V oblasti SEO a linkbuildingu se často opakují otázky. Většina z nich pochází z diskusních fór, jiné od klientů. Připravil jsem krátký seznam hlavních otázek a odpovědí.
Mezi časté dotazy patří například:
Souhrn praktik, jejichž cílem je získání cílených návštěvníků (nejen) z vyhledávačů. Jde o tvorbu stránek a obsahu pro hledající uživatele. Optimalizace zahrnuje jak technické záležitosti (kanonizace, přesměrování, hezká URL), tak i tvorbu obsahové strategie a další kroky.
SEO je důležitou složkou Inbound marketingu, který se však zabývá více zdroji, nejen vyhledávači.
Pokud jsou správně provedené, vyhledávače je hodnotí kladně, neboť vylepšují výsledky vyhledávání, které předkládají uživatelům.
Záleží na posouzení webu. Jestliže stránky obsahují chyby, i úvodní konzultace může zlepšit stávající výsledky. S odborníkem je možné probrat budoucnost webu, plánované změny atd. Holistické SEO se navíc zabývá i obsahem a tím, jak z něj vytěžit maximum.
Mezi klíčové prvky patří reference i celková známost konzultanta. Pokud hledáte odborníka na konkrétní činnosti a neznáte nikoho schopného z dřívějška, doporučuji se zeptat na fóru. Jeden dotaz vám může ušetřit mnoho času a negativní zkušenost.
Kvalitní SEO je investice. Vrátí se ve vyšším zisku, případně splněním jiných vytyčených cílů. Můžete investovat pár tisíc nebo i mnohonásobně vyšší částky. Dobrý konzultant by měl v tomto ohledu poradit – a pokud uzná, že se investice nemusí vyplatit, říct to na rovinu.
Záleží na mnoha faktorech – od současného stavu webu po konkurenčnost oboru. Některé kroky jako například oprava závažných chyb se projeví rychle. Linkbuilding a další činnosti mají dlouhodobý charakter.
Existují fungující způsoby včetně kontroverze a vytvoření virálního obsahu. Nicméně soustředění se na konkrétní typ návštěvnosti a nárazové akce není z dlouhodobého hlediska ideální.
Ne. Král je bez královny neschopný. Je potřeba přidat něco víc. Jako zákazník raději koupím čaj v e-shopu majitele čajovny než v obchodním řetězci.
Je to stejné jako u e-shopů. Nízká cena nebo kvalitní produkt nejsou jedinými motivátory. Dobrou ukázkou je Starbucks – zákazníci si oblíbili nejen kvalitní kávu, ale i kulturu společnosti založené znalci černého nápoje. Kavárny jsou oblíbeným místem pro setkávání. Tohle všechno dohromady teprve vytváří kvalitní službu.
Google používá personalizované vyhledání. Na pozici webu v SERPu má také vliv datacentrum, ze kterého pochází aktuální výsledky.
Ne. PageRank je jen jedním ze stovek faktorů, které ovlivňují pozice. Honba za ranky je stejně nesmyslná jako slepá honba za pozicemi na obskurní klíčová slova.
Odhaduje se, že okolo 70 % úspěchu ve vyhledávačích tvoří právě zpětné odkazy. Je to logické. Odkazy jsou vlastně doporučením odjinud. Mají odlišit kvalitní stránky od těch méně kvalitních. Samozřejmě to neplatí vždy.
Nezáleží pouze na počtu backlinků, ale především na jejich hodnotě. Jeden backlink z Univerzity Karlovy má větší váhu než 1 000 odkazů z „katalogů“ (alespoň pro Google). Roli hrají i On-Page faktory.
Ošemetná otázka. Skutečnost je taková, že backlinky (nebo pozornost návštěvníků :-)) kupují skoro všichni. Někdy je vhodné odkaz koupit – pokud se nejedná o primární součást linkbuildingové strategie, má občasný nákup linků z dobrého zdroje smysl.
„Legálnější“ metodou je spolupráce s influencery, bloggery a dalšími autoritami.
Ne. Linky s atributem rel=nofollow dotvářejí přirozený odkazový profil. Používá je například Wikipedie – takovéto odkazy jsou hodnotné a přivádí návštěvníky.
Vyhledávače při posuzování webu berou v úvahu i odkazovou historii. Čím více má web různorodých backlinků z kvalitních stránek, tím lépe.
Ano, a je jich víc. Některé rozebírám v článku 7 nejhorších „SEO služeb“ pro váš nový web.
Kromě nejrůznějších „SEO služeb“ existují i přímo podvodné praktiky.
Zadejte do googlu operátor site: s adresou vašich stránek. Například site:www.mujweb.cz. Pokud je počet nalezených stránek výrazně nižší oproti reálnému stavu, má web problémy s indexací obsahu. Pokud je výsledek naopak vyšší, jsou komplikace s duplicitním obsahem.
Penalizace znamená úplné vyřazení stránek ze SERPu, nebo znatelné zhoršení pozic. Nejhorší možnou variantou je úplné vyřazení celé domény. Existují dva druhy penalizace: algoritmická a manuální. Na začátku je důležité zjistit, zdali se skutečně jedná o penalizaci, nebo o změnu přirozených výsledků vyhledávání.
Jako první přichází na řadu odhalení případných chyb v podobě prostudování nedávných změn na webu (redesign, špatná navigace, přidání špatně čitelného textu) nebo při propagaci (registrace do stovek katalogů, nápadný nákup odkazů). Doporučuji používat GSC. Při ruční penalizaci zde dostanete zprávu.
Pokud přijdete na chybu, odstraňte ji a pošlete žádost o znovuposouzení stránek – v případě ruční penalizace. U algoritmické penalizace může tento stav trvat delší dobu.
Odstraněním problému a zasláním žádosti o nové posouzení. Nejlepší však je takovému stavu předcházet prevencí a vytvořením dlouhodobé strategie.
Ideální je dlouhodobá spolupráce. Pokud ale není jiná možnost, i jednorázová akce přinese výsledky. Může se jednat o konzultaci / workshop nebo vstupní SEO analýzu, která odhalí hlavní chyby.
Ano. Záleží ale na provedení. Registrace do kvalitních katalogů má smysl a jedná se o jednoduchý způsob, jak vyhledávače upozornit na nový web. Přestože mnoho odborníků registraci zavrhuje, z vlastní praxe vím, že nějaké účinky má a například u mikrostránek umožňuje s minimálními náklady vytvořit efektivní prodejní kanál.
Konzultant nemůže ovlivnit změny ve vyhledávačích a výsledky vyhledávání. I když se mnoho věcí dá předvídat, absolutní garance není možná. Často se jedná o podvůdek na důvěřivé klienty.
Vypůjčím si úryvek z knihy SEO profesionálně: Této SERP dominují velká doménová jména, nikoli nejkvalifikovanější domény. Dalším příkladem může být NASA – ačkoli je to nejvíce kvalifikovaná společnost, co se týče kosmických lodí, věřili byste tomu, že není v první desítce pro frázi „spaceships“?
Setkáváte se často s podobnými nebo jinými otázkami? Jak odpovídáte například na požadavek garance pozic ve vyhledávačích nebo získání X tisíc zpětných odkazů během měsíce? Napište komentář.