Jsem Growth Hacker

Když se mě někdo zeptal, co dělám. Nikdy jsem nevěděl, jak přesně odpovědět, aby to byla úplná odpověď. Dělal jsem toho hodně a dost jsem přeskakoval z jednoho oboru do druhého.

Rodině jsem tvrdil, že dělám něco s počítači, kamarádům online marketing a v agentuře jsem pomáhal českým firmám expandovat do zahraničí pomocí SEO a PPC.

Jak bych měl nazvat svoji pozici a co dělám?

Vytvářel jsem online strategie s nulovým i milionovým rozpočtem. Zaměřoval jsem se na vyhodnocení dat a vždy hledal nejefektivnější řešení pro klienty. Přičichl jsem k SEO, Linkbuildingu, Analytice a data miningu, PPC, Zbožákům, Automatizaci a skriptům, Programování, Machine learning & A.I., IOT, Affiliate, CRO, A/B testingu, Prototypování, wireframingu, UX & UI, Webdesignu a grafice, Startupům, Behaviorální psychologii, Copywritingu, Brandingu a snad všem druhům online marketingu.

Konečně jsem našel ta správná slova… Slova, která to vystihují, ikdyž jim nikdo v Česku moc nerozumí.

Je to growth hacking.

Možná si teď říkáte, cože?

Co to je growth hacking?

Growth hacking je inovativní marketingová strategie, která je postavena na rychlém nalezení nejefektivnější cesty pro růst firmy. Jedná se o kombinaci hypotéz, kreativního myšlení a tvrdých dat s cílem přinést co nejlepší výsledky s minimálním úsilím a zdroji.

Kdo je to growth hacker?

Growth hacker je člověk (řekl bych marketér), který je posedlý novinkami v marketingu a testuje, zda nový přístup bude fungovat. Je zvědavý a své hypotézy analyzuje na základě reálných výsledků a dat. Své experimenty dokáže správně měřit a nové strategie automatizovat.

Growth hacking je známí především u startupů, ale využít jej může kdokoliv. Poslouží každému, kdo chce s minimem času, úsilí a peněz dosáhnout maximálních výsledků. Pomůže najít optimální cestu růstu.

Jaké znalosti má growth hacker?

Když jsem tento obrázek uviděl, řekl jsem si, to je na mě fakt sedí.

S growth hackingem se pojí další termín a tím je Pirate funnel.

Pirate funnel

Pirate funnel podobně jako STDC framework, rozděluje lidi na menší kousky a ukazuje, kam soustředit svou pozornost.

Pirate funnel vyvinul Dave McClure, protože první písmena označují AAARRR pro uvědomění, akvizici, aktivaci, retenci, doporučení, příjmy.

Pirate funnel je používán growth hackery k nalezení nejslabšího místa firmy, na které byste se měli zaměřit.

Framework AAARRR (také označovaný jako funnel A3R3) rozděluje společnost na šest kousků (povědomí, akvizice, aktivace, retence, doporučení, příjmy). Zákazníci musí projít každým z těchto kroků a vyplněním tohoto frameworku najdete mezery ve svém marketingu.

Proces G.R.O.W.S.

Všichni growth hackeři pracují s procesem G.R.O.W.S. od společnosti Growth Tribe. Jedná se o opakovatelný proces, který vám umožní zlepšit růst vaší firmy.

Začněte tím, že budete hledat nejslabší místo v Pirate funnelu, kde ztrácíte nejvíce zákazníků v procentech, počínaje mezi akvizicemi a příjmy. Pro tento úkol může být užitečné plátno negativního myšlení.

Pak se podíváte na příčinu problému, proč tolik lidí vypadne z vaší cesty, když se na to zeptáte zákazníků nebo se například podíváme na chování zákazníků prostřednictvím Smartlooku.

Nakonec vyzkoušíte několik řešení (pamatujte: začněte s tím nejlehčím!) A zjistěte, zda něco přináší.

Například: Zlepší se míra konverze, pokud nabídnu lidem dopravu zdarma? Nebo: Nebo o kolik se mi zvedne hodnota první objednávky, pokud zákazníkovi nabídnu vhodný upsell? Jen to vyzkoušejte!

Kde se o Growth Hackingu můžete dozvědět více?

Zdrojů v češtině je zatím jen pomálu. Spíše hledejte v angličtině. Super zdroje jsou:

Nejnovější aktualizace:

Jiří Franěk
Jsem mladý marketingový nadšenec. Tvořím ziskové strategie s důrazem na SEO & PPC. Miluji výzvy a nové projekty, které posouvám o kus dopředu. Čelíte před nějakou výzvou? Napište mi, pomůžu vám.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů