Chcete dostat váš web před konkurenci? Přestaňte linkbuildera brát jako někoho, kdo má na starost registraci do katalogů a rozesílání žádostí o výměnu odkazů.
Linkbuilding byl dříve posuzován jen jako činnost, jejímž cílem bylo procpat odkaz všude, kde to bylo možné. A to bez ohledu na reálný přínos v podobě oslovených návštěvníků.
Ti, kteří odkazy tvořili, měli své tajné know-how, seznamy specializovaných webů a duplicitní účty na linkovacích službách. Po sérii změn přichystaných Googlem se začal více prosazovat zcela opačný směr. Linkbuiding je při propagaci webu vnímán jako plnohodnotná metoda marketingu.
Zásahy algoritmů, vlna penalizací a související faktory představují ukázku toho, o co vyhledávače dlouhodobě usilují. Chtějí upřednostnit takové weby, které uživatelům nabízejí kvalitní obsah. Právě ten je přirozeným nástrojem linkbaitingu a sám získává odkazy. Na tomto principu je založena efektivní kampaň.
Staré metody ztrácejí na účinnosti a budou ztrácet i nadále. Kvalitní linkbuilding vyžaduje komplexní přístup. Neplatí, že se dopředu dostanou ti, kteří mají větší počet linků. Abyste splnili obchodní cíle webu, je nutné nad propagací více přemýšlet. Nebo ji svěřit někomu jinému.
Linkbuilding není pouze podmnožinou SEO. Představuje odvětví digitálního marketingu. Při vhodném postupu se kombinuje s tvorbou obsahu, ale i e-mail marketingem a dalšími oblastmi.
Google vytvořil obávané algoritmy, aby pročistil výsledky vyhledávání. Panda byla spouštěna v cyklech jednou za čas, plánuje se však její větší integrace do vyhledávacího algoritmu. Spolu s Tučňákem tvoří opatření proti nekvalitnímu a duplicitnímu obsahu a odkazovému spamu. Další vývoj je tedy jasný.
Cesta na přední místa nevede přes masovou publikaci PR článků. Primární je dobrý marketing. Zajímavý obsah snadno získá odkazy z blogů, diskusních fór a jiných kvalitních zdrojů, čímž je zajištěna jak návštěvnost, tak pozice v SERPu.
Je pravdou, že dříve hojně využívané metody linkbuildingu jsou dostupnější. Jejich efektivita se ale v některých případech snížila na nulu. Pokud se nevhodně použijí, mohou mít za následek i penalizaci.
Jak poznat, které způsoby propagace skutečně mají smysl? Společným kritériem je získávání „živých“ odkazů, které vám budou přivádět cílené návštěvníky. Z linkbuildingu by se neměl ztrácet lidský faktor.
Stále větší význam má to, jak propagace probíhá.
Horší výsledky mají způsoby, které může používat (a zneužívat) každý:
Naopak velkým plusem je originální přístup v linkbuildingu. Mezi nejlepší metody patří:
Vyhledávače zajímá, jak vznikají zpětné odkazy. Pokud váš web získá během tří dnů 1 000 linků se stejným anchor textem, je to nápadné. Přirozený linkbuilding vypadá jinak. Je svým způsobem chaotický. Linky mají mnoho odlišných anchor textů, míří na hlavní stranu i podstránky, část z nich je s atributem nofollow atd.
Odkazový profil úspěšných webů má tyto znaky:
*Skokový nárůst odkazů může být v některých případech vítaný, více v příštích článcích.
Cest je více. V každé oblasti je bohatá možnost výběru. Rozhodně se nejedná o registraci do katalogů.
Provozujete e-shop? Věnujte čas originálním popiskům zboží a následně na ně získejte odkazy z uživatelských recenzí – můžete oslovit blogery nebo použít weby zaměřené na hodnocení produktů. Na váš unikátní obsah tak budou směřovat kvalitní linky. Konkrétně u internetového obchodu se samozřejmě dále nabízí nejrůznější postupy jako například sponzoring, aplikace, vytvoření YouTube kanálu a jiné.
Nejlepším důkazem efektivního linkbuildingu je získání linku z významného zdroje. Můžete uveřejnit zajímavou novinku, vytvořit aplikaci nebo efektivně využít dat od návštěvníků.
Myslíte, že je nemožné bez velké investice získat link z autoritativních stránek? Co třeba vytvořit kvalitní příspěvek a nabídnout ho formou guest postu? Pokud chcete rychle přesvědčit zákazníky, taková případová studie, jež popisuje kvalitu vašich služeb a je uveřejněná na navštěvovaném webu, dokáže divy.
Tradiční marketingový nástroj si zachoval pověst důvěryhodného zdroje. Většina provozovatelů komerčních webů však neví, jak s blogery komunikovat. Nasměrujte je tak, aby na vás odkazovali.
Jednoduchým způsobem je nabídnutí produktu zdarma výměnou za recenzi od spotřebitele. Osvědčila se také taktika slevových kupónů pro čtenáře (úspěšně praktikuje Wedos), různé kalkulačky, affiliate program nebo jiná forma spolupráce.
Zde rozhoduje aktivní i pasivní přístup. Pokud spustíte zajímavou akci, stačí následně „nahodit“ téma na fóru. Uživatelé se postarají o zbytek.
Existují služby, které slibují vytvoření velkého množství linků z fór, blogů apod. Jejich využití je ale kontraproduktivní. Odkazy mají hodnotu, když jsou vytvořeny přirozeně.
Další možností je vybudování navštěvovaného webu, například magazínu, ke kterému vytvoříte přidružené fórum. Příkladem je Lupa nebo sportovní portál Ronnie.
V zahraničí si získaly velkou popularitu služby jako Yahoo! Answers. U nás existují podobné projekty, které sice nemají takový význam, ale i tak představují nezávislý zdroj informací.
Na otázky uživatelů můžete odpovídat i na dalších místech, například zmíněném blogu.
Vaše konkurence může mít více odkazů a investovat velké částky do „technického linkbuildingu“. Přesto existuje způsob, jak ji předběhnout. Tím způsobem je snaha spíše přirozeně získávat odkazy – na zajímavý obsah či při různých akcích, než je budovat (katalogy, adresáře, PR články).
Velký význam má obecné povědomí o značce, WOM marketing a kocitace. Nezapomínejme na personalizované výsledky vyhledávání. Abyste se dostali na přední pozice, nemusíte ani mít odkazy. Stačí, když se o vás mluví. Trefně to vyjádřil Marek Prokop: „Pokud chcete být první v Googlu, dejte si reklamu do televize.“