Ideální zahájení linkbuildingu ve 3 krocích

Jak začít s propagací vašeho webu tak, aby linkbuilding přinesl co největší užitek? Stačí bez dlouhodobé strategie zkoušet různé možnosti a občas nakoupit zpětné odkazy? Podívejte se na optimální start procesu získávání zpětných odkazů.

Poznámka – níže uvedený postup preferuji dle vlastních zkušeností. Nejedná se o univerzální návod. Každý dává přednost něčemu jinému a jednotlivosti se mohou odlišovat.

Krok č. 1 – otázky a odpovědi

Na začátku je potřeba zjistit základní informace. Klientovi zašlu dotazník s větším množstvím otázek. Jejich zodpovězení sice zabere dost času, na druhou stranu by na ně později stejně došlo a jejich „vyřešení“ hned za začátku, umožní lepší start. Ideální je samozřejmě aktivní spolupráce a edukace klienta v tom, co linkbuilding vlastně je a co od něj může očekávat.

Dotazník obsahuje vícero částí. Jaká je organizace týmu? Bude možné rychle provést navrhované úpravy? Plánují se v budoucnu větší změny? To jsou klasické otázky. Dalšími kritérii jsou například dřívější metody linkbuildingu, již získané materiály (analýza klíčových slov atd.), seznam hlavních konkurentů, přístup k GA nebo rozpočet.

Údaje z dotazníku nepředstavují všechna důležitá data, přesto si díky nim lze udělat základní představu o celkovém průběhu spolupráce.

V linkbuildingu je důležitá nejen kreativita, ale především zdravý rozum. Pro stránky kadeřnictví z malého města se hodí něco jiného než pro rozsáhlý e-shop. Někdy stačí provést základní úpravy webu a získat odkazy od partnerů a dodavatelů. A někdy si jen přípravná fáze vyžádá několikanásobně více času.

Krok č. 2 – prostudování webu, zákazníků a konkurence

Přivedení návštěvníků je k ničemu, pokud web nemá konverzní potenciál.

Před zahájením propagace proto prostuduji web, cílovou skupinu a konkurenci. V rámci linkbuildingu provedu vstupní SEO analýzu, která se zabývá jak technickými věcmi, tak analýzou kvality obsahu a služeb. Testuji stránky a snažím se je posuzovat z pohledu zákazníka.

Další nezbytná data tedy získám z těchto činností:

  • Analýza cílové skupiny.
  • Vytvoření persón.
  • Analýza klíčových slov.
  • Analýza klientova webu a nabídky, jeho výhod a USP.
  • Analýza konkurence.

Pro sestavení plánu propagace je primární poznání předností, které web poskytuje (nebo může poskytnout) návštěvníkům. Lze přidávat užitečný obsah? Pokud ne, je dostatek jiných příležitostí k získání linků? Mají stránky takovou nabídku, kterou si nemůže nárokovat konkurence? Odpovědi na tyto otázky jsou často klíčové.

Krok č. 3 – setřídění dat a návrh strategie

Přichází klíčová část. Ze získaných dat lze již setřídit odkazové příležitosti, vybrat ty vhodné a vytvořit optimální strategii. Majitel webu se dozví konkrétní možnosti propagace, jejich časový horizont a další informace.

Přirozený linkbuilding by měl probíhat nejen na hlavní stránku – vytvoření komplexní strategie s ohledem na důležité fráze tak nemusí být vždy jednoduché. To platí především u větších webů.

Vždy samozřejmě záleží na typu webu, konkurenčnosti apod. Většinou se nabízí mnoho možností (hledání nových partnerů, obsah, tvorba aplikací, dodavatelé, ale třeba i virální kampaně). Jejich realizace bez vytvoření dlouhodobé strategie je ale střílením do prázdná.

Cílem propagace je:

  • Budování brandu a vztahů.
  • Postupné a dlouhodobé získávání kvalitních backlinků.
  • Distribuce odkazů (hlavní strana i podstránky, anchor texty, dofollow i nofollow linky).

Poznání odkazových příležitostí

Odvíjí se nejen od typu webu, ale i dalších faktorů (rozpočet, možnost přidávat obsahaj.). Důležitá je stejně tak znalost oblasti působení. Čím lépe linkbuilder prostudoval daný obor, tím více příležitostí může využít.

Tento postup ve třech krocích je poměrně náročný a vyžaduje čas. Ne každý klient na něj má kapacity a raději zvolí rychlejší řešení. Na druhou stranu  se jedná o vhodnou cestu nejen z hlediska dlouhodobého fungování webu.

Nevýhody komplexního linkbuildingu

Jak jsem zmínil, jen poznání webu a konkurence nebo seznámení se s další klíčovými faktory zabere poměrně dost času. Pokud má být propagace účinná, je nutné úvodní fázi věnovat více pozornosti a hlavně aktivně spolupracovat s klientem (zvláště pokud je součástí tvorba obsahu). Ne každý majitel webu má k tomu kapacity. Proč obětovat týden jakémusi linkbuildingu, když jdou za pět minut koupit odkazy na Stovkomatu?

Výhody komplexního linkbuildingu

Pokud provozovatel stránek zvolí tuto variantu, položí pevné základy, na nichž budou stát jeho stránky. Bude moci sledovat výsledky, konzultovat a dále zlepšovat výsledky. Z dlouhodobého hlediska se jedná o optimální volbu. Schopný linkbuilder mu také zajistí další tipy jak k samotným stránkám, tak k dalším možnostem propagace.  

Jaký je podle vás ideální začátek linkbuildingu? Používáte jiný postup? Přidejte připomínky nebo návrhy k vylepšení do komentářů.

Ideální zahájení linkbuildingu ve 3 krocích
5 (100%) 1 hodnocení

Nejnovější aktualizace:

Jiří Franěk
Jsem mladý marketingový nadšenec. Tvořím ziskové strategie s důrazem na SEO & PPC. Miluji výzvy a nové projekty, které posouvám o kus dopředu. Čelíte před nějakou výzvou? Napište mi, pomůžu vám.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů