Kdo je to growth hacker? Co to je growth hacking? Zkusíme si vysvětlit základní pojmy, ať si rozumíme.
Growth hacker (hacker růstu) je člověk, který používá kreativní marketingové strategie k tomu, aby vám pomohl dosáhnout vašich cílů s minimálními náklady. Growth hacker experimentuje a testuje novinky v marketingu a díky tomu vám vydělá peníze.
Growth hacking je speciální druh marketingu, který hledá nové nebo experimentální strategie jak zajistit růst vaší firmy. Pojem „growth hacking“ není v Česku příliš znám. Vznikl v roce 2010 v Silicon Valley v jednom start-upu. V dnešní době často tradiční marketingové strategie nefungují. Je potřeba hledat další možnosti růstu. Něco co ještě není tak profláknuté a přináší nejlepší návratnost investic.
Když se mě někdo zeptá, co dělám. Nikdy nevím jak přesně odpovědět. Neexistuje přesná definice toho, co moje práce obnáší. Na gymnáziu to byla tvorba webů. Potom to byla optimalizace pro vyhledávače (SEO). V agentuře jsem zase pomáhal českým firmám expandovat do zahraničí.
Ale jaká je realita?
Vytvářím marketingové strategie, kde i z 0 na milion do 1 roku dostanu váš e-shop. Není to jenom o strategii, je to o tom, aby každá investovaná koruna do reklamy se vám vyplatila a přinesla výsledky.
Vždy hledám nejefektivnější řešení pro své klienty.
A z čeho se má práce po vypracování strategie skládá?
Machine learning & A.I., IOT, Affiliate, CRO, A/B testingu, Prototypování, wireframingu, UX & UI, Webdesignu a grafice, Startupům, Behaviorální psychologii, Copywritingu, Brandingu a snad všechny druhy online marketingu.
Jak to ale celé shrnout? Konečně jsem našel to správné slovo… Označení, které to nejlépe vystihují, i když jim nikdo v Česku nikdo moc nerozumí.
Je to growth hacking.
Možná si teď říkáte, cože? tak pojďme ještě jednou na vysvětlení pojmů více do hloubky.
Growth hacking je inovativní marketingová strategie, která je postavena na rychlém nalezení nejefektivnější cesty pro růst firmy. Jedná se o kombinaci hypotéz, kreativního myšlení a tvrdých dat s cílem přinést co nejlepší výsledky s minimálním úsilím a zdroji.
Growth hacker je člověk (řekl bych marketér), který je posedlý novinkami v marketingu a testuje, zda nový přístup bude fungovat. Je zvědavý a své hypotézy analyzuje na základě reálných výsledků a dat. Své experimenty dokáže správně měřit a nové strategie automatizovat.
Growth hacking je známí především u startupů, ale využít jej může kdokoliv. Poslouží každému, kdo chce s minimem času, úsilí a peněz dosáhnout maximálních výsledků. Pomůže najít optimální cestu růstu.
Když jsem viděl tenhle obrázek, uvědomil jsme si, že moje předchozí hledání toho co mě bude bavit mělo smysl.
Ziskal jsem přehled v oblastech ve kterých nemusím vynikat, ale dokážu specialistovi zadat práci a zkontrolovat zda ji odvádí kvalitně.
S growth hackingem se pojí další termín a tím je Pirate funnel.
Pirate funnel podobně jako STDC framework, rozděluje lidi na menší kousky a ukazuje, kam soustředit svou pozornost.
Pirate funnel vyvinul Dave McClure, protože první písmena označují AAARRR pro povědomění, akvizici, výkon, retenci, obrat a doporučení.
Pirate funnel je používán growth hackery k nalezení nejslabšího místa firmy, na které byste se měli zaměřit.
Framework AAARRR (také označovaný jako funnel A3R3) rozděluje společnost na šest kousků (povědomí, akvizice, aktivace, retence, doporučení, příjmy). Zákazníci musí projít každým z těchto kroků a vyplněním tohoto frameworku najdete mezery ve svém marketingu.
Všichni growth hackeři pracují s procesem G.R.O.W.S. od společnosti Growth Tribe. Jedná se o opakovatelný proces, který vám umožní zlepšit růst vaší firmy.
Začněte tím, že budete hledat nejslabší místo v Pirate funnelu, kde ztrácíte nejvíce zákazníků v procentech, počínaje mezi akvizicemi a příjmy. Pro tento úkol může být užitečné plátno negativního myšlení.
Pak se podíváte na příčinu problému, proč tolik lidí vypadne z vaší cesty, když se na to zeptáte zákazníků nebo se například podíváme na chování zákazníků prostřednictvím Smartlooku.
Nakonec vyzkoušíte několik řešení (pamatujte: začněte s tím nejlehčím!) A zjistěte, zda něco přináší.
Například: Zlepší se míra konverze, pokud nabídnu lidem dopravu zdarma? Nebo o kolik se mi zvedne hodnota první objednávky, pokud zákazníkovi nabídnu vhodný upsell? Jen to vyzkoušejte!
Zdrojů v češtině je zatím jen pomálu. Spíše hledejte v angličtině. Super zdroje jsou: