průzkumů nebo studií, které jsou v souladu s vašimi tvrzeními. Zvýšíte svou důvěryhodnost a zmínkou o autoritě lze navíc získat i její pozornost (někdy stačí jen uvést do tvítu „Díky @XYZ za informace, zmínil jsem je v článku…“).
Četli jste v poslední době rozhovor s významnou osobností na nějakém webu? I to je forma influencer marketingu. Na poli e-shopů zmíním spolupráci Trikátoru s ViralBrothers. Jiný přístup zvolil obchod Ronnie.cz, který své produkty testuje v laboratoři, čímž zvyšuje svou důvěryhodnost. Mnoho dalších ukázek spolupráce najdete v e-booku Guide to Influencer Marketing.