Před lety se na českém internetu objevila PlaCla. Způsobila rozruch, zájem klientů i vznik webů typu MFP – mage for Placla. Po čase se situace uklidnila a rozumnější inzerenti odešli. Jaký je současný stav?
Tento příspěvek jsem sepsal na základě osobní zkušenosti a sporu se zástupcem agentury, která se „starala“ o stránky klienta. Můžu se mýlit. Předem děkuji za případnou zpětnou vazbu v komentářích.
Systémové řešení reklamních článků se zvrhlo do 200korunových nabídek o povinném ručení. O nějakém PR, budování vztahů a kontaktu s komunitou nemůže být řeč. Spolupráce s bloggery je o dlouhodobosti a osobním kontaktu. Ne o odkliknutí poptávky.
Nezpochybňuji význam „Placla článků“ z hlediska pozic ve vyhledávačích. Zde určitě mají vliv a jako doplněk se můžou hodit. Je ale na hraně, když je kdekdo využívá ve velkém. Zvláště Google se staví proti rozsáhlým marketingovým kampaním pomocí článků na internetu. Je libo penalizace?
Každou SEO činnost je dobré vnímat ze dvou základních hledisek:
Budou to používat lidé? Účelem každé marketingové aktivity je oslovit a spolupracovat s cílovou skupinou. Článek, který si první den přečte 10 lidí a pak už nikdo, je k ničemu. Nechci si hrát na svatého a tvrdit, že jsem nikdy nekoupil odkaz nebo příspěvek. Koupil a budu v tom pokračovat. Nicméně reklamní článek musí mít smysl.
Jak se k tomu staví vyhledávače? Seznam nebo Google jsou firmy jako každé jiné. Jejich cílem je zisk. Aby zisk měly, musí předkládat uživatelům kvalitní výsledky. Ať už tvoříte obsah nebo plánujete kampaň, zkuste se na danou věc podívat optikou vyhledávačů. Jaký má význam publikovat články na webech, na které nikdo nechodí? Získáte článkem za dvě stovky nové zákazníky? Nebo se jen honíte za odkazy?
Je dobré se podívat na to, kdo je typickým klientem českých PPP systémů.
Ze značné části nejde o ty, o kterých jsou v článcích zmínky. Naopak jde o agentury a freelancery. Ti si Placlu a další systémy rychle oblíbili, protože jim umožňují naklikat si články na všemožných webech. To se určitě dobře reportuje. Samotní klienti jsou často spokojení, neboť je jim předkládána „spolupráce s bloggery“.
Skutečný přínos pro klienty je ale většinou někde úplně jinde. Agentuře to může být jedno, ta má svůj report. Jedinou výjimkou v tomto ohledu je snad Hájednička, která ctí etický přístup ke klientům a před časem Placlu odstřihla.
Kvalitní a dlouhodobá spolupráce s bloggery je stejně jako guest blogging vždy individuální záležitostí. A je to celkem piplačka. Stojí to čas. Snadnější je tedy zvolit systémové řešení.
Hlavní české PPP systémy byly nedávno prodány. Je otázkou, zda se provozovatel se současným stavem vypořádá a zda se mu podaří zvýšit úroveň poptávek a bloggerů.
Blog je skvělý způsob propagace. A dobře pojaté reklamní sdělení přináší výsledky. Vlivný autor dokáže vaše sdělení předat velkému množství zájemců. Zkušený autor pro vás ale nebude psát za almužnu.
Řekněte upřímně, co si myslíte o někom, kdo bude 30 až 60 minut tvořit příspěvek za 200 Kč? Než peníze investovat do takového „PR“, je lepší se zaměřit například na PPC.
Chápu, že většina poptávek je za pár stovek a bloggeři nemají na výběr, pokud si chtějí přivydělat. Jsem ale toho názoru, že toto není ideální cesta. Kvalitní autoři mají jiné možnosti.
Na závěr mám radu pro klienty.
Pokud vám váš dodavatel služeb předloží report s „PR články“, podívejte se na jednotlivé příspěvky. Jestli to je možné, zjistěte, kolik návštěvníků přivedly a zda se nejednalo o vyhozené peníze. Možná budete překvapení tím, že těch několik zbytečně vyhozených tisíc jste mohli investovat například do PPC, kde by byly k užitku.
Jaký máte názor na současnou českou PPP scénu? Využili jste někdy Placly, Kupčlánku nebo jiného systému? Změní se něco podle vás?