Mnoho poptávek po SEO a linkbuildingu má podobný průběh. Potenciální klient vyplní dotazník a při dalším jednání se různými způsoby snaží srazit cenu za služby na minimum. Z hlediska snižování firemních výdajů jde o rozumný krok. Nicméně je potřeba najít zlatou střední cestu vhodnou pro obě strany.
Představte si, že máte skvělý produkt. Ten se odlišuje od konkurence a plní přání zákazníků. Na jeho vývoji jste strávili spoustu času. Je za optimální cenu. Má řadu dalších výhod. Jenže o něm nikdo neví. Tak oslovíte autority ve vašem oboru a pozvete je k sobě do firmy na recenzi zboží. Dáte si na celé akci záležet, nebo těm, již mohou rozhodnout o vašem úspěchu, nabídnete instantní kávu a poplete jejich jména?
Kvalitní služby se nedělají jen tak. Jednou z hlavních nevýhod SEO je to, že výsledky se obvykle dostavují v řádech týdnů a měsíců. Na druhou stranu jde i o jednu z hlavních předností. Z provedených změn, vytvořeného obsahu a navázaných partnerství netěžíte jednorázově, ale v ideálním případě po celou dobu existence webu.
Vše se liší případ od případu. Měl jsem klienta, malého e-shopaře se specifickým sortimentem, u něhož pouhé zapracování doporučení ze vstupní SEO analýzy (ke stažení zde), kterou dělám vždy před zahájením linkbuildingu, znamenalo obrovský skok dopředu. Následně jsme navázali strategická partnerství a oslovili influencery. Klient byl ještě na mém školení a od té doby si vše dělá sám. Mé služby již byly potřeba jen ve formě občasné konzultace. Zde stačila investice do pár měsíců spolupráce. U vás tomu nejspíš bude jinak.
Celková částka se odvíjí od mnoha věcí. Je jasné, že jinak musí postupovat velký e-shop a jinak jednoproduktový obchod stavěný na osobním přístupu. Celková částka záleží na faktorech, mezi něž patří:
Nedávno jsem se dostal k analýze, jež byla založena na vyscreenovaném výsledku ze SEO servisu, doporučení cílit na nevhodnou frázi a provedené službě registrace do 15 katalogů. Cena analýzy a provedené práce? V řádech desítek tisíc korun.
Nejdůležitější krok před stanovením ceny služeb spočívá v nalezení spolehlivého dodavatele služeb. Takového, který je odborníkem na svou oblast a zároveň umí pojmout váš byznys komplexně. Pokud ví, že se vám SEO tolik nevyplatí, upozorní vás na to.
Schopný konzultant umí odhadnout, které služby a v jakém rozsahu jsou pro vás vhodné. Nebude vás tahat za nos, aby si navýšil budget. Můžete mít přední pozice ve vyhledávačích i vypiplaný obsah v podobě skvělých návodů, ale jaký bude celkový výsledek, když web bude selhávat po stránce použitelnosti a konverzí?
Mezi základní činnosti, které je nutné zajistit, patří například:
To jsou jen některé úkony z mnoha. Zaberou desítky hodin času. Pokud se zcela ignorují nebo se odbudou, projeví se to ve výsledcích. A zisku.
Vhodný postup by mohl vypadat takto:
Spíše než se honit za konkrétní částkou je lepší jako první najít kvalitního partnera – dodavatele služeb. Cenu za služby nejde určit z fleku. Společně se pak zamyslete nad základními otázkami. Jak jste velký hráč? Čím se můžete odlišit? Co už od začátku chcete prezentovat jako konkurenční výhodu? Jaká je pro vás optimální míra konverze? Nebo kde chcete být za půl roku?