Affiliate vs. SEO – co si od sebe mohou vzít navzájem?

Na posledním srazu #MNV měl praktickou přednášku zkušený affilák a správce několika partnerských programů Ondra Martinek. Jeho přednáška mě zaujala, protože byla o budování dlouhodobých projektů. A protože se hodně věcí z affiliate prolíná se SEO, dohodli jsme se s Ondrou na doplnění jeho tipů o ty mé. Co tedy affiliate může dát SEO a naopak?

Jak začíná (a končí) většina affiláků u nás

Většina publisherů začíná jako já před X lety na Webtrhu. Podívají se na zajímavé keywordy v Skliku, za jedno odpoledne sbastlí jednoduchý web a najmou si „copywritera“, který stránky plní obsahem za 50 Kč / NS.

Nutno říct, že tento styl ve velkém fungoval a – s větším důrazem na kvalitní či užitečný obsah – funguje dodnes, viz případovka mé microsite: web určený k výdělku z reklamy. I takový webík dokázal na partnerském programu od Aukra nebo AdSense vydělat desetitisíce korun měsíčně. Doba se ale změnila.

Úspěšní affiláci se stále víc zaměřují na tvorbu hodnotných projektů, okolo nichž se tvoří komunita a jimiž se také můžete pochlubit. O tom byla Ondrova přednáška. Takže co si z ní vzít?

Čím se dnešní affiliate liší?

Vyšší náročností. Přibyla konkurence nejen v SEO a PPC, ale i dalších kanálech. Získat návštěvníky je nákladnější, proto se i publisheři zaměřují na to, jak lépe oslovit cílovky a jak vytěžit co nejvíc z návštěvnosti – sběrem kontaktů, segmentací, remarketingem, cílením na zájmy a trendy…

Jak vybudovat hodnotný web?

Zmínili jsme teorii, teď už jen praktické věci. Základní možnosti, jak se odlišit:

  1. odlišení se obsahem a cílením na komunitu,
  2. synergie,
  3. akvizice,
  4. lepší vytěžování,
  5. vyšší koncept.

Odlišení se obsahem a cílením na komunitu

„Neustrňte na místě – hledejte nové cesty, kombinujte, vylepšujte… a znovu a znovu a znovu.

Ondra doporučuje v prvé řadě dobře zvolit koncept webuPestrý jídelníček.cz zaujme na první pohled víc než tuctový lifestylový magazín s články o hubnutí. Když se už od začátku odlišíte od konkurence, snadno následně vytvoříte originální obsah.

Začněme ale tím nejobyčenějším – články. I tento typ obsahu se dá odlišit. Příkladem jsou recenze. Obecný článek o produktu dokáže udělat každý. Nafotit užitečnou recenzi a udělat k ní video už ne. Dalším krokem může být přidání XML feedu obchodníka. Taková pěkná recenze, která návštěvníka přesvědčí ke koupi, a bude doplněná feedem, má něco do sebe.

SEO TIP – doporučuji recenze už proto, že lidé často hledají hodnocení různých věcí a na takový typ příspěvku je snadnější ve vyhledávačích „prorazit“ než obecný výraz. Doporučuji se také podívat do aktuální analýzy klíčových slov na související pojmy – zkušenostidiskuse, ale i podvod atd.

Jiný typ obsahu

Podle konceptu vašeho projektu můžete spustit poradnu nebo diskuze, kalendář akcí, porovnávače produktů, žebříčky a jiné.

Důležitou součástí jsou ale i nástroje pro sběr kontaktů nebo použití on-line chatu, je-li to vhodné. A to proto, abychom maximálně využili stávající návštěvnost. Když máte na webu pouze konverzní prvky a s návštěvníky dále nepracujete, přicházíte o ty, již by mohli nakoupit za měsíc po zaslání personalizovaného newsletteru…

Doporučené pluginy a nástroje:

  • WP ALL import – WP plugin pro import feedů,
  • Event Calendar – WP plugin pro tvorbu kalendářů,
  • Search meter – mějte přehled o tom, co lidé hledají na vašem webu,
  • WP Product Review – plugin pro recenze,
  • PhpBB nebo SimplePortal – diskusní fóra,
  • Smartsupp.cz – on-line chat,
  • SmartEmailing / MailChimp / Getresponse.com,

SEO TIP pro sdílenější obsah:

Synergie

„Když 1 + 1 není 2, ale 3…“

Hlídejte si rozpočet, ale myslete ve velkém. To se týká jak nákupů odkazů, tak i dalších „věcí“ v publisherské scéně. Cílem je nejen získat slevy a oslovit více uživatelů, ale i získat jistotu toho, že nebudete muset neustále hledat nové dodavatele, takže se soustředíte na hlavní věci.

Na co myslet ve velkém:

  • nákup odkazů a reklamy;
  • nákup domén a hostingu;
  • domluva vyšších provizí od inzerenta;
  • domluva větších výhod pro vaše návštěvníky;
  • sdílení e-mailingových a remarketingových seznamů mezi vašimi nebo partnerskými projekty a další formy spolupráce.

SEO tip – spolupráce mezi weby je jednou za základním metod v linkbuildingu. Najděte partnera, se kterým budete mít stejnou cílovku, ale nebudete si konkurovat. Web s jídelníčky může spolupracovat s oblíbeným blogem o zdravém životním stylu apod.

Pokud chcete snížit náklady a zároveň mít k dispozici více dat, doporučuji s kolegy využívat agenturní účty u služeb jako MajesticSEO.

Akvizice projektů

„Kupujte konkurenci – vylepšete její koncept a propojte ho se svým.“

Nákup úspěšné konkurence (nebo jiných zajímavých webů z oboru) má řadu výhod. Tou první je samozřejmě to, že nemusíte začínat na zelené louce. Získáte už funkční projekt, jež má nějakou historii, backlinky a v ideálním případě i originální koncept. Další benefit navazuje na předchozí typ – synergii. S novým projektem můžete provázat vaše stávající weby a vhodně nasměrovat návštěvnost.

Důvodem, proč affiláci skupují běžící projekty, je také trendovost. To, co u vybraného webu funguje teď, nemusí fungovat za několik měsíců. Což by mohlo odpovídat době, kdybyste vy vyladili svůj vlastní projekt…

Ondra doporučuje po nákupu webu udělat některý ze tří možných postupů:

  1. zachovejte obsah, jen zlepšete UX, využijte synergie a makejte dál,
  2. nebo vykuchejte obsah a nahoďte nový, nechte jen strukturu webu,
  3. případně web přesměrujte (u úspěšných projektů nejhorší možnost) – hodí se spíš pří nákupu menších webíků.

Kde hledat:

SEO tip – levné weby jsou třeba ty, jež už neexistují, ale majitel stále drží doménu. Využijte zmíněné nástroje pro vyhledání odkazů vedoucích na již neexistující weby, které můžete koupit nebo jinak obnovit. Dobrým startovním bodem jsou také katalogy, seznamy a různé rozcestníky. Získání odkazů přes expirované domény je dobře popsáno v seriálu na Intervalu

Lepší vytěžování

„SEO, PPC, RTB, PR, FB, G+, … = OK, ale to dělají všichni.“

Zmínili jsme pár základních pomocníků pro lepší práci s návštěvníky – on-line chat, formuláře pro sběr kontaktů atd. Lepší vytěžování jde ale ještě dál. SEO, PPC a další kanály používá většina konkurence. Ondra tedy doporučuje především e-mailingsegmentaci a remarketing.

Právě e-mailing má díky nízkým nákladům a velké řadě využití (přímý prodej, budování důvěry a značky) zvláštní postavení mezi ostatními způsoby propagace. I prostým vyplněním dotazníku/formuláře ze strany uživatele ho zařadíte do odpovídající škatulky, takže mu budete zasílat obsah, jež chce. Pro sběr kontaktů používejte skrolovací, vyjíždějící nebo exit pop-up okna a formuláře.

Neudělejte chybu jako mnoho affiláků a vnímejte e-mail marketing jako plnohodnotný marketingový kanál. Kupte si účet na MailChimpu nebo SmartEmailingu. Využívejte plný potenciál těchto nástrojů včetně automatizace. Máte obsahový kalendář pro tvorbu článků? Věnujte stejnou pozornost e-mailům. Zasílat newslettery k posledně vydaným příspěvkům dokáže každý. Když ale pošlete personalizovanou zprávu s CTA předmětem na vhodný segment odběratelů, odlišíte se od většiny současných konkurentů.

SEO tip – čerpejte data pro e-mail marketing z více zdrojů. Příklad: pokud z analýzy klíčových slov budete vědět, že lidé v daném období hledají konkrétní téma, připravte se na to. Vytvořte e-book a rozešlete ho (a zároveň ho umístěte na web pro získání dalších kontaktů). Ukázka: autem do Chorvatska.

Vyšší koncept

„Zkoušel jsem to – měl jsem e-shop, vysokou marži, vysokou konverznost, ale… nebavilo mě to.“

Poslední bod, v němž Ondra doporučuje přetvořit úspěšný affil projekt do pozice inzerenta, typicky e-shopu. Jestliže jste vybudovali navštěvované affiliate stránky, máte něco, co většina konkurence ne – data. Víte, co lidé hledají, jaké jsou trendy, ale i to, jak umístit konverzní prvky atd. Takže byste mohli vytvořit i zcela nový inzerentský projekt s originální konceptem (a původní affil zachovat).

Je zapotřebí ale říct, že ne pro každého je role inzerenta vhodná. Pokud vás baví jen affiliate, ale nikdy jste neřešili dodavatele, stížnosti zákazníků nebo platební brány, nemusí to být pro vás. Řešením je kompromis. Prodávejte třeba jen vybranou část sortimentu.

SEO tip – provoz zmíněného e-shopu je běh na dlouhou trať. Doporučuji pročíst E-shop knihu, která začínající e-shopaře i odradí od jejich plánu, protože dobře popisuje, čím vším musí projít.

Při nákupu nového webu zkontrolujte současné odkazy vedoucí na chybové stránky, viž část o broken linkbuildingu, a udělejte alespoň rychlý SEO audit. Ten odhalí případné hlavní nedostatky ve vyhledávání.

Děkuji Ondrovi za přednášku. Máte další, které zde chybí? Přidejte komentář.

5/5 - (1 vote)
Jiří Franěk
Jsem mladý marketingový nadšenec. Tvořím ziskové strategie s důrazem na SEO & PPC. Miluji výzvy a nové projekty, které posouvám o kus dopředu. Čelíte před nějakou výzvou? Napište mi, pomůžu vám.

Získejte nefér výhodu a ušetřete v Google nákupech až 20 %

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů