Přilákání zákazníků na kvalitní obsah je výhodnější než nákladná reklama. Na druhou stranu je tvorba takového obsahu během na hodně dlouhou trať. Výsledky přijdou až po čase. Chcete se pustit do tohoto druhu marketingu, ale nevíte, jak na to? Podívejte se na seznam základních pravidel.
Pokud nepočítáme návody k výrobě bomb a podobná témata, zpravidla neexistují oblasti, které jsou pro obsahový marketing nevhodné. Přijde vám to jako příliš sebevědomé tvrzení? Možná jste ještě nenarazili na web DarujHovno.cz.
Skvělým příkladem jsou virální kampaně. Podívejme se na další ukázku z praxe. Jak propagovat třeba takové „nudné“ elektrospotřebiče? Odpověď dali autoři stránek Will It Blend?.
Inspirujte se projekty ze zahraničí nebo úspěšnou konkurencí a přemýšlejte, co by mohlo zaujmout vaše zákazníky. Vyplatí se být v obraze. Provozujete internetový obchod? Zapracujte na UX a publikujte zajímavé příspěvky nebo užitečné návody. Nabízíte služby? Napište publikaci, nechte si ji zhodnotit od známé autority v oboru a přispívejte do vlivných médií.
Sledujte trendy. Po slevových serverech na český internet pronikají weby orientované na balíčky produktů. Mají zajímavou propagaci a usnadňují nákup. Díky tomu dokáží prodat zboží za vyšší ceny a zákazníci jsou přesto spokojení.
Raději zainvestujte do důkladného poznání trhu a příležitostí, než abyste šli hlavou proti zdi a utratili velké částky za něco, co nebude fungovat. Toto pravidlo platí zvláště v obsahovém marketingu, jelikož ten je založen na dlouhodobosti. Chyby dělá každý, Ne každý má ale kapacity k tomu, aby cíleně vyhledával opakované nezdary, poučil se z nich a získané poznatky aplikoval u úspěšných projektů.
Nezbytný krokem je minimálně SWOT analýza. Ta vám dá lepší představu o dané oblasti a v přehledné formě poskytne seznam příležitostí i hrozeb. U již existujícího webu nezapomeňte na obsahový audit.
Tvorba obsahu, byť kvalitního, je jen polovina úspěchu. Primární je návratnost investice. Soustřeďte se na propagaci značky, konverze, sdílení = zisk.
Představte si, že si dáte práci s vytvořením podrobného návodu na použití produktu. Máte položen dobrý základ, ale pokud s ním nebudete dále pracovat, zákazník si jen přečte text a nakoupí jinde. Pracujte s ním dále – definujte a prezentujte své USP, vzbuďte emoce a odlište se od konkurence.
Je mnoho způsobů, jak uspět. Zmíním propagaci značky a cílení na komunitu. Když jsem před časem vybíral e-shop s kvalitní kávou, byla pro mě ČerstváKáva.cz jasnou volbou díky tematickému obsahu a komunitě na Facebooku. Bylo ihned vidět, že provozovatel svou prací žije a že ho baví.
„Značka je to, co vám zůstane, když shoří továrna.“
Jeff Besos (Amazon.com) | Marketing bez reklamy
Vyplatí se být překvapivý. Ovšem ne v tom smyslu, že návštěvníci nebudou vědět, co od vás mohou očekávat. Pokud jednou publikujete pět článků v týdnu a poté měsíc nepřijdete s něčím novým, není to právě vhodné. Samozřejmě i zde existují určité výjimky potvrzující pravidlo – jestliže ale nespadáte do této kategorie, dbejte na stálost při publikaci obsahu.
S konzistentností komunikace souvisí i způsob sdělení. Překvapujte skvělým obsahem, ale zároveň buďte svým způsobem předvídatelní. Od Marka Prokopa málokdo očekává článek o tom, jak byl zapařit na Stodolní a pokecal s vyhazovači o MMA. Naproti tomu u Radovana v tom není problém.
Posuzování efektivity a průběžné změny v obsahové strategii jsou nezbytnou součástí obsahového marketingu. Tyto činnosti vám umožní odhalit nejúčinnější kanály i ty méně vhodné. Sledujte hlavní metriky a neřiďte se pouze návštěvností.
Nejrůznějších návodů je všude plno. Při studiu proto preferujte kvalitu. Před lety letělo SEO, takže se kromě skutečných odborníků objevilo i mnoho dalších, kteří se svezli na vlně a publikovali kde co. Teď je v kurzu obsahový / Inbound marketing a historie se opakuje.
Na poli obsahového marketingu doporučuji sledovat:
Umění dostat se co nejdříve k meritu věci je nejlépe vidět u textů. Využijete ho ale i při návrhu webu.
Dbejte na snadné a intuitivní používání stránek. Dejte návštěvníkům to, kvůli čemu na web přišli, na hlavní místo. Preferujte minimalismus. Už nejde o to, představit na stránkách všechen obsah, ale naopak o schopnost vybrat nejlepší obsah a prezentovat ho na velmi omezeném prostoru.
Hledali jste někdy návod k nové elektronice nebo softwarový ovladač ke stažení? Co bylo to první, co vás po návštěvě webu z vyhledávače zajímalo? Většina z nás se chce rychle dostat ke svému cíli. Nemáme zájem číst si historii webu.
Návštěvníci vás sledují nejen na počítači. Přizpůsobte se jim. Zaměřte se na mobilní SEO a tvořte stručný a přehledný obsah.
ViralBrothers nepublikují vtipné texty, ale přesto jsou úspěšní. Dokáží vzít zdánlivě banální témata a publikovat je zábavnou formou. To samé možná platí pro vás.
Součástí správné obsahové strategie by měla být orientace na takové formy obsahu, které se pro vás nejvíce hodí. Mohou to být články na blogu, video nebo infografika. Jednou z mnoha výhod je to, že můžete využít své dřívější práce nebo i aktivit konkurence.
S největší pravděpodobností ano. Znovu je však třeba zdůraznit, že na rozdíl od PPC nebo jiné formy reklamy musíte počkat na výsledky. Trpělivost se ale vyplatí. To když uživatelé budou sdílet vaše příspěvky a oblíbí si vaši značku – něčeho takového s reklamou nedosáhnete.
Uvedená pravidla v sobě zahrnují efektivní možnosti propagace. Jedná se ale jen o základ, rozhodně nejsou zmíněny všechny. Víte o dalších? Přidejte komentář.