Přečtěte si ucelený návod, jak vybudovat vlastní databázi kontaktů pro e-mailový marketing, který vede ke zvýšení ziskovosti e-shopu.
E-mailing je vysoce efektivní prodejní metodou. Zvyšuje zisk, buduje značku a umožňuje být v pravidelném kontaktu s uživateli a zákazníky, které už znáte. Pro mnoho komerčně zaměřených webů je primárním zdrojem konverzí. Nejen z toho důvodu byste jej měli brát v úvahu a zařadit do svého marketingového mixu.
Základem e-mailového marketingu je databáze kontaktů. Jak ji získat? Nejjednodušším řešením je koupě již existující databáze. Jak si ale ukážeme, nejedná se o právě vhodný způsob. Nejpracnější metodou, která však poskytuje nejlepší výsledky, je vytvoření vlastní databáze pomocí níže uvedených postupů.
Jelikož je oblast e-mailového marketingu opravdu bohatá, pro přehlednost jsem ji rozdělil do více příspěvků. V tomto článku najdete souhrn tipů pro získání kontaktů, v dalších si probereme základní principy efektivního marketingu, možnosti odesílání sdělení a bonusové informace.
Celý proces zasílání e-mailových sdělení – od budování listu kontaktů po pohodlnou tvorbu zpráv a vyhodnocování výsledků – vám usnadní systém pro e-mailový marketing. Nemusíte vynakládat vysoké částky za vlastní řešení. Dnes existují spolehlivé produkty, které se předhánějí v množství nejrůznějších funkcí, přičemž zachovávají uživatelský komfort a jednoduchost.
Tyto nebo jiné systémy se vyplatí začít využívat už ve fázi, kdy sbíráte kontakty. Jednak se s nimi v předstihu naučíte pracovat, a navíc většina z nich obsahuje funkce, které umožňují okamžité přidání e-mailů z formulářů na vašich stránkách do listu v systému. Nebudete tak muset pracně kopírovat položky jednu za druhou.
Při získání již existujícího seznamu kontaktů sice ušetříte čas a peníze, na druhou stranu riskujete řadu nepříjemností – včetně možnosti, že vás „odběratelé“ označí za spammera. Nákup sice vypadá lákavě, ale nese s sebou zmíněná rizika. Navíc efektivita sdělení zaslaných na takový seznam je většinou žalostná.
Jak by vám bylo, kdybyste otevřeli e-mail a v něm byla zpráva od neznámého subjektu, který vám nabízí své zboží? Možná byste se cítili podvedení. Právě tento pocit vzniká u uživatelů, jejichž e-maily jsou prodávány v databázích. S neznámými obchodníky, kteří je začnou bombardovat nabídkami, si předtím nevytvořili žádný vztah. Právě proto často kliknou na ikonu SPAM.
Ani pronájem databáze od někoho, kdo vám nabízí zasílání sdělení na vlastní seznam zájemců, není to pravé. Příjemci zpráv budou sice vědět, kdo jim píše, přesto ale budou postaveni před neznámou nabídku.
E-mail je silný nástroj pro práci se zájemci o vaše sdělení. Nezbytnou součástí e-mailového marketingu je důvěra. Pokud vám někdo dal svolení k zasílání zpráv, máte skvělou příležitost vytvořit si s ním vztah. Pokud svolení nemáte, vaše úsilí se mine účinkem.
Přejděme k praktické části. Mezi ověřené způsoby patří:
Velice účinnou metodou je využití stávajících kontaktů. Takovou kvalitní databázi má mnoho e-shopů již k dispozici, jen o ní neví. Zákazníci, kteří už provedli objednávku, vás znají a budou více otevření informačním newsletterům a nabídkám. Zprávy ale nemůžete posílat jen tak – je potřeba mít schválený odběr.
Příjemce zpráv by měl vědět, kdo mu píše. Toho dosáhnete jasným uvedením souhlasu se zasíláním sdělení.
Ideální je dvojnásobné ověření. Tento proces probíhá tak, že uživatel provede souhlas jak na vašem webu nebo jiném místě, a následně ho ještě potvrdí kliknutím na odkaz v e-mailu. Jedná se sice o nejsložitější postup, přináší ale nejlepší výsledky. Také budete jasně vědět, že získané adresy jsou aktivní.
Máte zkušenosti s e-mailovým marketingem? Používáte jiné způsoby získání kontaktů? Napište komentář.