Správně vedený linkbuilding není náhodný proces. Rozhoduje v něm více faktorů, které na sebe navazují a zároveň se vzájemně ovlivňují. Podívejte se, jak může probíhat návrh strategie získávání zpětných odkazů.
Následující činnosti se nemusí vykonat v přesně uvedeném pořadí. Každý se řídí jinými preferencemi. Jde o hrubé schéma možného postupu, který mi vyhovuje.
Jedním z nejdůležitějších kroků je detailní poznání webu. Podle prostudování jeho zaměření a vlastností se bude odvíjet vhodný návrh linkbuildingu.
Čím víc informací, tím lépe.
Svou roli hraje i to, jakých cílů chce majitel dosáhnout.
Někdo preferuje dosažení lepších pozic ve vyhledávačích. Zkušenější zákazník dá přednost zvýšení konverzního poměru a „kvalitní návštěvnosti“ – tj. získání takových návštěvníků, které stránky zajímají a vydrží na nich delší dobu. No a samozřejmě je zde i pasivní linkbuilding, kdy provozovatel webu nechce přijít o popularitu a neustále pracuje na propagaci. Cest je vícero.
Podle vytyčených cílů následuje průzkum konkurence v dané oblasti. Je důležité zjistit, jak ostatní weby pracují na budování zpětných odkazů. Zda-li se zaměřují především na pozice ve vyhledávačích, budování značky (soutěže, komunita na sociálních sítích, ale i rozhovory apod.) nebo něco jiného.
Analýza konkurence může také přinést užitečné tipy a nápady k dalším kreativním způsobům linkbuildingu.
Podle cílů, konkurence a dalších faktorů přichází na řadu ucelení představy o způsobech budování zpětných odkazů. A to tak, aby linkbuilding měl skutečně smysl. Pouštět se do boje – s minimálním rozpočtem a klasickými metodami – proti silnému hráči je ztrátou času a peněz.
Rozhoduje kreativita. Zajímavá kampaň na Facebooku nebo originální microsite představuje levnější a přitom účinnější investici než draze zaplacené, ale provařené způsoby linkbuildingu.
Po konzultaci s klientem jde o další krok před zahájením procesu budování zpětných odkazů.
Výběr konkrétních služeb ovlivňují zmíněné faktory:
Při návrhu je klíčové řídit se zdravým rozumem. A přistupovat k odkazům jako k referencím, které ostatní přikládají jiným stránkám. Bezhlavé (a jednorázové) budování linků je kontraproduktivní.
Linkbuilding je dlouhodobý a postupný proces. Odkazy se nebudují jen na homepage, ale i na podstránky (longtail). Pokud to je možné, posiluje se brand.
Získané zpětné odkazy by měl být smysluplné – umístěné na tematických webech, relevantní a užitečné pro návštěvníka.
Máte pro návrh strategie budování backlinků jiný postup? Napište komentář.